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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Hibridek nélkül is fogynak a zöld rendszámok

zöld rendszám
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

Az év 9. hónapjában ismét 2000 fölé emelkedett a tisztán elektromos járművekre kiadott zöld rendszámok száma, de a szeptember eleji változás ellenére nőtt a külső forrásból tölthető járművek száma is.

Idén szeptember végén már 109.391 járművön volt zöld alapszínű rendszám. Ebből 64.548 volt tisztán elektromos (5E kategória), míg 44.140 külső forrásból is tölthető hibrid (5N vagy 5P kategória). Ez utóbbi kategória darabszáma elvileg innentől nem nőhet (sőt a forgalomból baleset vagy export miatt kivont autók miatt csökkennie kell majd), így a tisztán elektromos hajtás mostani 59%-os részaránya a zöld rendszámos járművek körében innentől már csak növekedni fog. A teljes autóállományon belül nagyjából 2,5%-ot tesznek ki a zöld rendszámos autók, és 1,5%-ot tesz ki a tisztán elektromos flotta.

A grafikon nagyjából azt mutatja, amire számítani lehetett. Augusztusban (szeptember elején nem volt adatszolgáltatás, ezért azt a változást is itt kell tárgyaljuk) a szokásosnál némileg magasabb volt az 5N és 5P kategóriába sorolt autók száma (1296 jármű a 800 körüli értékekkel szemben), hiszen a raktáron lévő járművekre valószínűleg megkérték még a zöld rendszámot és aki ragaszkodott a kategóriához, az megejtette az importot. Újként 737 darab kapott augusztusban zöld rendszámot, 559 pár feltehetőleg használtként behozott járművekre kerülhetett. A grafikon ezután egy óriási zuhanást mutat, hiszen ezekre az autókra szeptember 1-től már nem lehet zöld rendszámot kiadni. Ennek ellenére a két kategória számossága 15 járművel nőtt: 2 darab 5P kategóriás és 13 darab 5N kategóriás járművet soroltak be ide szeptember folyamán. Hogy mi áll ennek a hátterében arról a minisztérium nem adott ki tájékoztatást. Újként szeptemberben már csak 219 tölthető hibridre került rendszám (immár fehér alapszínű), de ha az utolsó két hónap 478-as átlagát vesszük (feltételezve, hogy az őszi vásárlások egy részét hozták előre a zöld rendszám megszerzése érdekében), akkor nagy visszaesésről egyelőre bátor dolog lenne beszélni.

Kiderült, mekkorát estek a plug-in hibridek a zöld rendszám elvétele után

Az 5E kategóriában augusztusban volt egy kisebb visszaesés (1543 jármű), ami könnyen lehet, hogy összefüggésbe hozható a plug-in hibridek zöld rendszámának kivezetésével: ha csak korlátozott okmányirodai ügyintézésre volt lehetőség, vagy a plakettekből volt hiány egyes helyszíneken, akkor az érintett kereskedők valószínűleg a tölthető hibrideket vették előre a sorban. Érdekes megfigyelni, hogy még a kivezetett kategóriák utolsó rohama sem tudott akkora növekedést eredményezni, hogy a PHEV-ek száma meghaladja a tisztán elektromos járművek mostanában látott mennyiségétől jóval elmaradó számát. Szeptemberben visszaállt a rend, így már 2072 tisztán elektromos járműre került zöld rendszám, és szeptemberben már a harmadik hónap volt a zöld rendszámok kiadásának történetében, amikor 2000-nél több plakett párra volt szükség az 5E kategóriában. Az év első 9 hónapjában 16.015, vagyis havonta átlagosan 1780 darab akkumulátoros elektromos autó került állományba zöld alapszínű rendszámmal

Dátum Kategória szerinti bontás Területi eloszlás Összesen
Motorkerékpár 5E 5N 5P 5Z Budapest Vidék
2023. szeptember 30. 468 44.558 23.648 11.348 5 31.907 48.138 80.045
2023. október 31. 476 46.008 24.293 11.456 5 32.624 49.653 82.277
2023. november 30. 483 47.414 24.916 11.615 5 33.378 51.076 84.454
2023. december 31. 491 48.533 25.496 11.700 6 34.001 52.247 86.248
2024. január 31. 498 49.757 26.109 11.834 6 34.654 53.575 88.229
2024. február 29. 513 51.461 26.853 11.962 6 35.486 55.337 90.823
2024. március 31. 526 53.569 27.561 12.052 6 36.566 57.177 93.743
2024. április 30. 547 55.256 28.285 12.156 7 37.547 58.735 96.282
2024. május 31. 562 57.137 28.971 12.226 7 38.478 60.481 98.959
2024. június 30. 583 59.209 29.646 12.337 8 39.570 62.270 101.840
2024. július 31. 603 60.933 30.369 12.460 8 40.514 63.987 104.411
2024. augusztus 31. 623 62.476 31.492 12.633 8 41.532 65.742 107.274
2024. szeptember 30. 651 64.548 31.505 12.635 9 42.285 67.106 109.391

Sajnos már nyár közepe óta stagnál az elektromos autóbuszok és vontatók számának növekedése. Teherautóból 104-re került zöld rendszám, ami beleillik az utóbbi hónapok növekedési ütemébe. A zöld rendszámok többségét tisztán elektromos autókra adják ki.

Dátum Járműtípus bontás az 5E kategórián belül
Autóbusz Személygépkocsi Tehergépkocsi Vontató Összesen
2023. szeptember 30. 205 41.643 2.696 14 44.558
2023. október 31. 205 42.984 2.805 14 46.608
2023. november 30. 205 44.301 2.894 14 47.414
2023. december 31. 206 45.342 2.971 14 48.533
2024. január 31. 206 46.507 3.030 14 49.757
2024. február 29. 206 48.108 3.132 15 51.461
2024. március 31. 206 50.070 3.278 15 53.569
2024. április 30. 206 51.602 3.433 15 55.256
2024. május 31. 206 53.311 3.605 15 57.137
2024. június 30. 207 55.074 3.912 16 59.209
2024. július 31. 208 56.685 4.023 17 60.933
2024. augusztus 31. 208 58.132 4.119 17 62.476
2024. szeptember 30. 208 60.100 4.223 17 64.548

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.