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 Közreadta 2024-es pénzügyi jelentését a Mercedes-Benz és a várakozásoknak megfelelően csökkenő nyereségről tudtak csak beszámolni. 2025 a stratégiaváltás éve lesz. Csökkenő eredmény Bár a Mercedes-Benz személyautó-eladásai csak 3 százalékkal estek a villanyautóknál jóval nagyobb, 23 százalékos csökkenésről számolt be a gyártó. Ezek az adatok azonban már eddig is ismertek voltak, most az volt a kérdés, mit jelentett mindez a profit szempontjából. A vállalat árbevétele tavaly 4 százalékkal csökkent, EBIT-ben mért eredménye azonban ennél jóval nagyobb mértékben, 31 százalékkal 13,6 milliárd euróra esett. Az adózott nyereség 10,4 milliárd euró lett, ami 28 százalékos csökkenést jelent. A vállalat free cash flowja is az ötödével esett vissza 2024-ben. A csökkenő villanyautó-eladásokat egyébként a PHEV szegmens növekedése kompenzálta valamelyest, de összességében így is negatív lett az eredmény. A kisáruszállító üzletág is csökkenő eladásokról számolt be, összességében 9 százalékkal kevesebb furgont adtak el, a tisztán elektromos verzióknál ez viszont -14 százalék volt. A hagyományos autógyártóknál gyakran a nyereség szempontjából fontos pozitív tétel a cég hitelezéssel foglalkozó üzletága, de sajnos a csökkenő darabszámok azt is jelentik, hogy kevesebben lízingelnek kocsit a Mercedes-Benz Mobility-n keresztül. Az eredmény azonban most itt is jobban csökkent, mint az új szerződések száma – az amúgy igen jövedelmező divízió most 33 százalékkal romló EBIT adatot prezentált. Átszervezés De ez 2024, tudtuk, az egy rossz év volt, nézzük, mit tervez a Mercedes 2025-re. A várakozások nem túl biztatóak, enyhén csökkenő eladásokat és megtérülést jeleznek előre. Kilóg a sorból, hogy a tervek szerint emelkedni fog a villanyautók aránya a kínálatban, és hogy jelentősen növelik a kishaszongépjármű üzletág K+F kiadásait. A cég a jelenlegi egymillióról 900 ezerre csökkenti német üzemei kapacitását, hogy leszorítsa a költségeket. Elbocsátásokat nem terveznek, de nem fogják pótolni a távozó kollégákat. A kecskeméti gyár szempontjából jó hír, hogy az egyik kompakt modell Németországból hozzánk költözik – állítólag a magyar üzemben 70 százalékkal alacsonyabbak a költségek. Az átalakítás részeként kiszerveznek több backoffice tevékenységet, így a pénzügyet és a HR-t is külső szolgáltató látja majd el. Hogy bevédjék magukat az elharapódzó vámháborúk kapcsán, a jelenlegi 60 százalékról 70-re növelik az adott piacon belül gyártott autók számát, különösek Kínában és az Egyesült Államokban. Új modellek A vállalat több benzines és dízel gépjármű bemutatását tervezi, mint azt korábban gondolták, így 2027-ig 17 tisztán elektromos és 19 belső égésű modell jelenik majd meg. Míg korábban még úgy gondolták, 2025-re már az eladások felét az elektromos meghajtás teszi ki, most már csak 30 százalékot prognosztizálnak 2027 végére. A Mercedes következő generációs hagyományos és elektromos furgonjai osztozni fognak a platformon, ami növeli a cég rugalmasságát a különböző piacokon. 2026-ban négy új, tisztán elektromos kisáruszállító fog bemutatkozni a VAN.EA architektúrán – ezek között lesz hét utas befogadására alkalmas prémium személyszállító változat is. Ezeket a VAN.CA belső égésű platformon követik majd hagyományos modellek. A két műszaki alap között 70 százalék az átfedés, a közös alkatrészek száma. A személyautók terén továbbra is a drágább modellekre koncentrálnak, ide érkezik az újdonságok jó része is, így például 2026-ban megújul az S-osztály is. A cég azt reméli, hogy 2027-re újra 10 százalékos haszonkulccsal tud majd üzemelni. Az anyag az Automotive News írásainak felhasználásával készült. 23 százalékkal csökkentek a Mercedes villanyautó-eladásai Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!