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
auto
2024. 05. 26. vasárnap
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

Rendkívül sűrű a mai nap programja a legismertebb hazai versenypályán. A bennünket elsősorban érintő tisztán elektromos túraautóknak szervezett FIA ETCR futamok mellett FIA ETRC (kamion) és FIA WTCR (hagyományos túraautó) edzések, időmérők és döntők váltják egymást egész nap. Ezeken felül 10:20-tól, 10:55-től és 17:00-tól 9:35-től egy új elektromos formaautó bajnokság az ERA (Electric Racing Academy) bemutató köreit nézhette meg a közönség.

(Forrás: FIA ETCR)

Fontos változás tavalyhoz képest, hogy az ETCR indítóállásokat nem a 11-es és 12-es kanyarok közötti egyenesben, hanem a célegyenes végén állították fel, így a helyszíni közönség is láthatja a futamok talán legfontosabb mozzanatát, a rajtot. Az egymás mellett felállított indítóállásokat egy-egy sorompó zárja le, amiket a sárga lámpa kigyulladását követően bármikor felemelhet az automatika.

(Forrás: FIA ETCR)

A háromkörös verseny során minden versenyző 300 kW teljesítménnyel gazdálkodhat, de 20 mp-re ezt egy gombnyomással felemelhetik 500 kW-ra. A 20 mp nem kell egyben legyen, tehát akár néhány mp-re is kihasználhatják az extra erőt.

(Forrás: FIA ETCR)

Az első futamon a sorompók felemelkedését Azcona kapta el a legjobban a Hyundai-jal és már az első kanyar előtt be tudott vágni a Cupra EKS-t hajtó Ekström elé. Ahogy a futam után a Hyundai mérnöke elmondta, a tavalyi tapasztalatok alapján tudták, hogy ez egy nagyon fontos mozzanata a versenynek, azért kiemelten készültek rá. Azcona és Ekström tavaly együtt versenyzett a Cupra Zengő Motorsport csapatában, de mivel ugyanazzal az autóval mentek, a pályán sosem küzdöttek egymás ellen. Végül Azcona a leintésig meg tudta tartani az elsőségét, a bajnokságot és a hétvégét mindeddig vezető Ekström viszont visszaesett a harmadik helyre. Másodikként Maxime Martin futott be a Romeo Ferraris volánja mögött.

(Forrás: FIA ETCR)

A második futamon Giovanni Venturini jött el a Romeo Ferraris-szal elsőként a kaputól, de a harmadik kanyarig Kevin Ceccon a Hyundai-jal nagyon közel volt ahhoz, hogy átvegye a vezetést, ez azonban végül nem sikerült. Az első kör végén a célegyenesre fordulva még úgy tűnt, hogy Kevin Ceccon megelőzheti a Romeo Ferrarist, de végül Jordi Gené támadásai ellen kellett védekeznie. A második kör végére az első két helyen álló pilóta elhasználta mind a 20 mp-nyi 200 kW-os extra teljesítményét, Genének még kb. 6 mp-e volt a harmadik kör utolsó előtti kanyarjában, amit a célegyenesre ráfordulva használt fel, hogy belső íven maradva elmenjen a Hyundai-os Ceccon mellett. Ezen a ponton a boxutca fala mellett eddig még senki sem próbált meg előzni az ETCR-ben.

(Forrás: FIA ETCR)

Az autók hidrogén üzemanyagcellával termelt áramból való újratöltése után a Pool Furious csoporttal folytatódtak az elődöntők.

