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 Talán közismert tény, hogy a Tesla nem költ marketingre – legalábbis a szó hagyományos értelmében nem. Tévé és óriásplakát reklámokat soha nem vettek, de Elon Musk celebritásán kívül van azért még pár eszközük, amivel a vásárlásokat stimulálják. Ilyen volt például a referral azaz ajánlási program eddig, február 1-gyel azonban véget ér a promóció. Alternatív megoldások Szóval Elon Musk nem hisz a hagyományos reklámokban, pénzkidobásnak tartja, de, ugye jó bornak is kell a cégér. A Tesla vásárlói azonban gyakran a márka legjobb nagykövetei is – számtalan anekdota volt már régen is arról, hogy aki egyszer ilyen autót vett, az szépen lassan elültette a bogarat az ismerősök, barátok, vagy ma már a Youtube korában tíz és százezrek fülében. Az alábbi grafikon a legtöbb ajánlással rendelkező Teslások listája. Én 8 népszerű Tesla youtuber nevét fedezem fel: Andy Slye, David és Erik a DaErik-ből, Kim azaz TeslaLike, Zac a Now You Know-ból, Ben Sullins a Teslanomicsból, Trevor úgy is mint Model 3 Owners Club, illetve persze Tesla Bjørn. És itt van az Electrek főszerkesztője Fred Lambert is. A legtöbb ajánlást összegyűjtők listája. Nekik 50 ajánlásonként jár egy negyed millió dolláros Roadster. Forrás: Teslanomics & Teslastats.no Erre épült rá a 2015 második negyedévében bevezetett ajánlási program. Az alap ötlet egyszerű volt: ha már úgyis a cég vevői a legjobb reklámhordozók, akkor motiváljuk őket is és a potenciális új vásárlókat is valami kis ajándékkal. Aki vett egy Teslát, kapott egy ajánlói kódot és ha azt egy ismerőse felhasználta neki is csurrant cseppent valami. Tombola A program tartalma többször változott. Az ajánlói oldalon kezdetben viszonylag olcsó, de izgalmas ajándékok voltak. Látogatás a nevadai Gigafactoryba, meghívó a Tesla soron következő nagy termék bejelentésére, Tesla logós bőrkabát és sporttáskák – ráadásul még jól is néztek ki a cuccok -, később az a bizonyos 500 dolláros mini-Tesla a gyereknek. Aki pedig 5 ajánlást kvalifikált, azaz 5-en vásároltak autót az ő kódjával, az kapott vagány 21 colos alkufelniket a Teslájára. Ez utóbbi azt jelentette, hogy kb. 500 ezer dollárnyi autó eladása után 2 ezer dollárnyi „jutalékot” kap az ajánló. Sőt, év végén kisorsoltak egy fullos Model X-et is. Egész jó cuccokat lehetett „nyerni”. Forrás: Electrek/Tesla Vásárlói oldalon, a kód felhasználásával 1000 dollár kedvezményt lehetett kapni, amit később az autó életére szóló ingyenes Supercharger használat váltott fel. Nem rossz, sőt. A gondok akkor kezdődtek, amikor ajánlói oldalon bekerült a programba a Roadster is, hiszen minden S/X ajánlás 2% kedvezményt jelentett a 2020-as sportautó 250 ezer dolláros „founder series” kiadásának árából. Illetve, még inkább akkor, amikor már a Model 3 vásárlásával is ajánlást lehetett szerezni – ennek párjaként vásárlói oldalon 6 hónap ingyenes villámtöltés járt a kis Tesla mellé. Forrás: Tesla Csakhogy a vártnál többen, jelen állás szerint 82-en értek el több mint 50 ajánlást, ami már egy ingyen Roadsterre kvalifikálja őket. (Persze ez azt is jelenti, hogy ők fejenként több mint 5 millió dollárnyi forgalmat generáltak a Teslának). És több mint százan lehetnek jogosultak valamilyen százaléknyi kedvezményre. Persze voltak visszaélések is a programmal. Ajánlói oldalon sokan elkezdték az interneten pénzért árulni, vagy spamben „népszerűsíteni” a kódjukat. Vásárlói oldalon pedig volt arra is példa, hogy egy holland taxis az ingyenes Supercharger használatra építette üzleti modelljét és amikor a Tesla ezt megpróbálta leállítani, perre ment, amit meg is nyert. (Hát igen, tetszettek volna a Teslánál igazi ügyvédekkel ÁSZF-et íratni, amiben a kereskedelmi felhasználás ki van zárva…) Na ja. A Teslának is megvan a maga GreenGo-ja. Viccesen olcsó Ezzel együtt, a többi nagy autóipari céghez viszonyítva viccesen olcsó volt a Tesla ajánlási programja. Nagyon ráérős Reddit felhasználók végigszámolták és az elmúlt majd 4 évben 65 millió dollárra becsülik a program költségét. Ha ezt elosztjuk az idő közben eladott 465 ezer autóval, akkor autónként nagyjából 140 dolláros költséget kapunk. Forrás: Redit/TeslaMecca A Teslanomic csatorna házigazdája, a privátban analitikával, számítógépes adatelemzéssel foglalkozó Ben Sullins számításai szerint, ha az ajánlással eladott Model S/X/3 autók átlagárát 70 ezer dollárnak vesszük, akkor a program több mint 3 milliárd dollár forgalmat generált a cégnek. De mégis hogy viszonyul a Tesla programjának költsége a többi nagy autógyártó marketing költéséhez? Nos, az Autonews egy 2016-os cikke felsorolja, hogy melyik nagy autógyár/konszern mennyit költött reklámra a 2015-ös évben. Csak, hogy picit sokkoljak, az autóipar összesen 47 milliárd (!) dollárt költött reklámokra 4 évvel ezelőtt. Ezt már csak el kellett osztani a vállalatok 2015-ös eladott darabszámával. (Az autóipar marketing költségek kapcsán gyakran használt metrika az autónkénti költség). Íme: Forrás: Automotive News / Wikipedia Hogy akkor mégis mért áll le a Tesla programja? Nos ezt csak Elon musk tudja, bár hivatalosan is a költségeket említette. The Tesla customer referral program will end on Feb 1. If you want to refer a friend to buy a Tesla & give them 6 months of free Supercharging, please do so before then. — Elon Musk (@elonmusk) January 17, 2019 Yes, ending on Feb 1. It’s adding too much cost to the cars, especially Model 3. — Elon Musk (@elonmusk) January 17, 2019 Valószínű, hogy emögött is az van, hogy az idei első negyedévben minden centet megfognak, hogy pluszban legyen a mutató, ezért kellett beáldozni a programot. Illetve, és ez fontos részlet, egyértelműen látszik, hogy az ajánlások száma a Model 3 megjelenésével rohamosan nőni kezdett. Forrás: Teslanomics/Teslastats.no A Tesla egyébként elég magabiztos lehet az autói iránti keresletben, hiszen miután kivezette a legolcsóbb S/X modelleket, most leállította legjelentősebb marketing programját is. Úgy látszik így is kelendő a termék. Ha a következő két hétben Teslát rendelnél, akkor használd a http://ts.la/gbor8951 ajánlói kódot, hogy ingyen használhasd a Supercharger hálózatot. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!