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
auto

Nagyot lépett a gyártás felé a Honda új modellcsaládjának két villanyautója

elektromos autó
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

Egy évvel ezelőtt, a 2024-es Szórakoztató Elektronikai Szakkiállításon (CES) a Honda két különleges, futurisztikus megjelenésű elektromosautó-koncepciót mutatott be, amelyek egy új generációs modellcsalád érkezését vetítették előre. Bár a sorozatgyártásra érett formatervig még egyik tanulmány sem jutott el, az idei rendezvényen már egy jóval életszerűbb külsővel bukkant fel a Honda 0 Saloon és Honda 0 SUV.

Részletes műszaki adatokat egyelőre nem kaptunk, a két prototípus premierjén inkább a vizuális átalakulás kapta a főszerepet. A 0 Saloon például lecserélte a sirályszárnyajtókat négy hagyományos ajtóra, kidolgozták a lökhárítót és a fényszórókat, ami által összességében egy kicsit lamborghinis hatásúra sikerült a jármű eleje.

Az utastér szintén sokat fejlődött, és a műszerfal teljes szélességében elnyúló összefüggő digitális kijelző alatt továbbra is yoke kormányt láthatunk, ami valószínűsíthetően steer-by-wire rendszerrel a sorozatgyártásban is megmarad.

A 0 SUV a CES 2024-en bemutatott Space-Hub tanulmánymodell továbbfejlesztett megfelelője, amely az emberek számára kialakított teret helyezi előtérbe. Külsőre ez a modell is látványosan érettebb lett, azt azonban nem mutatta meg a japán autógyártó, hogy az utastér hogyan változott az elmúlt egy esztendő alatt.

A Honda 0 Series modelleket a Honda által kifejlesztett járműoperációs rendszerrel, az Asimóval látják el. A rendszer névadója, Asimo, egy önálló járásra képes humanoid robot, amelyet a Honda a technológiai alapkutatásának részeként fejlesztett ki azzal a céllal, hogy segítse az embereket. Az 1986 óta tartó robotikai kutatások és fejlesztések eredményeit most operációs rendszerének optimalizálásához használja fel a Honda.

Szoftverplatformként az Asimo OS a járműrendszerek, például az önvezetés és fejlett vezetéstámogató rendszerek, valamint az infotainment elektronikus vezérlőegységeinek integrált vezérlését fogja megvalósítani. A gépjárműben található vezérlő programok folyamatos online (OTA) frissítése révén a funkciók és szolgáltatások az autó megvásárlását követően is továbbfejlesztésre kerülnek az egyes felhasználók preferenciáinak és igényeinek megfelelően.

Az új modellcsaládban 3-as szintű önvezetés is elérhető lesz, kezdve az autópályákon kialakult dugókban használható „eyes-off” rendszerrel, de a jármű által önállóan kezelt közlekedési szituációk listája a jövőben OTA frissítésekkel folyamatosan bővül majd.

A Honda továbbá azt is bejelentette, hogy megállapodást kötött a Renesas Electronics Corporationnel egy nagy teljesítményű „System-on-Chip” (SoC) rendszer fejlesztésére. A tervek szerint a 2020-as évek végén piacra kerülő következő generációs modelleknél a Honda olyan központosított E&E architektúrát vezet be, amely a járműrendszerek vezérléséért felelős több ECU-t egyetlen központi elektronikus vezérlőegységben egyesíti. Ez lesz az autók szíve, ami kezeli majd a különböző járműrendszereket, s ehhez olyan SoC-re van szükség, ami a hagyományos rendszereknél nagyobb feldolgozási teljesítményt biztosít energiahatékony működés mellett.

Mindkét modell a Honda újonnan épített gyártóközpontjában kerül a futószalagra Ohio államban. Elsőként Észak-Amerikában kezdődik meg a forgalmazásuk 2026-ban, ezt követően Japánban és Európában is megvásárolhatóvá válnak.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.