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
auto
2024. 04. 27. szombat

Bemutatkozott a Lancia első elektromos autója

elektromos autó

A Stellantis autógyártó csoport égisze alatt működő Lancia bemutatta az új Ypsilont, amely a márka legelső tisztán elektromos meghajtású modelljeként kerül be a kínálatba. Ezzel egy új korszak veszi kezdetét az olasz cégnél, amely a 117 éves történelméből merít ihletet az újrakezdéshez: egy 1995 óta gyártott legendát, a Lancia által jelenleg értékesített egyetlen modellt láthatjuk modern megtestesülésben.

Az anyavállalat Dare Forward stratégiájának részeként 2026-tól kizárólag 100%-ban elektromos modelleket dob piacra a márka, az e-CMP padlólemezre épített Ypsilont azonban még legyártják belső égésű motoros változatokban is.

Luca Napolitano, a Lancia vezérigazgatója. Forrás: Stellantis

Mint korábban beszámoltunk róla, az új Ypsilon értékesítése egy különleges változattal indul: az Edizione Limitata Cassinából 1906 példány készül, és a mai naptól rendelhető Olaszországban, 39.999 eurós listaáron.

A Lancia által prémium ferdehátúként besorolt autó 4,08 méter hosszú, 1,76 méter széles, 1,44 méter magas, és kicsivel több mint másfél tonnát nyom. Hajtásáról a Stellantis más villanyautóiból már ismert 115 kW teljesítményű motor gondoskodik, amely 260 Nm nyomatékot szabadít fel gyorsításkor. A gyártó 14,3-14,6 kWh/100 km-es fogyasztást említ és 403 kilométer maximális hatótávot.

Az 51 kWh kapacitású aksi 24 perc alatt éri el a 80%-os töltöttséget 20%-ról indítva a töltést ideális körülmények között. A maximum elérhető töltési teljesítmény ugyan nem derült ki a cég közleményéből, de az Ypsilon unokatestvéreinek specifikációi alapján 100 kW lehet a plafon.

Az új Ypsilon egy okos városi autó – írja a Lancia. A parkolást segítő rendszer, a kamerák, valamint az első és hátsó érzékelők megkönnyítik a manőverezést az épületek és más járművek között. A két 10,25 hüvelykes képernyő testre szabható mind az elrendezés, mind a színek tekintetében. A Lancia kulcs nélküli nyitási és indítási rendszert, vezeték nélküli telefontöltőt, és Bluetooth-os Android Auto/Apple CarPlay kompatibilitást is kínál az alapfelszereltség részeként.

A 2-es szintű vezetéstámogató rendszer tud adaptív tempomatot, sávközéptartást, valamint forgalmidugó-asszisztenst is.

2024 első felétől a Lancia több mint 70 új márkakereskedőből álló hálózatával jelenik meg Európa ugyanennyi nagyvárosában. Olaszország után az év közepén az első piacok Belgium és Hollandia, majd Franciaország és Spanyolország lesznek, 2025-ben pedig Németország is csatlakozik a listához.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.