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
auto

Nagyobb hatótávú, olcsóbb Model 3 érkezhet

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

A címben megfogalmazott állítást természetesen egyelőre csak a kínai villanyautós oldalak hozták le, két független forrásra hivatkozva, a Tesla pedig pletykának minősítette ezeket.

Azonban ha csak az állítás egyik fele is igaz, az már nem rossz. Bármelyik fele is az.

Teljes váltás?

A CATL új LMFP kémiájú akkumulátoráról a hónap elején írtunk – a cikk végén beszúrtuk az akkori írást, ha valaki lemaradt volna a részletekről.

Az első hírek arról szóltak, hogy az új M3P jelű akkucsomag 72 kWh-s lesz és a Model Y kapja majd meg. Jelenleg bruttó 60 (CATL LFP), illetve 78 kWh-s (LG NCA) pakkokkal készülnek mind a szedán, mind az SUV modellek Sanghajban.

A CnEVPost most kínai médiaforrásokra hivatkozva azt állítja, hogy a vállalat a teljes Model 3 kínálatot az új M3P akkumulátorokra helyezi át, a hatótávok pedig a jelenlegihez képest 10%-kal nőnek.

A források azt is megjegyzik, hogy az új cellák olcsóbbak a korábbiaknál, így a gyártónak lehetősége lesz az autók árát is csökkenteni.

Az LMFP kémia energiasűrűsége egyébként a CATL korábbi nyilatkozatai szerint 15%-kal jobb, mint a hagyományos LFP-jé, tehát ilyen szempontból hihetőnek tűnik, hogy a kisebbik, 60-as akkut egy 72-es váltja. Amiben már nem vagyunk ennyire biztosak az a bruttó 78 kWh-s NCA kémiájú LG cellák cseréje, hiszen a pakk fizikai méretei adottak.

Nem zörög a haraszt

Az oldal ugyanakkor felidézi, hogy a CATL elnöke korábban azt mondta, az M3P akkupakk nem csak az új cellákat, de a Qilin (ejtsd: csilin) akkufelépítést is használja, ami 72%-os hatékonysággal tölti ki a rendelkezésre álló teret, és sokkal jobb cellahűtést is lehetővé tesz.

A CATL egyéként azt jósolja, hogy jövőre, a kínai CLTP szabvány szerint mérve, 1000 kilométeres hatótávú autók is készülnek majd a Qilin akkupakkal, de azért arra tippelnénk, hogy ezt hagyományosabb NMC vagy NCA kémiával érhetik el. Azonban ha ezek az adatok helytállóak, akkor, bármennyire is meglepő akár még működhet is a nagyobbik hatótávú Model 3 LMFP kémiára állítása. Ennek a helyi szabvány szerinti mért hatótávja most 695 km, ami még a drágább NCA  cellák nélkül is elérhető lehet a Qilin megoldásaival.

Ami az autók árát illeti, érdemes felidézni, hogy a Tesla már most is 30% körüli profitot realizál az autó gyártásán – egyesek szerint a kínai változatok haszna közelebb van az 50%-hoz. Az árak mérséklése kapcsán tehát még mindig inkább azt gondoljuk, hogy ez a kereslet-kínálat viszonyától fog függeni. Azaz, ha a most frissen, éves egymillió darab fölé emelt sanghaji gyártási kapacitás azt jelenti, hogy már van értelme lefelé bővíteni a vásárlók körét, akkor fogják ezt meglépni.

Vadonatúj akkut kapnak a Teslák

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás