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
auto
2024. 04. 26. péntek

Duplázhat az LG, annyi aksi kell a Teslának

elektromos autó

Azt már egy ideje látjuk, hogy a Tesla diverzifikálja a celláinak forrásait, sőt, a Battery Day óta az is világos, hogy a kémiát is. Ha a saját, illetve a Panasonic-kal közösen üzemeltetett gyára mellett kvázi bérgyártásban másoktól is rendel cellákat, akkor már most ennek megfelelően tudja bővíteni a legyártott autók és energiatárolók számát, és nem kell ezzel megvárni, amíg az új 4680-asok gyártása felfut. Ha pedig a kémiát is variálja, és kis súlyfelesleget bevállalva az alacsonyabb hatótávú variánsokba olcsóbb LFP aksit pakol, akkor az egyes alapanyagok világpiaci elérhetősége (például a nikkel) sem korlátozza az értékesítés növelését.

Roadrunner 4680 – minden amit megtudtunk a Tesla új aksijáról

A cég már korábban is dolgozott a Panasonic mellett az LG-vel és a Samsung SDI-vel, valamint legújabban a CATL-lel is. Most az LG tervei kerültek a Reuters birtokába, és innen tudjuk, mire készülnek a Teslával 2021-ben.

Mindenki a Teslának szállít

Az LG, mint potenciális beszállító először a sanghaji Tesla-gyár megnyitásakor került képbe – a koreai vállalat kínai üzeme szállítja a 2170-es cellákat a cég helyi gyártású Model 3, illetve a hamarosan startoló Model Y autóiba. Ezek közül is a Long Range, illetve Performance modellek készülnek ezekkel az aksikkal, a Standard Range+ variáns már a CATL LFP celláit kapja.

Most úgy tűnik, ezt az együttműködést pörgetik fel, mivel az LG arra készül, hogy 2021-ben több mint kétszeresére növeli a kínai és koreai üzemei termelését, hogy kielégítse a Tesla végtelen cellaéhségét. A Reuters értesülése szerint az LG 2170-es celláiból már nem csak a kínai Tesla-gyár, de Fremont és Berlin is kap majd. A kaliforniai üzem kapcsán már akár jelen időről is beszélhetünk, mert a hírügynökség szerint az LG már bővítette is koreai üzemeit, hogy elláthassa az amerikai gyáregységet. (Pár hete olvastunk arra utaló pletykákat, hogy a koreai cég már Fremontba is szállít, de akkor ezt nem tudták megerősíteni a szokásos nevadai források. Véleményük szerint ha így is van, az aksik a Giga Nevada kihagyásával közvetlenül Kaliforniába érkeznek). A Reuters szerint egyébként a Panasonic is emeli a csapásszámot, és a jövőben ők is szállítanak majd cellákat Sanghajba is. Így gyakorlatilag az összes Tesla-üzemben készülnek majd autók Tesla-, Panasonic-, LG- és CATL-cellákkal is.

2170-es cellák készülnek a nevadai aksi gyárban. Forrás: Tesla

A Reuters hírében az egyedüli igazi meglepetés Berlin említése, hiszen eddig úgy tudtuk, a Model Y ott már eleve az új 4680-as cellákkal készül majd, és ezeket Fremontból importálja a cég, amíg nem indul be a helyi cellatermelés. Korábban azonban olvastunk olyan híreket is, miszerint az LG is készül az új Tesla-cella gyártására, ezért az is elképzelhető, hogy az európai Model Y már valóban az új cellákon startol, de ehhez is több forrásból érkeznek majd az aksik.

Új Tesla aksi csomag 4680-as cellákkal. Nincsenek modulok, a cellák közvetlenül a szendvicsszerkezetbe kerülnek. Forrás: Tesla

Elon Musk egyébként korábban egy német díjátadón úgy nyilatkozott, hogy a berlini lehet majd idővel a világ legnagyobb akkumulátorgyára 100 GWh feletti termelési kapacitással. Helyi minisztériumi források szerint, az autógyár 10 ezer alkalmazottja mellett, az aksigyárba is kezdetben 4, később 10 ezer munkatársat toboroz majd az amerikai villanyautó-gyártó. Egyelőre azonban még csak a faültetvény kivágása folyik a Giga Berlin második üteme kapcsán, úgyhogy a gyár egy ideig még importra fog szorulni.

Elkezdődött a második ütem előkészítése Berlinben. Forrás: Tobias Lindh / Youtube

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.