PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 23. kedd

Jelentett a Tesla: megvannak a negyedéves eladási számok

elektromos autó piac

Az talán már nem meglepő, hogy amikor a Tesla negyedéves értékesítési adatairól írunk, a cikk rendszeresen azzal kezdődik: ismét rekordot döntött a kaliforniai vállalat. Mivel az autópiac tipikusan ciklikus, az első negyedév a leggyengébb, a negyedik a legerősebb, ezeket a számokat célszerű év/év összehasonlításban vizsgálni. Most azonban ez nem ennyire egyszerű, hiszen a tavalyi második negyedévben indultak úgy igazán be a Covid lezárások, ezért az egész autópiac nagyot esett. Így bármilyen szokásos összehasonlítás nem lenne korrekt, hiszen irreálisan nagy növekedést mutatna.

Úgyhogy túlzottan sok következtetés levonása nélkül, nézzük inkább a számokat.

Átlépték a 200 ezres határt

Tehát, természetesen, most nem lenne fair a tavalyi év azonos időszakához mérve hatalmas növekedésről beszélni, de azért mindenképpen lényeges mérföldkő, hogy a vállalat átlépte a 200 ezres határt - az előző három hónapban 201.250 autót adtak el. A gyártás és az értékesítés néha kicsit eltérő számokat mutat, néha visszatöltik a készleteiket, máskor lemerítik a tartalékokat, illetve mindig van pár száz, vagy ezer autó, amit éppen kiszállítás alatt volt az időszak utolsó napján. Ennek túl nagy jelentősége nincs.

A vállalat így most idén 386 ezer eladott autónál jár, és reális célnak tűnik az évi 800 ezer feletti értékesítési szám elérése, mivel az év második fele tradicionálisan erősebb, mint az első.

Ha a modellcsaládok szerinti bontást nézzük, ne lepődjünk meg az alacsony S/X számokon. Az autók gyártása tavaly decemberben leállt, és csak az elmúlt hónap közepén kezdődtek meg a kiszállítások, úgyhogy itt jelentősebb értékesítési adatokat majd csak a harmadik negyedév végén várhatunk.

A Model 3/Y adatai már kicsit érdekesebbek. Természetesen itt is abszolút rekordot látunk, de kíváncsian várjuk majd a különböző forrásokból érkező régiónkénti bontást. A jelenleg elérhető adatok szerint az európai eladások ismét negyedéves rekordot döntöttek, átlagosan 23%-os növekedést produkált a cég az előző három hónaphoz képest, de a legnagyobb piacok, így Nagy Britannia és Németország számai még nincsenek meg. Ausztráliából folyamatosan kedvező hírek érkeztek, Dél-Koreában megkezdődött a Model Y, Izraelben pedig a Model 3 kiszállítása, ugyanakkor Kínából makacsul tartja magát a pletyka, hogy a helyi botrányok miatt jelentősen visszaestek az eladások. Persze már olvastunk ezt látszólag cáfoló adatokat is - többet, pontosabbat, valószínűleg a hónap közepén tudunk majd mondani.

A cég pénzügyi eredményeit előreláthatólag a hónap végén ismerhetjük meg.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.