Európában gyártja majd legújabb elektromos autóját a Nissan

A Nissan sunderlandi autógyárának sorsa a Brexit és az elhúzódó uniós kereskedelmi tárgyalások miatt sokáig bizonytalan volt, mígnem a japán vállalat idén januárban bejelentette, hogy a mintegy 6000 főt foglalkoztató létesítmény nyitva marad, sőt, bővülni is fog, mint a Nissan európai elektromobilitási központja. Ez lesz az EV36Zero.

A Nissan, és akkugyártó partnere, a kínai Envision AESC egy egymilliárd font értékű kezdeti beruházásból valósítja meg elektromosautó-gyártó centrumát a legnagyobb brit autógyár körül. Egy olyan ökoszisztémára kell gondolni, mint amit a Renault is elképzelt Észak-Franciaországban, azaz a villanyautók termeléséhez egy helyi gigakapacitású akkugyár biztosítja a cellákat, de az akkumulátorok teljes értékláncával foglalkoznak, beleértve az újrahasználatot és újrahasznosítást is. A különbség annyi, hogy míg a Renault ElectriCity-jében több autó-, és alkatrészgyár áll össze egy gyártóközponttá, az Egyesült Királyságban csak a sunderlandi létesítmény köré települnek az új üzemek.

Az 1 milliárd angol font majdnem felét, 423 millió fontot egy vadonatúj tisztán elektromos crossover gyártásának előkészítésére fordítja a Nissan, amely 909 új munkahelyet teremt a létesítményben, és további közel 4500-at az országos beszállítói láncban. A LEAF fejlesztése és gyártása során szerzett tudásra építve ez az új generációs modell már a tervezés, hatékonyság, és akkutechnológia következő szintjét képviseli, az aljában pedig azt a CMF-EV padlólemezt találjuk majd, amire az Ariya crossover is épül. A villanyautó globális modell lesz, Sunderlandből az európai piacokra szállítják, más gyártási helyszínekről még nem döntött a gyártó. Évente körülbelül 100.000 darab készül majd belőle.

A gyár átalakítása összességében több mint 5 milliárd fontba kerül majd, de ez magában foglalja a cranfieldi K+F központ fejlesztését, a beszállítóknak nyújtott támogatást, és a munkaerő továbbképzését is.

2012 óta a Nissan LEAF sunderlandi összeszerelését az Envision AESC helyi akkugyártással támogatja. Az EV36Zeróhoz azonban ennél lényegesen többre van szükség, ezért újabb akkugyár épül az autógyár mellé, amelynek kapacitása már gigawattórákban mérhető. A 450 milliós beruházás 9 GWh akkucella termelésére lesz elegendő, ezt a későbbiekben 25 GWh-ra növeli a cég további 1,8 milliárd fontból. Hosszú távon akár 35 GWh-ra is nőhet az évente megtermelt akkumulátorok energiatároló kapacitása.

Annak érdekében, hogy az autógyártást 100%-ban megújuló energiával lássák el, Sunderland városi tanácsa elindította a Microgrid energetikai projektet, amellyel várhatóan évi 55.000 tonna szén-dioxid kibocsátását akadályozzák meg. A Nissan már működő napelemparkjai és szélfarmjai mellé további 10 új napelempark épülhet 132 MW körüli összteljesítménnyel. A várhatóan 80 millió fontból megvalósított projekt része lesz egy 1 MW teljesítményű stacionárius energiatároló rendszer is, amely használt Nissan/Envision AESC akkumulátorokkal dolgozik. Mindezen beruházások legfőbb célja, hogy 2040-re a város teljesen karbonsemlegesen működhessen, és a fenntartható villanyautógyártás európai központjává váljon.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.