A Mercedes egykori A osztálya mondhatja magáénak azt a kétes dicsőséget, hogy miatta vált ismertté az ún. jávorszarvas teszt. Ilyenkor azt szimulálják, hogy az autó országúti sebességgel kerül ki egy hirtelen előbukkanó akadályt, majd tér vissza a saját sávjába. A tesztkörnyezetben az akadályok természetesen bóják, de a valóságban az útra tévedő nagyvadat kell ideképzelni – innen az elnevezés.
A Merci kisautója anno csúfosan megbukott, a gyártónak módosítania kellett, például standard lett az ESP a szérián, azóta pedig nagyjából minden autóval elvégzik ezt a kísérletet a különböző szaklapok. Különösen a magasabb építésű SUV-k esetében lényeges ez, hiszen ezek súlypontja is magasabban van, így a hirtelen szlalomozáskor elméletben előfordulhat, hogy felborulnak.
Majdnem rekord
A spanyol km77 autós magazin szokásos tesztjében eddig csak a Tesla Model 3 és a Ford Focus vizsgázott jobban, de így is kiváló eredmény, hogy a Model Y 83 km/h belépő sebességgel is megcsinálta a mutatványt. Bár természetesen a manőver közben fékez a sofőr, és némileg még így is megcsúszik az autó, sikerült a bóják érintése nélkül abszolválni a gyakorlatot, és ami még fontosabb, nemhogy nem borult fel az autó, még csak el sem emelkedett a talajtól a jobb hátsó kerék. (Persze nagyobb sebességnél már repültek a bóják, de itt pont az a lényeg, hogy a határon túl tolják az autókat).
Természetesen a villanyautóknak van egy hatalmas, már-már nem túl fair előnyük ebben a számban, hiszen a 400-500 kilós akkupakk a kocsi aljában szinte garantálja a remek teljesítményt a teszten, illetve a való világ kanyargós útjain – szarvassal, meg anélkül is.