PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2luc3Rlci8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pbnN0ZXIvJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMi9oeXUta2FtcGFueW9rLWluc3Rlci12aWxsYW55YXV0b3Nva2Jhbm5lcmVrLTYwMHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto

Többet, jobbat, olcsóbban – bemutatkozott a BMW új hajtástechnológiája

Legfrissebb sajtóközleményében részletesen bemutatta eDrive hajtáslánc-technológiájának hatodik generációját a BMW, amely a bajor autógyártó szerint új korszakot nyit az elektromobilitás történetében. Jelentős technológiai ugrásnak lehetünk szemtanúi.

A BMW már évek óta emlegeti, hogy a Neue Klasse elnevezés nem csupán új autókat jelöl, hanem vadonatúj technológiát, ami magasabb hatékonyságot, nagyobb hatótávot, és számos intelligens megoldást jelent majd a vásárlók számára.

A Gen6 hajtásrendszer egyik legfontosabb innovációja a minden korábbinál keskenyebb kialakítású nagyfeszültségű akkumulátor, mely 800 V feszültséggel működik majd. Az akkumulátor a Neue Klasse modellek architektúrájában szerkezeti elemként funkcionál a „pack-to-open-body” alapelv mentén, az új, hengeres akkumulátorcellákat pedig közvetlenül a nagyfeszültségű akkumulátor házába építik be („cell-to-pack” kialakítás).

A BMW ötödik generációs (Gen5) akkumulátortechnológiájának prizmatikus celláihoz képest a BMW új, hengeres akkumulátorcelláinak energiasűrűsége 20 százalékkal nagyobb. A Neue Klasse és az eDrive hatodik nemzedéke 30 százalékkal gyorsabb töltési sebességet és 30 százalékkal nagyobb hatótávolságot is hoz, de egyes modellek esetében még nagyobb is lehet a fejlődés. Újdonság továbbá, hogy a hatodik generációs eDrive rendszerrel szerelt modellek alapfelszereltségének a kétirányú járműtöltés is része lesz.

Az akkugyártás során alkalmazott „local for local” vezérelvet továbbra is tartja a BMW, azaz az akkumulátorok az autógyárak közvetlen szomszédságában készülnek majd: az alsó-bajorországi Irlbach-Straßkirchenben, Debrecenben, a kínai Senjangban, a mexikói San Luis Potosí városában, valamint az egyesült államokbeli Spartanburghöz közeli Woodruffban fogják gyártani a Gen6 akkumulátorait.

Újabb BMW-gyárnál indult meg az akkumulátor-összeszerelő üzem építése a Neue Klasse sorozathoz

A BMW az eDrive hajtásrendszer hatodik generációjával is kitart az elektromosan gerjesztett forgórészű szinkronmotor (EESM – Electrically Excited Synchronous Motor) mellett, amely elmondása szerint kiváló hatásfokot, és stabil teljesítményt eredményez. És ahogyan az ötödik generációs BMW eDrive esetében, úgy a szinkronmotort ezúttal is a hátsó tengely fölé, a vezérlőelektronikával és az automata váltóval közös, kompakt házba építik be a mérnökök.

A 2018 óta használt EESM technológia jelentős fejlesztéseken esett át a hatodik generációs BMW eDrive érkezésére, többek között a forgórészt, az állórészt és az invertert is teljes egészében áttervezték, de a mérnökök a kenési és vízhűtési rendszereket is teljesen újragondolták. A szakértők az elektromos motor és a központi ház súlya, illetve merevsége terén is jelentős fejlődéseket értek el. A továbbra is kétfokozatú automata váltót is tovább optimalizálták.

Ám a Gen6 egy második, kiegészítő elektromosmotor-technológiát is alkalmaz, mégpedig az aszinkron motort (ASM – Asynchronous Motor), aminek felépítése kompaktabb és egyszerűbb, ezáltal pedig rendkívül költséghatékony – teszi hozzá a vállalat. A BMW xDrive intelligens összkerékhajtással szerelt Neue Klasse modellekbe az ASM motorváltozatokat az első tengelyhez építik be. A cég elmondása szerint egy Gen5 hajtással szerelt, négykerék-hajtású BMW-hez képest 40 százalékkal kevesebb energiaveszteség, 20 százalékkal kevesebb költség és 10 százalékkal kevesebb saját tömeg jellemzi majd az új modelleket.

A jövőben a vásárlók akár egy-, kettő-, három-, illetve négymotoros konfigurációban is rendelhetnek BMW-t.

És végezetül a teljes rendszer agya az úgynevezett BMW Energy Master központi vezérlőegység, ami a nagyfeszültségű akkumulátor és a hajtáslánc más komponenseinek biztonságos és intelligens működéséről gondoskodik. Mivel ennek hardverét és szoftverét a BMW Group teljes egészében házon belül fejlesztette ki, rendszeres távoli szoftverfrissítésekkel maradhat folyamatosan naprakész a rendszer.

Fotókon a BMW négymotoros tesztautója, ami a jövő technológiáit hordozza

Az Energy Master sorozatgyártása 2025 augusztusában veszi kezdetét a Csoport landshuti üzemében, 2026 közepére előirányzott volumenbővítéssel. Ez az első alkalom, hogy központi vezérlőegysége fejlesztését és gyártását a BMW Group teljes egészében házon belül oldja meg.

Elkészült a gyártócsarnok a BMW következő generációs elektromos hajtásához

A BMW eDrive hajtáslánc-technológia hatodik generációs motorjainak sorozatgyártása 2025 nyarán veszi kezdetét Ausztriában, a BMW Group steyri gyárában. A technológia az új iX3-ban debütál, amit a Neue Klasse SUV tanulmány vetített előre.

Ilyen lesz a következő BMW iX3?

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.