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
auto
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

Bár még hivatalosan nem erősítették meg a nevét, a jelenlegi iX3 2020 óta kapható a piacon, ha az alapját adó X3-ast vesszük, úgy viszont már 2017 óta ismert forma szaladgál az utakon az elektromos változat képében is.

Talán jobban szükségmodell, mint világmegváltó e-autó, hisz tervezésekor még nem annyira az elektromobilitás körül folytak a mérnökök gondolatai. Nagyon érzi ezt a BMW is, és amikor az elektromosautó-gyártás egyik új székhelyének Debrecenre esett a márka választása, valamint bemutatkozott előbb a Vision Neue Klasse szedán, majd a Vision Neue Klasse X szabadidő-jármű tanulmánya, egyértelműen jelezték a bajorok, hogy komolyan gondolják a villanyhajtású jövőt.

Ennek kapcsán kezdett mindenki kutakodni, találgatni, milyen jövendőbeli járművet is láthattunk az X képében, és a többség az iX3 utódját – amelynél még egyelőre az sem biztos, hogy ez marad a neve – vizionálta benne. Ha igazak a pletykák, a váltásra 2025 közepén kerülhet sor. De mit is lehet tudni a következő német „kisméretű” elektromos SUV-ról?

A kinézet talán egyértelmű, hogy merőben más lesz, mint a jelenlegi, hagyományokra épülő flotta arculata, de mégis látni rajta ezt-azt a múlt jegyeiből, hogy a rajongók és az újdonságra vágyók is megtalálhassák benne számításaikat. Például maradnak ugyan vesék, de az évek alatt elefántfülekké érett méretből visszavesznek a bajorok, és sokkal szolidabb kinézettel tudatják a világgal, hogy egyértelműen kinek a gyártmányát láthatjuk. A fényszórók nagy változáson esnek át, ahogy a hátsó lámpák is, valamint természetesen áramvonalasabb a forma a mostaninál, de a lényeg talán inkább a lemezek alatt lesz.

A belső tér például a harmónia és elegancia megtestesítője élénk, de mégsem zavaróan harsány színekkel, puha anyagokkal és érdekes formákkal. A két kijelző közül az egyik a manapság már-már hagyományossá érett hatalmas középső infotainment megjelenítő, míg a másik – BMW Panoramic Vision – egy keskeny, de szinte az utastér két széléig kiérő, gesztusvezérelhető, fontos és mindig friss információkat mutató eszköz lesz az utazók kényelmes és kellően gyors haladásáért.

És ha már haladás, a hatodik generációs eDrive elektromos hajtásrendszerrel szerelve a vevők választhatnak a gazdaságos – egymotoros – vagy akár a teljesítményre optimalizált – két villanymotorral szerelt, M verziós – modellek között. Az immár hengeres lítium-ion akkumulátorcelláknak köszönhetően – amelyek térfogati energiasűrűsége több mint 20 százalékkal nagyobb, mint a korábban használt prizmás celláké – akár 30 százalékkal nagyobb töltési teljesítmény és hatótáv érhető el. Ezen fejlesztések, valamint a 800 voltos rendszer, az optimalizált súly és a hőkezelés, elérhetővé teszik az akár 800 kilométeres hatótávot is.

A kétirányú töltés segítségével olyan funkciók válnak elérhetővé, mint a Vehicle-to-Home, Vehicle- to-Grid, valamint a Vehicle-to-Load vagyis a kétirányú töltés technológiája is bekerül a repertoárba, ami az elszigetelt helyeken mindenképp jól jöhet, de az olyan piacokon is segítségre lehet, ahol adott napon belül is változnak a villamosenergia-árak – ezzel csökkentve az áramszámlát és egyenlítve a hálózatra jutó terhelést.

Akármennyire is lesz pofás vagy jól felszerelt, egy igen sűrű mezőnyben kell majd helytállnia a BMW elektromos szabadidő-autójának, és olyan nagy neveket kell majd legyűrnie, mint a Tesla Model Y, Audi Q4 e-tron, Mercedes-Benz EQC, az új Porsche Macan vagy épp a Lexus RZ. A gyártás beindítása 2025 elejére tehető a vadonatúj debreceni üzemben, míg az első példányok talán már az év közepén, de valószínűleg inkább az év vége felé kerülhetnek a tulajdonosokhoz.

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

Kőrössy Balázs

Összehasonlítás