Nemrég mi is beszámoltunk róla, hogy a Tesla első európai gyára, a Gigafactory 4, Berlin mellett épülhet fel. A tervek szerint jövő év első negyedévében végeznének is a mintegy 30 hektárnyi erdő kivágásával és a terület bombamentesítésével. A fák helyett a cég háromszor ekkorra területen telepít erdőt, a bombamentesítés pedig rutineljárás a második világháborúban jól megszórt német földeken. Az építkezés ezután kezdődhet, az első autók pedig 2021 végén gördülnek majd le gyártósorokról.
Bár a kínai Gigafactory 3 építési idejének ez is a duplája, az EU-s és a német engedélyeztetési, építési és munkavédelmi előírások, valamint úgy általában az európai bürokrácia fényében ez még így is igen ambiciózus terv. És akkor még nem találtak egyetlen ókori régészeti leletet sem a földmunkák megkezdése után…
Homokszem a gépezetben
Szóval azért olyan nagy pénzben talán senki nem merne fogadni arra, hogy nem lesznek csúszások a német gyár körül, de azért az több mint baljós, hogy a helyi politika fogadkozásai ellenére, úgy tűnt, már az elmúlt hetekben elakadhatott a folyamat.
A gyár eredeti bejelentése ugyanis még csak egy amolyan szándéknyilatkozatnak volt tekinthető, a tényleges, a pletykák szerint két számjegyű euromilliókra rúgó összegről szóló adásvételi szerződést még nem írták alá és a 2000 oldalas építési engedély-kérelem sem került benyújtásra.
A barndenburgi tartományi kormány korábbi nyilatkozatai alapján arra lehetett következtetni, hogy még karácsony előtt, egy rendkívüli ülésen el is fogadják majd a tervezett szerződés szövegét. December 18-ára ki is tűzték az időpontot, aztán egy nappal az esemény előtt jött a hideg zuhany: ugrott a ceremónia, mert a Tesla nem írta alá a szerződést.
A lépés mögött nem feledékenység, vagy technikai malőr, hanem egy a kaliforniaiak számára elfogadhatatlan kikötés állt. A németek ugyanis a szerződés egyik pontja szerint előírták, hogy amennyiben a cég felhagy a projekttel, mindent az építkezés előtti eredeti állapotra kell visszaállítaniuk.
Ez elsőre még talán logikus is lehet, de a Tesla álláspontja is érthető. Elon Musk már korábban kijelentette, hogy ha úgy látják a bürokrácia útvesztői miatt elakad a projekt, akkor készek szedni a sátorfájukat és máshol megkezdeni a beruházást.
Hogy ez mennyire üres fenyegetőzés volt, azt nem tudjuk, de amennyiben elfogadták volna az eredeti verzió szerinti szerződést, kiadták volna ezt az adut a kezükből. Ebben az esetben ugyanis, az addigra már elköltött milliókon túl, vagy újabb súlyos összegeket áldoznak a helyreállításra, vagy beletörődnek, hogy a projekt akár a 10 éve épülő új berlini repülőtér sorsára juthat.
Túl fontos
December 20-án pénteken aztán váratlanul pont került az ügy végére, mivel két fontos lépés is megtörtént a projekt kapcsán. A 4000 munkahelyet teremtő, kezdetben 250, később pedig akár 750 ezer villanyautót is gyártó beruházás túl fontos mindkét fél számára.
Egyrészt a nap során a Tesla benyújtotta az építési engedély iránti kérelmet és a 2000 oldalas dokumentációt a helyi hatóságokhoz. Másrészt megtartották a tartomány pénzügyi biztosságának rendkívüli ülését, amely elfogadta a szerződéstervezetet.
Most már csak tényleg egy technikai lépés van hátra, ugyanis a végleges szöveget még egyszer átolvassák és jóváhagyják mind a Tesla, mind a helyi kormányzat illetékesei, mielőtt Musk aláírja a papírokat.
Ha minden a tervek szerint altaklul, már január elején megkezdik a fák kivágását és a tereprendezést. És bár ez még a végleges természetvédelmi, vízjogi és építési engedélyek kiadása előtt történik majd, mint a helyi környezetvédelmi miniszter a német Bild kérdésére elmondta, nincs ellene kifogásuk, de ez még nem garantálja a fenti engedélyek kiadását. A Tesla a saját felelősségére vág bele a munkálatokba.