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 Számos honfitársunk már bő tíz éve közlekedik elektromos autóval, mégsem hallottuk még hírét annak, hogy tömegesen betegednek meg, növesztenek harmadik kart, vagy kezdenek el világítani a veterán villanyautósok. Márpedig az internet sötétebb bugyraiban, ahol a kommentelők egymással versengve dobálják be a már rég elavult és megcáfolt tévhiteket, továbbra is olvasni olyat, hogy az elektromos járművek által kibocsátott sugárzás káros az emberi egészségre. Német kutatók megmérték, mekkora a valóságalapja ennek az állításnak. A Német Szövetségi Sugárvédelmi Hivatal (BfS) és a Német Szövetségi Környezetvédelmi Minisztérium (BMUV) megbízásából végzett kutatás során összesen 14 különböző típusú autóban mérték meg az elektromágneses sugárzás mértékét, ebből 11 modell tisztán elektromos meghajtású volt, kettő hibrid, egy pedig teljesen belső égésű motor által hajtott. Valamennyi jármű 2019 és 2021 közötti modellévben gyártott példány volt. Forrás: BfS A tanulmány legfőbb megállapítása, hogy bár egyes vezetési módokban valóban megugrott a sugárzás szintje, a vizsgált forgatókönyvek mindegyikében a javasolt maximális érték alatt volt az emberi szervezetre mért hatása, így a jelenlegi tudományos ismeretek szerint semmilyen egészségügyi kockázattal nem kell számolni – hangsúlyozza Inge Paulini, a BfS elnöke. A kutatók kiemelik azonban, hogy az egyes járműveken belüli térben, illetve az üzemállapottól függően jelentős eltéréseket tapasztaltak a sugárzás mértékében, például a legerősebb mágneses mezők elsősorban az ülések előtti lábtérben jelentkeztek, míg a fej és a törzs területén többnyire alacsony volt a mágneses tér – magyarázza a projektcsapat. Hozzáteszik, hogy a vezetési stílus nagyban befolyásolja a mágneses mezők erősségét, így például a sportos vezetés a hirtelen gyorsításokkal és fékezéssel lényegesen nagyobb sugárzáshoz vezet, mint egy egyenletes tempó. Rövid távú, egy másodpercnél is rövidebb sugárzáscsúcsokat mértek többek között a fékpedál lenyomásánál és az autó beindításánál, ám ezek a meghajtás módjától teljesen függetlenek: a kutatók nem találtak egyértelmű korrelációt az elektromágneses sugárzás mértéke és a hajtáslánc típusa között. Megjegyzik azonban, hogy a legmagasabb sugárzási csúcs minden szcenárió közül egy hibrid jármű beindításánál mutatkozott. A kutatásban egyébként elektromos kétkerekű járműveket is vizsgáltak, ezek esetében a legmagasabb sugárzási szintet a lábfej és a lábszár magasságában mérték, de az emberi egészségre káros hatást itt sem tudtak kimutatni. A BfS tanulmánya az eddigi legátfogóbb és legrészletesebb vizsgálat az elektromos járművek mágneses mezőinek előfordulásával kapcsolatban. Az összegyűjtött adatok szisztematikus térerősségméréseken alapulnak, amelyeket görgős próbapadon, kordonnal körülvett tesztpályán és valós közúti forgalomban is mértek. A kutatásban autógyártók nem vettek részt. Címlapkép: ChatGPT által generálva 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 Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!