(Forrás: FIA ETCR)

A Pool Furious első futamában Tambay a Cuprával beragadt a rajtnál, így az élen a Romeo Ferrarist vezető Spengler és a Hyundaiban ülő Vernay elhúzott. A sorrend az első kör végéig nem is változott, de a célegyenesre Vernay fordult rá jobban, és az 500 kW-os csúcsteljesítményt kihasználva az egyenes végén már az élen haladva vehette be a kanyart. A második körben Spengler végig Vernay mögött ment, mígnem az utolsó előtti kanyarban egy kicsit megtolva a Hyundait el nem tudott menni mellette. De a célegyenesben ismét Vernay volt a gyorsabb, amit Spengler nem tudott elengedni és a második kanyar előtt a Vernay által hagyott rést kihasználva beszúrta az autót, majd a többszöri kisebb ütközésből a Hyundai jött ki rosszabbul, és a bukótérben végezte.

(Forrás: FIA ETCR)

Az autó sokáig nem is tudta folytatni a futamot. A versenyt Bruno Spengler nyerte, Blomqvist lett a második és egy újraindítás után végül Vernay is behozta az autót a harmadik helyre.

(Forrás: FIA ETCR)

A második futamban Michelisz Norbert bal szélről, a legrosszabb helyről rajtolt. Az első kanyarban Blomqvist állt az élen a Cuprával, őt Filippi követte a Romeo Ferraris-szal, a harmadik helyen pedig Michelisz fordult a Hyundai-jal még az összes extra energiával az akkuban. Norbi egy szélesen vett kanyar után egy kicsit visszaesett, de a második kör elejére sikeresen ledolgozta az ott összeszedett hátrányát. Michelisz sokáig tartogatta az extra 200 kW-ot, de sajnos nem tudott ebből előnyt kovácsolni. Az utolsó körben amikor az utolsó másodperceket elhasználva lendületet vett, kénytelen volt belefékezni, így az előzéshez szükséges tempó elveszett. A futamot az első kanyar után felálló sorrendben fejezték be a versenyzők.

(Forrás: FIA ETCR)

A Pool Furious végleges eredményét a versenybírók még nem tették közzé, feltehetőleg a Spengler és Vernay közötti ütközés kivizsgálása miatt.

A Pool Fast döntő futamában az első sorból Mikel Azcona (Hyundai), Maxime Martin (Romeo Ferraris), Mattias Ekström (Cupra EKS), Giovanni Venturini (Romeo Ferraris), Jordi Gené (Cupra EKS) és Kevin Ceccon (Hyundai) indulhatnak.

A Pool Furious döntő futamában a rajtrácson Bruno Spengler (Romeo Ferraris), Adrien Tambay (Cupra), Jean-Karl Vernay (Hyundai), Tom Blomqvist, Luca Filippi (Romeo Ferraris) és Michelisz Norbert (Hyundai) lehet a sorrend, de a cikk megjelenése idején ezek az eredmények még nem véglegesek.

Frissítés – 13:48: 12:48-kor a versenybírók jóváhagyták a Pool Furious első futamának eredményét, így a lenti táblázat pontszámai, illetve a Pool Furious döntő futam rajtrácsa véglegessé váltak.

A versenyzők a hétvége során eddig, a döntők előtt az alábbi pontokat gyűjtötték (Spengler Vernay és Tambay pontszámai még nem véglegesek):

Versenyző Rajtszám Márka Időmérők Negyeddöntő Elődöntő Összesen
Bruno Spengler 7 Romeo Ferraris 12 20 25 57
Mikel Azcona 96 Hyundai Motorsport 12 15 25 52
Mattias Ekström 1 Cupra EKS 15 20 15 50
Adrien Tambay 27 Cupra EKS 15 15 20 50
Maxime Martin 36 Romeo Ferraris 3 15 20 38
Giovanni Venturini 21 Romeo Ferraris 6 10 20 36
Jean-Karl Vernay 69 Hyundai Motorsport 6 15 15 36
Kevin Ceccon 31 Hyundai Motorsport 9 10 10 29
Tom Blomqvist 10 Cupra EKS 9 0 20 29
Luca Filippi 25 Romeo Ferraris 0 10 15 25
Jordi Gené 28 Cupra EKS 0 5 15 20
Michelisz Norbert 5 Hyundai Motorsport 3 5 10 18

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.