Hétfőn 17 különleges prototípus készült a Teslánál
Ez megint egy olyan eset lesz, amikor csak Twitteres információra tudunk támaszkodni, de ismét egy olyan forrás jelentett, aki megbízható szokott lenni, és ha minden igaz egy másik forrás megerősítette és kiegészítette az információkat.
Nem sima copy/paste
Azt tudjuk, hogy a Tesla berlini gyára a Model Y-nal kezdi a termelést, és a Battery Day óta az is világos, hogy nem egyszerűen csak lemásolják majd a fremonti gyártósorokat. Az európai gyártású Model Y lehet az első sorozatgyártású típus, ami az új, a padlólemezbe integrált 4680-as, Roadrunner kódnevű cellákat kapja meg, amelyektől a Tesla szinte minden paraméterben javulást, pár év alatt pedig 50%-os költségcsökkenést remél. Az új cellák új vázszerkezetbe is kerülnek majd. Az új Model Y szerkezetileg 3 fő darabból áll: az autó elejét és hátulját 1-1 nagy darabban gyártják le, az eddigi legnagyobb, külön erre a célra módosított prés-öntő gépsorokon. Ezekből 8 darab áll majd rendelkezésre a berlini gyárban, és a hatalmas tömegük miatt az alábbi fotón látható alapozásuk csak a jéghegy csúcsa – gyakorlatilag hónapok óta rétegről rétegre építik fel a német projekten.

Az autó középső része pedig nem olyan keretszerkezet lesz, amelybe utólag alulról becsavarozzák az akkupak „tepsijét”, hanem közvetlenül a szendvicsszerkezetbe kerülnek a cellák, modulok nélkül.
Berlinre készülnek
És, ha minden igaz, ehhez kapcsolódik mai hírünk is. A megbízható Tesla forrásnak számító Bill Wright felhasználó névű Twitter fiók már második napja csigázza a kedélyeket, ugyanis úgy tudja, hogy valami egészen különleges dolog készül Fremontban.
Wow. It’s not even fair.
— BillWright (@BillWri90307793) December 14, 2020
If I explained this to you, you wouldn’t even comprehend the impact…
— BillWright (@BillWri90307793) December 15, 2020
Kis noszogatásra annyit elárult az informátor, hogy nem is egy darab dolog készült el, hanem 17.
Fremont production exceeded 17 cars today…
— BillWright (@BillWri90307793) December 15, 2020
És nem a Roadsterről, vagy a Semiről van szó.
It’s not Roadster.
— BillWright (@BillWri90307793) December 15, 2020
Not Semi…
— BillWright (@BillWri90307793) December 15, 2020
A hírre egy a Tesláról gyakran publikáló blogger, Bruce Burnworth is reagált Twitteren. Ő „megbízható forrásból” úgy értesült, hogy nem másról van szó, hanem az új konstrukciójú Model Y-ról, amibe már az új fremonti 4680-as cellák kerültek a cég pilot gyártósorából.
Rear and front castings, structural battery tying the two castings together. This prototyping will allow Tesla to refine the equipment and methods to hit the ground running fast in Berlin in early 2021!
— Bruce Burnworth (@bburnworth) December 15, 2020
Burnworth szerint a kisszériás gyártás a cég berlini gyárának felszerszámozásához szükséges, most folyik az új gyártástechnológia finomhangolása. Azt már csak mi tesszük hozzá, hogy egy ekkora strukturális változás bizony új töréstesztet is von maga után, tehát nem kizárt, hogy a 17 autóból nem mindegyik kerül majd múzeumba. Fremontban egyébként már 2 hatalmas présgép is üzemel, amelyeket a jelenleg gyártásban lévő Y-hoz használnak, de elméletileg a német gyár gépei még ennél is nagyobbak lesznek.
Each Giga Press OL 5500 CS or OL 6200 CS machine weighs 410–430 tonnes (900,000–950,000 lb)
Shots of molten aluminium weighing 80 kilograms (180 lb) are injected into the cold-chamber casting mold with a velocity of 10 metres per second (22 mph; 36 km/h). pic.twitter.com/fyBNDunfbu
— JPR007 (@jpr007) June 24, 2020
A fentiekhez kapcsolódik egyébként, hogy nemrég a német Tesla gyár építését dokumentáló Youtuberek 4 leponyvázott Model Y kasztnit láttak a gyárépületek mellett. Ezek természetesen még nem itt készültek, hanem ahogy anno Sanghajnál is láttuk, a vállalat amerikai üzeméből szállították ide őket, hogy segítsék a gyártósorok telepítését, beállítását, illetve az alkalmazottak képzését.
