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
auto

Kiszivárgott a terv: megvan, mikor jön a Tesla kamionja

elektromos autó
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

A Tesla Semi prototípusának 2017 végi bemutatója óta nem kaptunk túl sok hivatalos információt a kamion gyártásának megkezdéséről, illetve a fejlesztések állapotáról. Igazából annyit tudunk, hogy már évek óta több tesztjármű teljesít szolgálatot a cég kaliforniai autó-, és nevadai akkumulátorgyára között, és folyamatosan finomítottak a dizájnon.

Bár a kamiont eredetileg 2019-re ígérték, azt is tudjuk, hogy a késés oka nem valami technikai probléma a tervekkel, hanem a szűkös akkumulátor-készletek jobb felhasználása. Egy Semibe 5x annyi cella megy majd, mint egy átlagos Tesla személyautóba, ezért a gyártás megkezdésével megvárják az új 4680-as akkuk gyártásának felfutását.

Most, ha igazak a pletykák, egy beszállítótól szivárgott ki információ a gyártás megkezdésének dátumáról, és az éves termelési célokról.

Fél év múlva

Egy teslás körökben ismert amerikai fiatalember, Sawyer Merritt a hírek mostani forrása, aki állítása szerint a Tesla egyik beszállítójától kapott fülest a gyártási tervekről. A cég a Tesla szinten minden modelljéhez szállít alkatrészeket, és 2020 negyedik negyedéve óta a Semi programba is bedolgozik.

https://twitter.com/SawyerMerritt/status/1357393123605889026

Ha helytállóak az információk és nem változnak a tervek, akkor a kamionok karosszériája – és, tesszük hozzá, akkumulátora is – Fremontban fog készülni, a járművek végszerelése pedig a Giga Nevadában történik majd. Ez utóbbit annyival egészítenénk ki, hogy információink szerint ez nem konkrétan az aksigyár épületét jelenti – itt egy négyzetcenti hely sincs már – hanem attól pár kilométerre egy új csarnokot, amit erre a célra építettek vagy bérelnek. Ez azonban csak átmeneti állapot lesz, mert a gyártás 2022-ben átköltözik végleges helyére, a Giga Texasba. (Bár igény esetén mind a két gyártósor megmaradhat).

Gyakorlatilag a Giga Nevada telekszomszédja az új raktárépület, ahová egyesek az összeszerelést várják. Forrás: Google Maps

Nemrég láttunk egy új prototípust, amin több új dizájnelem is feltűnt, de hamarosan, májusban érkezhetnek a első Release Candidate-ek, azaz a gyártásra szánt végleges prototípusok. Az ún. Pilot Production, tehát a szerelősorról lekerülő első, annak finomhangolására szánt darabok júliusban gördülnek ki, a gyártás hivatalos kezdete pedig 2021 augusztusa.

Ez a kis darabszámú gyártás összesen 350 kamiont jelent majd augusztusig, a cél pedig, hogy az év végére heti 100 Semi készüljön el. 2022 végére már heti 500 darab a terv, az alvókabinos változat, illetve az európai kiszállítások kezdete pedig 2023-ra várható. Utóbbival kapcsolatban érdekesen fogalmazott a forrás, mert úgy is lehet értelmezni, hogy a hozzánk szánt kamionok itt is készülnek majd (Giga Berlin?), de ez nem volt egyértelmű. Idén összesen 2500, jövőre 10.000, utána pedig évi 25.000 Semi legyártása a terv.

Hihető ütemterv

Amikor ilyen nem hivatalos információkat osztunk meg, igyekszünk felmérni, hogy mennyire hihető a sztori. Ebben az esetben én adnék egy 8/10-es pontszámot. A hasonló pletykáknál mindig érdemes arra figyelni, hogy egy-egy új modell gyártásának megkezdését nem lehet fű alatt, titokban megcsinálni. 6-9 hónappal korábban le kell adni a megrendeléseket beszállítók tucatjainak, és innentől kezdve több száz, vagy ezer ember tud a „titokról” a világon, tehát érkezniük kell a hasonló füleseknek. Ráadásul az új gyártósorok mellé munkások is kellenek, tehát érdemes figyelni a Tesla álláshirdetéseit is.

Így volt ez tavaly is, amikor megtudtuk, hogy a Tesla berendelte a hőszivattyúkat az összes modelljéhez, majd hetekre leállította a Model S/X gyártósorait, és szabadságra küldött mindenkit a soron. A fenti információkat szintén alátámasztani látszik, hogy nagyjából hasonló időszakban várjuk a Plaid+ Model S, illetve a berlini Model Y érkezését is, márpedig a dolgok jelenlegi állása szerint, a kamion mellett ezek lesznek az első 4680-as cellákkal szerelt járművek.

Ugyanakkor, egy máskor is megbízható nevadai forrás azt jelentette december végén, hogy a 4 legújabb Semi prototípus nem a 4680-as, hanem az új, továbbfejlesztett 2170L cellákat kapta. Még az is lehet, hogy ez kerül majd a kamionokba, de a Model S frissítése óta azt is el tudjuk képzelni, hogy míg a kisebbik, 500 kilométeres hatótávú kamion a 2170L cellákkal lesz szerelve, a (később érkező?) 800 kilométeres változat a 4680-asokat kapja.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.