7 éve van a benzineseknek Európában

Amikor különböző pénzügyi elemző cégek, vagy éppen energiaipari vállalatok jóslatait olvassuk a villanyautók térhódításáról, mindig az az érzésünk, hogy alulbecsülik a változás ütemét. Persze, mondhatja erre az olvasó, mi nem vagyunk sem pénzügyi, sem energiaipari kutatók, ellenben elfogultak vagyunk az elektromos autók irányába.

Most mégis úgy néz ki, a szakértők becslései közelítenek a miénk felé és nem fordítva.

Újratervezés

Az Ernst & Young (EY) nem az a kimondott zöld lobbi, hippi-álmodozó újhullámos forradalmár társaság. Egy nagy és komoly cégről van szó, audit üzletáguk a világ négy nagy könyvvizsgálójának egyike (the Big 4). Természetesen az ilyen cégek, cégcsoportok komoly elemzőgárdát foglalkoztatnak, amelyek egy-egy szektor, iparág jövőjét próbálják megbecsülni, hogy ezzel ügyfeleik befektetéseit segítsék. Néha pedig közkincsé teszik egyik-másik elemzésük összefoglalóját.

Az EY most egy friss sajtóközleményben jelentette be, hogy jelentősen felgyorsult a villanyautók terjedése korábbi jóslataikhoz képest. A cég egy mesterséges intelligenciát használó modellel dolgozik, amely figyelembe veszi a híreket, bejelentéseket, a vásárlói szokások és a kormányzati direktívák változásait, és a becsült-valós adatok különbözete alapján folyamatosan fejleszti magát, pontosítja az előrejelzést.

A frissített adatok azt mutatják, hogy Európa robbanásszerű fejlődés előtt áll, és 7 év múlva, 2028-ban már az újautó eladások több mint felét teszik majd ki a tisztán elektromos személygépjárművek. A vállalat szerint kontinensünkön, Amerikában, és Kínában is 5 évvel hamarabb jön el a fordulópont, mint azt eddig gondolták.

A 2028-as európai dátumot Kína követi 2033-ban, majd az Egyesült Államok zárja a sort 2036-ban. A modell szerint egyébként 2045-ben a világ autógyártásának már csak kevesebb mint 1%-a lesz belsőégésű motorral szerelve. A becslést készítő csoport vezetője szerint a változás felgyorsulása annak következménye, hogy rohamosan változik a vásárlók attitűdje a villanyautókhoz, a kormányok egyre keményebb környezetvédelmi normákat írnak elő, a technológia pedig szintén gyorsabban fejlődik, mint azt korábban gondolták.

Földrengésszerű változást emelgetnek, ami örökre megváltoztatja az autópiacot.

Új világrend

A fenti vélemény nem egyedülálló. A Piper Sandler is készít hasonló anyagokat, és a témában vezető elemzőjük Alex Potter is a napokban publikálta csapata legújabb prognózisát – a Street Guru pedig megszerezte az ügyfeleknek szánt munkát és megosztotta azt az interneten. Potter egyébként ismert autóipari elemző, aki a Tipranks által követett 7558 hasonló szakember közül a 321. helyen van, ami elsőre lehet nem tűnik túl fényesnek, de amúgy jónak számít a 33%-os hozammal amit a befektetési tanácsai hoztak. (Csak a miheztartás végett, a TSLAQ egyik főpapja, a CNBC-n gyakran szakérőként megszólaló Gordon Johnson, ugyan ezen a listán 7286.)

A Piper Sandler elemzése ennél részletesebb, régiókra és márkákra lebontva mutatja meg, hogyan alakulhatnak majd az eladások.

A globális villanyautó eladások alakulása. Forrás: Piper Sandler, street-guru.com

A fenti adatsorból a teljesség igénye nélkül csak pár kulcs információt emelnénk ki:

  • 2020-ban az összes személyautó eladás 2,9%-a volt tisztán elektromos, ez 2025-ben 18,4%, 2030-ban pedig már 45,4% lesz. 2040-ben meghaladja a 94%-ot.
  • A valamikor 2035-2040 közöttig a világ legnagyobb villanyautó gyártója a Tesla marad, ekkor előzheti be a VW.
  • A kaliforniai gyártó 2025-ben már közel 5 millió autót adhat majd el, a Piper Sandler szerint a csúcsot 2030-ban érik el 9,3 millióval.

A Renault-Nissan-Mitsubishi, a GM, illetve a Hyundai-Kia csoport lesznek még ott az élvonalban, a német és az amerikai gyártó mellett. A Toyota kínálatának kétharmada még 2035-ben sem lesz elektromos, aminek lesújtó következményei lesznek. Ezt a következő tábla mutatja meg

A globális villanyautó eladások alakulása. Forrás: Piper Sandler, street-guru.com
  • A fenti adatsor nem villanyautó specifikus, hanem a teljes globális autóeladásokat mutatja – bár igaz, 15 év múlva ez már nagyjából egy és azonos lesz.
  • Itt az látszik, hogy a Toyota, az elektromos átállást átaludva, hogyan csúszik le a második helyről a középmezőnybe, és veszíti el vásárlói felét.
  • A VW végig marad az első helyen, és nagyjából az évtized közepére ér fel az ezüstérmes helyre az amerikai villanyautó konkurens.
Így változnak az arányok. Forrás: Piper Sandler, street-guru.com
  • Az EY jóslatához hasonlóan, a Piper Sandler is az évtized második felére jósolja kontinensünkön a fordulatot: míg 2025-ben közel 14 millió belsőégésűre jut 4,5 millió villanyos, 2030-ban már fordítva lesz az arány, több mint 10 millió villanyautóra jut kevesebb mint 6,5 millió füstös.
  • Kína hasonlóan teljesít Európához, de Amerika egy pár év lemaradásban lesz.

Kíváncsian várjuk a következő hónapok és évek frissítéseit a fenti becslésekhez.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.