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
auto
2024. 05. 18. szombat
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

Bár még hivatalosan nem erősítették meg a nevét, a jelenlegi iX3 2020 óta kapható a piacon, ha az alapját adó X3-ast vesszük, úgy viszont már 2017 óta ismert forma szaladgál az utakon az elektromos változat képében is.

Talán jobban szükségmodell, mint világmegváltó e-autó, hisz tervezésekor még nem annyira az elektromobilitás körül folytak a mérnökök gondolatai. Nagyon érzi ezt a BMW is, és amikor az elektromosautó-gyártás egyik új székhelyének Debrecenre esett a márka választása, valamint bemutatkozott előbb a Vision Neue Klasse szedán, majd a Vision Neue Klasse X szabadidő-jármű tanulmánya, egyértelműen jelezték a bajorok, hogy komolyan gondolják a villanyhajtású jövőt.

Ennek kapcsán kezdett mindenki kutakodni, találgatni, milyen jövendőbeli járművet is láthattunk az X képében, és a többség az iX3 utódját – amelynél még egyelőre az sem biztos, hogy ez marad a neve – vizionálta benne. Ha igazak a pletykák, a váltásra 2025 közepén kerülhet sor. De mit is lehet tudni a következő német „kisméretű” elektromos SUV-ról?

A kinézet talán egyértelmű, hogy merőben más lesz, mint a jelenlegi, hagyományokra épülő flotta arculata, de mégis látni rajta ezt-azt a múlt jegyeiből, hogy a rajongók és az újdonságra vágyók is megtalálhassák benne számításaikat. Például maradnak ugyan vesék, de az évek alatt elefántfülekké érett méretből visszavesznek a bajorok, és sokkal szolidabb kinézettel tudatják a világgal, hogy egyértelműen kinek a gyártmányát láthatjuk. A fényszórók nagy változáson esnek át, ahogy a hátsó lámpák is, valamint természetesen áramvonalasabb a forma a mostaninál, de a lényeg talán inkább a lemezek alatt lesz.

A belső tér például a harmónia és elegancia megtestesítője élénk, de mégsem zavaróan harsány színekkel, puha anyagokkal és érdekes formákkal. A két kijelző közül az egyik a manapság már-már hagyományossá érett hatalmas középső infotainment megjelenítő, míg a másik – BMW Panoramic Vision – egy keskeny, de szinte az utastér két széléig kiérő, gesztusvezérelhető, fontos és mindig friss információkat mutató eszköz lesz az utazók kényelmes és kellően gyors haladásáért.

És ha már haladás, a hatodik generációs eDrive elektromos hajtásrendszerrel szerelve a vevők választhatnak a gazdaságos – egymotoros – vagy akár a teljesítményre optimalizált – két villanymotorral szerelt, M verziós – modellek között. Az immár hengeres lítium-ion akkumulátorcelláknak köszönhetően – amelyek térfogati energiasűrűsége több mint 20 százalékkal nagyobb, mint a korábban használt prizmás celláké – akár 30 százalékkal nagyobb töltési teljesítmény és hatótáv érhető el. Ezen fejlesztések, valamint a 800 voltos rendszer, az optimalizált súly és a hőkezelés, elérhetővé teszik az akár 800 kilométeres hatótávot is.

A kétirányú töltés segítségével olyan funkciók válnak elérhetővé, mint a Vehicle-to-Home, Vehicle- to-Grid, valamint a Vehicle-to-Load vagyis a kétirányú töltés technológiája is bekerül a repertoárba, ami az elszigetelt helyeken mindenképp jól jöhet, de az olyan piacokon is segítségre lehet, ahol adott napon belül is változnak a villamosenergia-árak – ezzel csökkentve az áramszámlát és egyenlítve a hálózatra jutó terhelést.

Akármennyire is lesz pofás vagy jól felszerelt, egy igen sűrű mezőnyben kell majd helytállnia a BMW elektromos szabadidő-autójának, és olyan nagy neveket kell majd legyűrnie, mint a Tesla Model Y, Audi Q4 e-tron, Mercedes-Benz EQC, az új Porsche Macan vagy épp a Lexus RZ. A gyártás beindítása 2025 elejére tehető a vadonatúj debreceni üzemben, míg az első példányok talán már az év közepén, de valószínűleg inkább az év vége felé kerülhetnek a tulajdonosokhoz.

Kőrössy Balázs