Valószínűleg sokan nem is tudnak róla, de a belső égésű motorral szerelt járművek eladása még 2017-ben tetőzött, és azóta csökkenő trendet mutat, ezért talán érdemes lehet egy pillantást vetni a releváns adatokra.
Az alábbi grafikon az autók és a haszongépjárművek globális eladási számait ábrázolja, az adatok a Gépjárműgyártók Nemzetközi Szervezetétől származnak. Ezen az ábrán azt láthatjuk, hogy a 2008-as pénzügyi válságot követően gyors emelkedésnek indultak az értékesítések, 2009 és 2017 között nem kevesebb, mint 46%-os növekedésnek örvendhetett a gépjárműgyártás. Egyszer azonban minden jónak vége szakad: 2018-ban Kínában és több más fejlődő országban gyengülni kezdett a kereslet, ami az eladások enyhe csökkenését eredményezte. Ekkor robbant be a pandémia és a chiphiány, további komoly visszaesést okozva a már egyébként is gyengélkedő iparág számára.
Ezzel a párhuzamosan a tisztán elektromos autók eladásai szinte minden évben kétszámjegyű, gyakran 50% feletti növekedést produkáltak. Ezt ábrázolja a Nemzetközi Energiaügynökség grafikonja, amelyen csak a tisztán elektromos személygépkocsik szerepelnek. 2017-ben még kevesebb mint egymillió villanyautó talált gazdára a világban, tavaly ez a szám már meghaladta a 7 milliót is.

A villanyautók globális eladási számai. Kép: Nemzetközi Energiaügynökség.
Ha ezt a két trendet egyetlen grafikonra helyezzük, akkor valahogy így fog kinézni a végeredmény:
A belsőégésű motorok eladása az első években ugyan még nem az elektromos járművek miatt kezdett csökkenni, az új hajtáslánc azonban a gyors növekedésének köszönhetően mostanra már akkora szeletet hasított ki magának a piacból, hogy többé bizonyosan nem fogunk évi 80-90 milliós eladásokat látni, sőt, a technológia hamarosan a 70 milliós eladásnak is búcsút inthet.
A tavalyi chiphiányos időszak során felhalmozódott rendeléseknek köszönhetően az idén persze némileg növekedni fognak az eladások, amit néhányan majd úgy próbálnak értelmezni, hogy a hagyományos autók iránti kereslet továbbra sem lankad, és mondjanak bármit a „sötétzöldek", a dugattyús motor még nagyon sokáig meghatározó tényező marad a piacon. Ez azonban csak optikai illúzió. Aki a hosszú idősoros adatokra néz, láthatja, hogy az aranykor már véget ért. A trend egyértelműen és töretlenül lefelé mutat, minden más csak zaj.