A címben megfogalmazott állítást természetesen egyelőre csak a kínai villanyautós oldalak hozták le, két független forrásra hivatkozva, a Tesla pedig pletykának minősítette ezeket. Azonban ha csak az állítás egyik fele is igaz, az már nem rossz. Bármelyik fele is az. Teljes váltás? A CATL új LMFP kémiájú akkumulátoráról a hónap elején írtunk – a cikk végén beszúrtuk az akkori írást, ha valaki lemaradt volna a részletekről. Az első hírek arról szóltak, hogy az új M3P jelű akkucsomag 72 kWh-s lesz és a Model Y kapja majd meg. Jelenleg bruttó 60 (CATL LFP), illetve 78 kWh-s (LG NCA) pakkokkal készülnek mind a szedán, mind az SUV modellek Sanghajban. A CnEVPost most kínai médiaforrásokra hivatkozva azt állítja, hogy a vállalat a teljes Model 3 kínálatot az új M3P akkumulátorokra helyezi át, a hatótávok pedig a jelenlegihez képest 10%-kal nőnek. A források azt is megjegyzik, hogy az új cellák olcsóbbak a korábbiaknál, így a gyártónak lehetősége lesz az autók árát is csökkenteni. Az LMFP kémia energiasűrűsége egyébként a CATL korábbi nyilatkozatai szerint 15%-kal jobb, mint a hagyományos LFP-jé, tehát ilyen szempontból hihetőnek tűnik, hogy a kisebbik, 60-as akkut egy 72-es váltja. Amiben már nem vagyunk ennyire biztosak az a bruttó 78 kWh-s NCA kémiájú LG cellák cseréje, hiszen a pakk fizikai méretei adottak. Nem zörög a haraszt Az oldal ugyanakkor felidézi, hogy a CATL elnöke korábban azt mondta, az M3P akkupakk nem csak az új cellákat, de a Qilin (ejtsd: csilin) akkufelépítést is használja, ami 72%-os hatékonysággal tölti ki a rendelkezésre álló teret, és sokkal jobb cellahűtést is lehetővé tesz. A CATL egyéként azt jósolja, hogy jövőre, a kínai CLTP szabvány szerint mérve, 1000 kilométeres hatótávú autók is készülnek majd a Qilin akkupakkal, de azért arra tippelnénk, hogy ezt hagyományosabb NMC vagy NCA kémiával érhetik el. Azonban ha ezek az adatok helytállóak, akkor, bármennyire is meglepő akár még működhet is a nagyobbik hatótávú Model 3 LMFP kémiára állítása. Ennek a helyi szabvány szerinti mért hatótávja most 695 km, ami még a drágább NCA cellák nélkül is elérhető lehet a Qilin megoldásaival. Ami az autók árát illeti, érdemes felidézni, hogy a Tesla már most is 30% körüli profitot realizál az autó gyártásán – egyesek szerint a kínai változatok haszna közelebb van az 50%-hoz. Az árak mérséklése kapcsán tehát még mindig inkább azt gondoljuk, hogy ez a kereslet-kínálat viszonyától fog függeni. Azaz, ha a most frissen, éves egymillió darab fölé emelt sanghaji gyártási kapacitás azt jelenti, hogy már van értelme lefelé bővíteni a vásárlók körét, akkor fogják ezt meglépni. Vadonatúj akkut kapnak a Teslák Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!