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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Kedden kezdődhet az új Model Y próbagyártása

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

Gyakorlatilag a Model 3 tavaly őszi frissítése óta megy a találgatás, hogy mikor kapja meg a hasonló ráncfelvarrását a Model Y, a márka legnépszerűbb autója.

A legfrissebb pletykáknak azért hiszünk, mert reálisnak tűnnek.

Most

A Tesla sanghaji gyárából származó hírek szerint

október 22-én, azaz most kedden indul Kínában a Juniper kódnéven fejlesztett új Model Y próbagyártása.

A forrás, illetve a források természetesen nem hivatalosak, de olyan X-fiókok szállították a hírt, amelyek a múltban már hitelesnek bizonyultak az autógyártó kínai gyára és a kínai piac kapcsán.

A Tesla persze egy éve igyekszik úgy tenni, mintha az Y frissítése nem is létezne, nem dolgoznának semmi ilyesmin, azaz nincs itt semmi látnivaló, tessék csak nyugodtan tovább vásárolni a jelenleg kapható változatot.

Az Osborne-hatástól természetesen joggal tart a vállalat, de ezen sajnos a tagadás nem sokat segít, biztosan kimutatható a típus idei eladásaiban, hogy sokan várnak, kivárnak.

Elon Musk korábban annyiban volt csak hajlandó kommentálni a Juniperhez kapcsolódó pletykákat, hogy idén, azaz 2024-ben nem lesz semmi ilyen frissítés. Ezt persze mindenki rögtön úgy fordította le, hogy 2025 első negyedévében érkezik az újdonság.

A fenti hír ilyen konkrét állítást nem tartalmaz, de ha igaz, hogy megkezdődik a próbagyártás, akkor reális a jövő év eleji bevezetés. A vállalat egyébként annyira igyekszik lakat alatt őrizni az új Y titkait, hogy állítólag a gyár egy elzárt részében, külön csapattal készülnek az első autók és senki nem vihet be a területre telefont, vagy egyéb videó vagy kép rögzítésére alkalmas eszközt. Ez már a Model 3 frissítése előtt is megtörtént és többé-kevésbé be is vált.

Mikor jön?

A cél most állítólag az, hogy napi 15 autó készüljön, amivel validálják a sorozatgyártást, elpróbálják az újdonság nagyobb darabszámú termelését.

Ezzel együtt, mi kizártnak tartjuk, hogy az autó idén megjelenjen, a Tesla ugyanis nem fogja kockáztatni az év végi értékesítési hajrát.

A sanghaji gyártás esetleges év eleji átállása egyébként nem jelenti automatikusan azt, hogy az új Y nálunk is azonnal elérhető lesz, hiszen minket továbbra is Berlin fog ellátni, márpedig onnan még nem érkeztek hasonló hírek.

A Model Y frissítése kétségkívül a Tesla eddig egyik legnagyobb kihívása lesz, hiszen a kenyérkereső típusukról van szó, amelyet összesen három kontinensen négy üzem állít elő.

Ez utóbbi tény egyrészt segítség mondjuk a Model 3 2023-as megújulásához képest, hiszen akkor egy esetleges sanghaji baki, probléma a gyártás felfuttatásával, mind a kínai mind az európai piacot is veszélyeztette volna. Most kisebb lehet a hatása annak, ha a négyből az egyik gyárban lassabb az átállás, mint tervezték.

Ugyanakkor nem lehet sokáig húzni majd a váltást Berlinben, Austinban és Fremontban sem, mert ahogy megjelenik a frissített típus Kínában, rohamosan nő majd azok száma, akik elhalasztják a rendelést Európában és Amerikában.

Így legfeljebb egy negyedév csúsztatás fér bele a többi üzemben, mielőtt nagy lesz a baj.

Mi változik?

Természetesen nem csak a készülő frissítés ténye, de a változtatások listája is hétpecsétes titok, de némi elképzelésünk azért lehet.

Az új Model Y bizonyosan megkap mindent, amit a tavaly szeptemberben bemutatott frissített Model 3-nál megismertünk. Így lesz új, kényelmesebb futómű, csendesebb utastér, takarékosabb motorok, kicsit modernizált beltér, érintőképernyő a hátsó utasoknak, automata irányválasztó, LED-csík a kabinban körben és valószínűleg itt is elköszönhetünk a bajuszkapcsolóktól.

Villanyautó teszt: Tesla Model 3 RWD (Highland)

Ám egyes források szerint az új Y ennél is továbbmegy majd.

A frissített Model 3 új első és hátsó lámpákat, illetve új diffúzort és első lökhárítót kapott, de makacsul tartja magát a pletyka, hogy az Y-hoz ennél kicsit bátrabban nyúlnak majd hozzá. Még bőven a Robotaxi október 10-i bemutatója előtt, augusztus elején jelent meg egy a pletykákon alapuló render, amelyen az első lámpák között fénycsíkot visel az autó orra, de ezt akkor még nem igazán támasztotta alá semmi. A Tesla önvezető taxija viszont pont ezt a megoldást választotta, így most ismét előkerült ez a grafika a közösségi médiában és már kicsit nagyobb esélyt adunk neki.

Szintén a külcsín változása lehet, hogy a hátsó lámpákat is hasonló, csak már értelemszerűen piros LED csík köti majd össze. Ezt szintén pletykálják már egy ideje, sőt, egy állítólagos kémfotó is „igazolja” az értesülést, és ha ez nem kamu, akkor az így nézne ki:

Fent baloldalt a pár hete keringő állítólagos lesifotó, jobbra pedig a két hete bemutatott Robotaxi hátulja.

Az esztétikai változtatások mellett természetesen sokakat érdekel, hogy érkezik-e újabb, nagyobb kapacitású akkupakk a Model Y-ba. Ez a jóslat már a Model 3-nál sem vált be, igaz, az autó így is takarékosabb és nagyobb hatótávú lett.

A Tesla természetesen folyamatosan dolgozik az akkukémia fejlesztésén és időről időre felröppennek a hírek arról, hogy beszállítóik, így a CATL is új akkucellákat készítenek a részükre.

Egyelőre azonban nincs semmi konkrét infó, ami ezeket a várakozásokat most alátámasztaná, pedig az idő már biztosan elérkezett erre a lépésre, hiszen a Model 3/Y család 2021 óta a jelenlegi 60, illetve 78 kWh-s akkupakkokkal készül az Amerikán kívüli piacra.

Címlapkép: @DominicBRNKMN látványterve a pletykák alapján.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, BalázsTibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.