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
auto
2024. 06. 25. kedd

Nem pakolják ki a dán, finn és norvég kikötőkben a svéd Teslákat

üzlet
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

Eddig csak a norvég dokkmunkások fenyegetőztek, most csatlakoztak hozzájuk a dánok és a finnek is. Eközben a bíróság egy újabb átmeneti döntése nem úgy alakult, ahogy azt az autógyártó remélte.

Heti sztrájkjelentés Skandináviából.

Szimpátia

A helyi sajtóból egyelőre nem derül ki egyértelműen, hogy pontosan hányan csatlakoztak a sztrájkhoz a Tesla nagyjából 350 fős svéd stábjából. Az autógyártó 10 százalékot mond, a szakszervezet nem közöl erről adatot, csak a szervizcsapat 130 emberét emlegeti, mint szenvedő felet, akiket védeni próbálnak. Természetesen mindkét félnek érdekében áll az adatok torzítása. Mindeközben a közösségi médiában a vállalat ügyfeleinek gyűjtése alapján összesen 12-en csatlakoztak eddig a munkabeszüntetéshez – a hét Tesla kereskedésből állítólag hatból szereztek információkat közvetlenül a dolgozóktól. Ez utóbbi is ellenőrizhetetlen adat.

A november vége óta tartó svéd patthelyzet azért alakult ki, mert a Tesla nem hajlandó kollektív szerződést aláírni az IF Metall nevű szakszervezettel. Az országban nem kötelező a vállalatoknak az ágazati kollektív szerződések elfogadása, ezek aláírása önkéntes, miközben az alkalmazottak ettől függetlenül is csatlakozhatnak a szakszervezethez. Az IF Metall öt éve próbál bejutni a Teslához, de eddig nem sikerült megállapodni velük, a sztrájk bejelentése óta pedig az autógyártó teljesen elzárkózik a tárgyalásoktól.

Az autóipari érdekképviselethez idő közben nyolc további szakszervezet csatlakozott szimpátiatüntetéssel, így a posta, az áramszolgáltató, de a dokkokban dolgozó cégek munkatársai sem végeznek munkát a cégnek, és a független autószervizeknek, illetve fényezőműhelyeknek is megtiltották, hogy a márka autóit fogadják.

Csak nem akarják a Tesla svéd munkatársai, hogy megmentsék őket

Mivel a helyzet nem látszik megoldódni, az autógyártó pedig a környező országok szállítmányozó cégeivel eddig sikeresen kikerülte a kikötők blokádját is – a Model Y továbbra is vezeti az ország eladási listáját -, a svéd szakszervezet külső segítséget kért.

Így a napokban a dán, a finn és a norvég dokkmunkások szakszervezetei is bejelentették, hogy hamarosan beszüntetik a svéd ügyfeleknek szánt autók kipakolását a hajókról a kikötőikben.

Arról egyelőre nincs szó, hogy ez vonatkozna a saját országuk Tesla szállítmányaira is. Ez a gyakorlatban azt jelentheti, hogy a Teslának más útvonalat, esetleg vasúti, vagy közúti szállítást kell választania. A Model Y esetén ez akár történhet közvetlenül a német gyárból is, a Model 3, S és X viszont Európán kívüli import, így itt találni kell egy együttműködő kikötőt egy másik országban.

De nem csak ezzel a módszerrel igyekszik nyomást gyakorolni a szakszervezet.

A napokban egy dán nyugdíjalap bejelentette, hogy feketelistára tette a Teslát és el fogja adni az összes részvényeit, amelyet a vállalatban birtokol, mivel nem tudták elérni, hogy a vállalt írja alá a kollektív szerződést. A lépés ugyanakkor maximum szimbolikus jelentőségű, mivel kevesebb mint 60 millió dollárnyi részvényük van – ez az autógyártó piaci értékének 0,008 százaléka.

Ami már nagyobb galibát okozhat az az, hogy a szakszervezet megtiltotta a svéd Hydro Extrusions-nél dolgozó tagjainak, hogy az autó német gyárának készítsenek alkatrészeket. A cég vezetője elmondta, hogy egyelőre 20 munkatársukat kellett áthelyezni más csapatokba, de amennyiben hosszan elhúzódik a tiltakozás, elkerülhetetlenek lesznek a leépítések. Jonas Bjuhr cégvezető azonban amiatt is aggódik, hogy ügyfelük esetleg beszállítót válthat. A szakszervezet képviselője erre úgy reagált, hogy az alkatrészgyártót terheli a felelősség, amiért olyan ügyfélnek szállít, amely nem hajlandó kollektív szerződést kötni.

Jogi csaták

Ahogy arról nemrég beszámoltunk, az új autók forgalomba helyezésével is gondok vannak a sztrájk miatt. A svéd közlekedési hatóság által megrendelt rendszámtáblákat ugyanis a szimpátiatüntetéshez csatlakozó postai dolgozók nem hajlandóak kiszállítani az autógyártó kereskedéseinek. A Tesla ezért pert indított mind a hatóság, mind a posta ellen, és előbbivel szemben egy átmeneti határozat rekord gyorsasággal arra utasította az illetékeseket, hogy tegyék lehetővé, hogy a Tesla képviselője közvetlenül a gyártónál vegye át a táblákat. Végleges ítélet azonban még itt sincs, ez csak átmeneti rendelkezés.

Pert nyert a Tesla Svédországban

A postával kapcsolatban azonban nem adott helyt a hatóság a hasonló kérésnek, mondván, hogy hosszú mérlegelés után úgy döntöttek, nem áll fenn olyan rendkívüli veszélyhelyzet, ami miatt átmeneti rendelkezést kellene hozniuk, így itt a per végéig várni kell. Becslések szerint mintegy 1000 rendszámtábla van már a postánál, amit nem hajlandóak sem kiszállítani, sem a címzettnek közvetlenül átadni.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.