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
auto

Majdnem elakadt a berlini Tesla gyár építése

elektromos autó
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

Nemrég mi is beszámoltunk róla, hogy a Tesla első európai gyára, a Gigafactory 4, Berlin mellett épülhet fel. A tervek szerint jövő év első negyedévében végeznének is a mintegy 30 hektárnyi erdő kivágásával és a terület bombamentesítésével. A fák helyett a cég háromszor ekkorra területen telepít erdőt, a bombamentesítés pedig rutineljárás a második világháborúban jól megszórt német földeken. Az építkezés ezután kezdődhet, az első autók pedig 2021 végén gördülnek majd le gyártósorokról.

Bár a kínai Gigafactory 3 építési idejének ez is a duplája, az EU-s és a német engedélyeztetési, építési és munkavédelmi előírások, valamint úgy általában az európai bürokrácia fényében ez még így is igen ambiciózus terv. És akkor még nem találtak egyetlen ókori régészeti leletet sem a földmunkák megkezdése után…

Homokszem a gépezetben

Szóval azért olyan nagy pénzben talán senki nem merne fogadni arra, hogy nem lesznek csúszások a német gyár körül, de azért az több mint baljós, hogy a helyi politika fogadkozásai ellenére, úgy tűnt, már az elmúlt hetekben elakadhatott a folyamat.

Forrás: Patrick Pleul / dpa

A gyár eredeti bejelentése ugyanis még csak egy amolyan szándéknyilatkozatnak volt tekinthető, a tényleges, a pletykák szerint két számjegyű euromilliókra rúgó összegről szóló adásvételi szerződést még nem írták alá és a 2000 oldalas építési engedély-kérelem sem került benyújtásra.

A barndenburgi tartományi kormány korábbi nyilatkozatai alapján arra lehetett következtetni, hogy még karácsony előtt, egy rendkívüli ülésen el is fogadják majd a tervezett szerződés szövegét. December 18-ára ki is tűzték az időpontot, aztán egy nappal az esemény előtt jött a hideg zuhany: ugrott a ceremónia, mert a Tesla nem írta alá a szerződést.

A lépés mögött nem feledékenység, vagy technikai malőr, hanem egy a kaliforniaiak számára elfogadhatatlan kikötés állt. A németek ugyanis a szerződés egyik pontja szerint előírták, hogy amennyiben a cég felhagy a projekttel, mindent az építkezés előtti eredeti állapotra kell visszaállítaniuk.

Ez elsőre még talán logikus is lehet, de a Tesla álláspontja is érthető. Elon Musk már korábban kijelentette, hogy ha úgy látják a bürokrácia útvesztői miatt elakad a projekt, akkor készek szedni a sátorfájukat és máshol megkezdeni a beruházást.

Hogy ez mennyire üres fenyegetőzés volt, azt nem tudjuk, de amennyiben elfogadták volna az eredeti verzió szerinti szerződést, kiadták volna ezt az adut a kezükből. Ebben az esetben ugyanis, az addigra már elköltött milliókon túl, vagy újabb súlyos összegeket áldoznak a helyreállításra, vagy beletörődnek, hogy a projekt akár a 10 éve épülő új berlini repülőtér sorsára juthat.

Túl fontos

December 20-án pénteken aztán váratlanul pont került az ügy végére, mivel két fontos lépés is megtörtént a projekt kapcsán. A 4000 munkahelyet teremtő, kezdetben 250, később pedig akár 750 ezer villanyautót is gyártó beruházás túl fontos mindkét fél számára.

Egyrészt a nap során a Tesla benyújtotta az építési engedély iránti kérelmet és a 2000 oldalas dokumentációt a helyi hatóságokhoz. Másrészt megtartották a tartomány pénzügyi biztosságának rendkívüli ülését, amely elfogadta a szerződéstervezetet.

Forrás: https://www.youtube.com/channel/UCxAmZPvFRAc7Bvqhig57mNQ/featured

Így épült a kínai Gigafactory 3. Forrás: Youtube / Jason Yang

Most már csak tényleg egy technikai lépés van hátra, ugyanis a végleges szöveget még egyszer átolvassák és jóváhagyják mind a Tesla, mind a helyi kormányzat illetékesei, mielőtt Musk aláírja a papírokat.

Ha minden a tervek szerint altaklul, már január elején megkezdik a fák kivágását és a tereprendezést. És bár ez még a végleges természetvédelmi, vízjogi és építési engedélyek kiadása előtt történik majd, mint a helyi környezetvédelmi miniszter a német Bild kérdésére elmondta, nincs ellene kifogásuk, de ez még nem garantálja a fenti engedélyek kiadását. A Tesla a saját felelősségére vág bele a munkálatokba.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.