PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2luc3Rlci8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pbnN0ZXIvJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMi9oeXUta2FtcGFueW9rLWluc3Rlci12aWxsYW55YXV0b3Nva2Jhbm5lcmVrLTYwMHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto

BMW: felesleges az 1000 kilométeres villanyautó!

elektromos autó
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

Nemrég interjút adott az Automotive News szaklapnak Frank Weber, a BMW fejlesztési igazgatója és több érdekes dolgot is mondott a cég villanyautós tervei kapcsán.

Kigyűjtöttük ezeket.

Felesleges teher, alaptalan félelem

Az internetes kommentekből kiindulva még mindig gyakori vélekedés, hogy a villanyautók akkor lesznek teljes értékű alternatívái a hagyományos hajtásláncoknak, ha elmennek 1000 kilométert egy töltéssel. Különösen sokan gondolják így azok közül, akiknek nincs személyes tapasztalatuk tisztán elektromos járművel.

Nem ért azonban egyet ezzel a véleménnyel a BMW fejlesztési igazgatója, aki szerint ügyfeleik azt mondják nekik, hogy tökéletesen elég nekik a 400-500 kilométer közötti valós hatótáv is.

Neue Klasse

Weber szerint a Neue Klasse 30 százalékkal növeli majd villanyautóik hatótávját, így még túl is fogják teljesíteni a fogyasztói elvárásokat. Adataik szerint csak nagyon kevesen utaznak több száz kilométert villanyautójukkal és ilyenkor is nem a hatótáv, hanem inkább a töltőinfrastruktúra a szűk keresztmetszet, itt kell még fejlődni.

A fejlesztésekért felelős vezető szerint nincs értelme hatalmas kapacitású akkupakkokat gyártani, mert szükségtelenül megnöveli a kocsi CO2 lábnyomát. Bár sokan beszélnek az 1000 kilométeres villanyautókról, Weber szerint sokkal fontosabb a a hatékonyság növelése és a Neue Klasse itt is 20 százalékos javulást hoz majd.

A szakember beszélt arról is az interjúban, hogy ő nem lát a következő 10 évben olyan technológia áttörést, amely jelentősen csökkenti majd az akkumulátorok gyártási költségét.

A vásárlók elvárásai miatt pedig az akkupakkok kapacitása sem lesz szignifikánsan kisebb a jövőben. A szilárdtest akkumulátorok kapcsán úgy véli, hogy azok legalább egy jármű generációra, nagyjából egy évtizedre vannak a nagy volumenű gyártástól. Ennek egyik oka, hogy az akkugyártók jelentős beruházásokat eszközöltek a hagyományos akkupakkok terén, amelyek még nem térültek meg, így nem fognak egyik napról a másikra váltani.

Neue Klasse X

A BMW szerint egyébként alaptalan a villámtöltéstől való félelem is. Bár, ha valaki egyfolytában nagy teljesítménnyel tölti az akkut, az valóban nem tesz jót neki, de a cég fejlesztési igazgatója az adatok alapján azt mondja, ez nagyon messze áll az átlagfelhasználó gyakorlatától. A villámtöltést az emberek leginkább az alkalmi hosszú utakon használják, így annak elhanyagolható a hatása az akku élettartamra.

Weber szerint az Audival és a Mercedes-szel szemben azért jóval sikeresebb villanyautós stratégiájuk, mert ők megértették, hogy a vásárlók ugyanazt a BMW-filozófiát várják el tőlük az üzemanyagtól függetlenül és nem akarnak egy radikálisan más dizájnt, csak azért mert a jármű elektromos.

Panoramic iDrive

A Neue Klasse maga kifejezetten a villanyautóik következő generációnak készült, de sok olyan alkatrészt fejlesztenek ki részére, ami később más hajtásláncokban, így például a hidrogénes autóikban is megjelenik majd. Emiatt a nagyobb darabszám csökkenti a gyártási költségeket is. Egyik ilyen a Panoramic iDrive képernyő és operációs rendszer

Weber szerint két éven belül összesen hat Neue Klasse modellt mutatnak majd be.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.