Hat új villany-Merci két éven belül – ebben jut szerephez Magyarország

A Mercedes-Benz egy részletes összefoglalót tett ma közzé a jövőben érkező elektromos modelljeiről, és az azok termelésére kijelölt gyártási hálózatáról. A sajtóanyag számunkra különösen fontos bejelentést is tartalmazott – amit az MTI és Szijjártó Péter is megerősített –, kiderült ugyanis, hogy Kecskeméten kerül gyártásba az EQB kompakt SUV, ami így a legelső magyar gyártmányú villanyautó lesz a piacon. A világjárvány kellős közepén hazánkba érkező autóipari beruházás Magyarország számára különösen jó hír, de ez csupán egy apró szelete a német prémium gyártó elektromobilitási offenzívájának – 2022-re ugyanis nyolc tisztán elektromos tagból fog állni a Mercedes-Benz EQ modellcsalád.

A márka első sorozatgyártott villanyautójaként bemutatott EQC sportterepjáró összeszerelése 2019 májusában kezdődött Brémában, majd a Beijing Benz Automotive Co. Ltd. (BBAC) közös vállalkozás által Kínában is gyártósorra került. Ezt a modellt követte idén az EQV kisbusz, amely a spanyolországi Vitoriában készül.

EQV

A következő zéró kibocsátású Mercire mostanáig kellett várniuk a gyári munkásoknak, merthogy a németországi Rastattban már a GLA-ból származtatott EQA gyártása is megkezdődött. Az EQA ugyanazon gyártósoron születik, mint a cég hagyományos és hibrid kompakt modelljei: itt készül jelenleg az A osztály, a B osztály, és a GLA, melyekből mind elérhető konnektoros hibrid hajtásláncú változat is. A kínai vásárlókhoz az EQA is kínai gyárból indul, 2021-től. A premierre ez idáig még nem került sor, de a németek most elárulták, hogy január 20-án lerántják a leplet az elektromos autóról.

Nemcsak kompaktokból áll majd az EQ-sorozat: 2021 első felében beindítják az EQS elektromos luxusszedán termelését is a sindelfingeni Factory 56 létesítményben, amely a márka technológiai zászlóshajójaként vezeti majd a palettát. Erről a modellről annyi már ismeretes, hogy elsőként hoz magával teljesen elektromos autók alá tervezett padlólemezt a cégnél, amely minden korábbinál ígéretesebb műszaki tulajdonságokat kölcsönöz neki. Ilyen például a több mint 700 kilométeres WLTP-szerinti hatótávolság, amit CATL akkucellákkal ér el az autó. A hagyományos S osztály, Mercedes-Maybach S osztály, valamint az EQS rugalmasan, ugyanazon gyártósoron kelnek majd életre.

Az EQS után sem kell sokat várni a következő villany-Mercire: 2021 második felében a brémai üzem termékpalettája bővül újabb taggal, mégpedig az EQE üzleti szedánnal. Ez nem lesz másként Pekingben sem, ahol az EQC-vel, EQB-vel, és EQA-val együtt így összesen négy villanyautó készül a kínai piacra. Az EQS-ből, és az EQE-ből érkezik SUV-kialakítás, ezek 2022-ben, az amerikai Tuscaloosában kerülnek gyártósorra. 2022-ben tehát hét helyszínen, három kontinensen összesen nyolc tisztán elektromos Mercin dolgoznak majd a gyártóüzemek robotjai és alkalmazottai. A gyártó elmondása szerint mindez CO2-mentesen fog történni.

Habár nem a háromágú csillag díszíti orrukat és feneküket, a Smart villanyautóiról sem szabad elfeledkezni, melyek szintén az EQ típusjelzést hordozzák. Az EQ fortwo (és Cabrio) jelenleg a franciaországi Hambach-ban épül, az EQ forfour pedig a szlovén Novo Mestóban. A járművek következő generációja már Kínából, a Mercedes és a Geely közös cégétől érkezik a jövőben.

Az elektromosított modellek által használt akkumulátor-rendszerek elkészítése is világszerte számos helyszínen történik. A legfontosabb Kamenz, ahol 2012 óta gyártják az akkucsomagokat a hibrid és plug-in hibrid autókba, 2019 óta pedig az EQC aksija is innen megy a brémai gyárba, valamint immáron az EQA is innen kapja a magas feszültségű energiatároló alkatrészét. Idén izzította be a Merci a jawori üzemét Lengyelországban a hibridjei számára, de hamarosan bővítésre kerül sor, így a két kompakt villanyautó, az EQA és EQB akkurendszerei is helyet kapnak a gyártósoron. Ez azt jelenti, hogy a kecskeméti termeléshez is lengyel akkucsomagot használnak a munkások, de azt egyelőre nem tudni, hogy a cellát ki fogja gyártani.

A nagyobb EQ Mercedesek számára Untertürkheimben szerelik össze a csomagokat, de Sindelfingenben is tervez egy akkugyárat a vállalat. Ezek mellett Peking, Bangkok, és Tuscaloosa is kiveszi a részét az akkumulátoros modellek ellátásában.

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.