HALLASSUK A HANGUNK!

Írd alá Te is a GEVA (Global EV Alliance) nyilatkozatát!

Ez már az új korszak: íme a Mercedes első elektromos teherautója

Annak ellenére, hogy már számos teherautógyártó vállalat jelentett be tisztán elektromos meghajtású modellt az elmúlt években, továbbra sem látjuk azt, hogy tömegével jelennének meg az utakon a kibocsátásmentes áruszállításra tervezett járművek. Ennek legfőbb oka az, hogy a haszongépjárművekre egy igencsak hosszú fejlesztési idő jellemző, hiszen a kereskedelmi és logisztikai partnerek gyakran éveken keresztül tesztelik a járműveket, hogy biztosan alkalmasak legyenek a feladataik elvégzésére.

A Mercedes Benz eActros kitűnő példája annak, hogy mennyire hosszadalmas tud lenni egy ilyen folyamat: először 2016-ban mutatkozott be a kisteherautó, 2018-ban megkezdték a tesztelését a partnereknél, azóta több mint félmillió kilométert tettek meg vele, tavaly lerántották a leplet a továbbfejlesztett változatáról koncepció formában, és tegnap érkeztünk el ahhoz a pillanathoz, amikor a márka legelső elektromos teherautója végleges szériaváltozatban is a közönség elé állt.

Mondani sem kell, hogy ez egy új korszakot nyit a Mercedes-Benz Trucks történetében, hiszen egy károsanyag-kibocsátástól mentes áruterítő a jövőbiztosság kulcsa – villámgyorsan terjednek azok a városi területek, ahová kizárólag tiszta üzemű járművek gurulhatnak be, a csendes működés ráadásul az éjszakai szállítmányozást is lehetővé teszi.

A digitális premieren elhangzott, hogy egy belvárosi üzlethez megérkező eActros nagyjából annyira hangos, mint két egymás mellett álló, beszélgető ember, de még maximális teljesítmény mellett is csupán fele annyira zajos az elektromos teherautó, mint a dízeles megfelelője. Mindezt természetesen sok tényező befolyásolja, de a legérthetőbben talán a Mercedes partnerének egyik alkalmazottja fogalmazott az eActros-t illetően, aki szerint az index kattogása a leghangosabb zaj, amit hallani lehet a járműben. Ez azért fontos, mert az elektromos áruszállítókkal nem csupán a városlakók szabadulnak fel a stresszokozó zaj alól, hanem ezen járművek sofőrjei is nyugodtabban dolgozhatnak, így tehát a csendes villanymotor tulajdonképpen a biztonságosabb közlekedéshez is hozzájárul.

Egy másik sofőr, aki szintén dolgozott az eActros-szal, azt mondta a Mercedes-nek, hogy annyira kényelmes az elektromos teherautóval közlekedni, hogy ezek után biztosan nem indulna el dízellel hosszú távra.

De a szubjektív véleményekről térjünk át a tényekre, mit is tud az eActros: a két villanymotor folyamatosan elérhető összteljesítménye 330 kW, de a rendszer rövid időre egészen 400 kW-ig fel tudja húzni magát. Az energia tárolása három, vagy négy akkucsomaggal történhet a vásárló igényei szerint, egy akkucsomag kapacitása 105 kWh, így tehát a villanyautó teljes kapacitása 315, vagy 420 kWh lehet. Az utóbbival ideális körülmények között 400 kilométernyi valós hatótávolságra is számíthat a felhasználó. Az akkucsomagok töltése közben a legmagasabb elérhető teljesítmény 160 kW DC hálózaton, három akkupakk 20%-ról 80%-ra való feltöltése így kicsivel több mint egy órát vesz igénybe. Az NMC kémiájú akkucellákat a kínai CATL szállítja a Merci teherautó részlegének.

A Mercedes-Benz vezetősége hangsúlyozta, hogy a partnerek számára kiemelkedően fontos, hogy ne csupán egy terméket kapjanak kézhez, hanem gyártói támogatást is a használatához. A vállalat ezért elindította az eConsulting szolgáltatást, amelyben szakértők válaszolnak az ügyfelek kérdéseire, tanácsokkal szolgálnak, és releváns információkkal látják el a partnereket. Emellett digitális szolgáltatások is elérhetőek, melyek megkönnyítik a flották üzemeltetését. Igény esetén a Mercedes-Benz töltőgyártó és energiaszolgáltató partnerei, a Siemens Smart Infrastructure, ENGIE és EVBox kiépítik a szükséges töltőinfrastruktúrát a vásárló telephelyére.

Az eActros legnagyobb problémája, hogy drága. Bár pontos árat egyelőre nem említett a gyártó, várhatóan háromszor annyiba kerül majd, mint a dízeles megfelelője. Ezt ellensúlyozhatja az üzemeltetés és karbantartás költsége, de a teljes tulajdonlási költséget számos tényező befolyásolja, többek között az egyes államok által kínált kedvezmények, az üzemanyag/elektromosság ára, stb.

Az eActros gyártása ősszel indul Wörth am Rheinben, és 12 európai országban jelenik meg, két változatban: a kéttengelyes megengedett bruttó össztömege 19 tonna, míg a nagyobb, háromtengelyes verziónál 27 tonna ez az érték. Egyelőre nem tudni, hogy pontosan mennyit tervez gyártani belőle a Mercedes-Benz, de a bemutatón elhangzott, hogy a termelés felfuttatása mérsékelt sebességgel fog történni, hogy a lehető legjobb minőséget nyújtsák az ügyfeleknek.

A Mercedes-Benz második elektromos teherautója az eEconic lesz, amely még idén hulladékgyűjtő járműként csatlakozik a kínálathoz.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.