Berlin mellett épül a Tesla európai gyára

Szemfüles Tesla követők már európai idő szerint ma hajnalban kiszúrták, hogy Elon Musk Gulfstream G650-es magángépe Berlinbe tart – a Tesla vezére közel 10 óra repülés után ma délelőtt 11-kor szállt le a német fővárosban. Ha nem lett volna elég egyértelmű  mi az út célja, Musk a paparazzók fotóinak tanúsága szerint egy Gigafactory feliratú pólót viselt. Na így lehet titkokat bízni erre az emberre!

Berlin

A Gigafactory 4 a berlini régióban épül fel, az új repülőtér közelében – ezt Elon Musk jelentette be miután átvette az Arany Kormánykerék díjat a Model 3-ért.

A gyárban eleinte szinte biztosan csak Model 3 és Model Y készül majd – az S, az X , a Roadster, a pick-up és a Semi gyártása marad Amerikában. Az első három viszonylag kis szériájú, drága rétegtermék, amit méretgazdaságosan csak 1 központi helyszínen lehet gyártani. A pick-up főleg az amerikai piacot célozza meg, amennyit eladnak majd Európában azt át lehet hajózni, de nyilván igény esetén ez változhat. A Semi pedig egyelőre valószínűleg a nevadai aksigyárban készül majd és innen szállítják ki a kezdetben hazai céges megrendelőknek, majd később a világ más országaiba is.

Szinten biztosra vehetjük, hogy az autók mellett, mint minden új Gigafactoryban, akkumulátorok is készülnek majd a német üzemben – ezek mind az itt kigördülő autókat, mind az energia üzletág termékeit ellátják majd. Utóbbi jó hír lehet az európai Powerwall megrendelőknek és talán kiszolgálhatja majd az ipari megújuló energia termelés tárolási igényét is. Ebből a szempontból a német piac szintén döntő lehet, hiszen ott már most nagyon magas a megújulók aránya, de a tárolásról eddig nem gondoskodtak.

Nem az első, nem is az utolsó

Az első Gigafactory (GF1) az amerikai Nevada államban, Sparks városában épült, illetve épül, hiszen a mai napig csak 30%-ban van kész. A késlekedés oka, hogy idő közben a Tesla óvatosabban kezdett bánni a pénzzel és rá akarta kényszeríteni gyártópartnerét a Panasonicot is a hatékonyságra. Úgy számolták, az évi 300 ezer Model 3-hoz elégnek kell lennie az eddig megépült csarnoknak és bővíteni majd csak az új modellek érkezése okán fognak. Az is befolyásolhatta a döntést, hogy a Tesla közelgő akkumulátor újításai olyan gyártástechnológiát alkalmazhatnak, amihez jelentősen kisebb fizikai hely is elég (Maxwell száraz elektróda), ezért nem volt szükséges az épület további bővítése – azonban ez nem fog elmaradni, hiszen hamarosan autók (Semi, pick-up és talán a Roadster) is készülnek majd itt.

A Gigafactory 2 (GF2) egy kakukktojás, hiszen itt nem autók, hanem napelemes tetőcserepek és hagyományos napelemek készülnek. A New York állambeli Buffalo városában található üzem még a Solar City felvásárlásával került a céghez és szinte ingyen volt, mivel magát az épületet állami támogatással építették fel az új munkahelyekért cserébe. Ahogy a GF1 neve az itt készülő akkumulátorok kapacitására utal (jelenleg évi 30 GWh körül jár a termelés üteme), úgy a GF2 esetében a gyártósorról legördülő napelemek energiatermelő teljesítményét jelzi.

Forrás: Tesla (Model Y premier)

A Gigafactory 3 (GF3) az utóbbi időben nagy figyelmet kapott, mivel 10 hónap alatt egy mocsaras rizsföldből üzemelő gyárat teremtettek Kínában. A központi és helyi kormányszervek jelentős támogatásával elért rekord ütemű beruházás nyilván csak a sajátos helyi körülmények között jöhetett létre, hiszen a Tesla napok alatt kapott meg engedélyeket amikre mások hónapokat várnak. Az elektromos szolgáltató is villámgyorsan építette ki a szükséges 55 km-nyi nagyfeszültségű távvezetéket, de még a toborzásban is támogatták a Teslát más autógyárak kárára és hozzá szabták a cégalapításra valamint az ipari parkokra vonatkozó rendeleteket és törvényeket is.

Gigafactory 3 (forrás: Electrek)

Az európai Gigafactory 4 (GF4) ilyen sebességgel biztosan nem készül el, de kormányzati támogatásra itt is számíthat a cég. 2016-ban esett először szó a projektről és ekkor még 2017-re jósolták a helyszín megjelölését – aztán a cég minden energiáját, szakemberét és figyelmét elvonta a Model 3 gyártásának felfuttatása. A kínai üzem előresorolása pedig valószínűleg az amerikai-kínai kereskedelmi viszony elmérgesedése és az emiatt bevezetett büntetővámok okán vált sürgőssé. A német helyszín valószínűleg meglepheti azokat akik úgy gondolják a gyártósorok legjobb helye az olcsó munkaerő mellett van. Ilyen logika mentén hazánk is jó választás lehetett volna, de a Tesla valószínűleg több szempontot is mérlegelt. A jól képzett munkaerő, a belga, holland és német tengeri kikötők és a beszállítók közelsége, vagy a jogi környezet stabilitása valószínűleg mind fontos szempont volt, de ne felejtsük el azt sem, hogy Németország az egyik legnagyobb európai piac, ahol a villanyautók aránya még mindig kicsi és a Tesla sem érte el azt a piaci részesedést ami elvárható lenne. Egy „hazai gyártású” Model 3 könnyen jelentheti az utat a német vásárlók szívéhez. Ami pedig a bérköltségeket illeti – a Tesla eddig is a drága San Franciscó-i öböl térségében gyártotta az autóit és Sanghaj sem a legszegényebb kínai város.

Az új európai gyár egy dologban mindenképp jó lesz nekünk is: a 10%-os EU vám és több ezer dolláros szállítási költség nélkül, valamint 10 ezer helyette 1 ezer kilométerről érkeznek majd az autók és baj, baleset esetén az alkatrészek is.

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.