Megachargeren tesztelték a Tesla Semit

Mint arról nemrég beszámoltunk, úgy néz ki, a Tesla ügyfelei között is van egy, amelyik kicsit egyenlőbb az egyenlőknél – már jóval a hivatalos gyártás kezdete előtt megkaphatja a Pepsi az első elektromos kamionjait. Arról is írtunk, hogy Nevadában, a feltételezett Semi gyártócsarnok mellett elkezdték építeni a világ első Megachargerét.

Úgy néz ki, most megkezdődött a tesztelés is.

Showtime

A Teslánál a Semi bejelentése óta beszélnek róla, hogy az elektromos kamionjukhoz egy Megacharger nevű töltőhálózatot terveznek, amelynek oszlopai, a név alapján valószínűsíthetően 1 MW feletti csúcsteljesítmény leadására lehetnek képesek. Bár ez kétség kívül nagy szám, valójában már most is léteznek olyan Supercharger állomások, ahol 8-10, vagy még több V3-as oszlop működik, egyenként 250 kW csúcsteljesítménnyel. Természetesen a Tesla sem akar ekkora teljesítményt fixen lekötni a szolgáltatóknál, ezért ezeknél, és a jövő Megachargereinél is akkutelepekkel támogatja meg a töltőoszlopokat, hogy az átmeneti csúcsterhelést költséghatékonyan elégítsék ki.

Forrás: Error__Loading1, Reddit

A legfrissebb fotók tanúsága szerint a nevadai Gigafactory szomszédságában lévő első Megacharger-állomás már el is készült, és a Semi egyik első prototípusa, vagy előszériás darabja már ki is próbálta. A dizájnos töltőoszlop ne tévesszen meg senkit, a szükséges energiát minden bizonnyal egy a közelben rejtőző, sokkal iparibb megjelenésű berendezéspark szolgáltatja.

This slideshow requires JavaScript.

Érdekes megfigyelni, hogy míg a korábbi tesztprogram esetén egy adapter segítségével 2, vagy akár 5 hagyományos Superchargerről töltött egyszerre a kamion, a Megachargernél egy darab, viszonylag vékony vezeték fut csak a járműhöz. Valószínűleg itt is a V3-as Superchargereknél megismert folyadékhűtéses megoldást használják, ami lehetővé teszi, hogy ne kelljen drága és nehéz  kábeleket kezelni. A korábbi superchargeres töltések egyikét ezen a videón nézhetjük meg.

Központi kérdés

Akárcsak a személyautók esetén, az elektromos kamionoknál is központi kérdés a hatótáv és a töltési teljesítmény, pontosabban a továbbhaladáshoz szükséges idő kérdése. És akárcsak a személyautóknál, itt is sokan a legextrémebb felhasználási területekből indulnak ki, és mondják azt: amíg a villanykamion nem tud 24 órán keresztül 30 perc pihenővel úton lenni (váltott sofőrök), addig nem életképes alternatíva.

De ahogy nem minden személyautó tölti a napjait Budapest és Hamburg között ingázva, napon belül 10 perc pihenővel fordulva, úgy a kamionoknak és teherautóknak is csak egy része tesz meg hatalmas távokat rendszeresen. Az egyik legnagyobb magyar szállítmányozó cégnél például a havi átlagot visszaosztva napi 370 kilométer jön ki a nemzetközi fuvarozásban, és 230 kilométer ez a szám, ha csak a határokon belül közlekednek a kamionok. Így valószínű, hogy sok szállítmányozónak az elektromos korszakban jobban megéri majd a telephelyén, esetleg nagyobb ügyfeleinél kisebb, vagy közepes teljesítményű töltőket telepítenie, mint út közben brutális teljesítményű, de vélhetően drága hipertöltőket használnia.

A viszonylag szerény napi átlagban lehetnek rövid, 100 kilométeres útvonalakon futó teherjárművek éppúgy, mint 500-1000 kilométeres útvonalon közlekedők is, a kisebb távolságoknál pedig valószínű a napi többszöri forduló. Ezért, természetesen, nem maradhat el a megfelelő teljesítményű villámtöltő-hálózat kiépítése sem, és nagyjából minden villanykamion-gyártónak van is erre valamilyen terve.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.