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
auto
2024. 07. 27. szombat

Pici robottaxiban masszív aksi: így utazunk majd a városokban?

A Zoox Inc. tegnap bemutatta saját fejlesztésű, teljesen önvezető elektromos utasszállítóját, s ezzel becsatlakozott a sofőr nélküli közösségi mobilitási szolgáltatás elindítására törekvő amerikai cégek kiélezett versenyébe. A robottaxik fejlesztésére szakosodott kaliforniai székhelyű Zoox egy fiatal, 2014-ben alapított start-up, mely egészen idáig a rivaldafényt kerülve végezte dolgát. A sajtó mindössze néhány hónappal ezelőtt kezdett el komolyabban foglalkozni vele, annak okán, hogy az Amazon felvásárolta a céget (egyes források szerint több mint 1,2 milliárd dollárért), vélhetően azért, hogy annak önvezető technológiáját saját logisztikai hálózatába integrálja – a Zoox vezérigazgatója el is ismerte, hogy a jövőben valóban terveznek csomagszállító járművet is.

Az első autó azonban önvezető utazásmegosztó célokra készült, s egyszerre akár négy személy szállítására is képes. A jármű érdekessége, hogy nem tud tolatni, hiszen hátrafele is előrefele megy, köszönhetően a mindkét végén elhelyezett villanymotornak – a Zoox elmondása szerint ez a legelső jármű, mely két ellentétes irányba tud haladni megfordulás és tolatás nélkül. A dizájn szempontjából ebből az következik, hogy az autó teljesen szimmetrikus, de összességében persze ugyanazt az összképet nyújtja, mint más vállalatok robottaxijai (pl. a GM-hez tartozó Crusie Origin).

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

Mondani sem kell, hogy az összkerék-meghajtással együtt ez páratlan manőverezési képességet jelent, ami a szűk városi utakon és parkolóhelyeken különösen praktikus lehet. A végsebesség 120 km/h, ami szintén egy olyan tulajdonság, ami nem igazán gyakori a városi önvezető személyszállítók között. Apró mérete ellenére egy hatalmas, 133 kWh-s akkucsomagot szereltek be a fejlesztők, amihez pontos hatótávolságot nem párosítottak, de állítólag akár 16 órán keresztül is üzemelhet vele a jármű két töltés között.

A Zoox taxiszolgáltatása nem a gazdagok mulatsága lesz, az egyszerű utastér is arról árulkodik, hogy a vállalat minél lejjebb szeretné faragni a költségeit. Nincsenek minőségi anyagok, vagy hipermodern technológiák, az ügyfelek mindössze egy apró érintőképernyővel foglalhatják el magukat, amin a zenét, légkondit, és az érkezés várható időpontját tudják állítani, megnézni.

Az elektromos taxik prototípusainak tesztelése már megkezdődött Kaliforniában és Nevadában, de erről nem kaptunk további részleteket. Az első városok, ahol elindulhat egy mobilapplikáció-alapú szolgáltatás, San Francisco és Las Vegas lesznek, ám ennek időpontját sem árulta el a cég – a Bloomberg úgy tudja, hogy még legalább két évig várni kell rá. A Zoox gyára Fremontban található, amely a jövőben akár évi 10-15.000 jármű összeszerelésére is alkalmas lehet.

 

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.