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
auto
2024. 05. 02. csütörtök

Ittas sofőr balesete okozta a legújabb Tesla botrányt

önvezetés

Egy 2022-es halálos kimenetelű baleset történetét írta meg a napokban a The Washington Post, amely ismét a Tesla vezetéstámogató rendszereiről szól.

Nyomozás egyelőre nincs, az autógyártó pedig cáfol.

Felelősség

Hans von Ohain egy 33 éves Tesla alkalmazott volt, a vállalat HR osztályán toborzással foglalkozott. A férfi 2022 május 16-án egy barátjával tartott hazafelé Colorado államban golfozásból, amikor autója nagy sebességgel letért az útról, majd kigyulladt és kiégett. A sofőr sajnálatosan életét vesztette, mivel a vezető oldali ajtót egy kidőlt fa eltorlaszolta, de barátja megmenekült.

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

A boncolás során Ohain vérében – az Európában használatos számítási módszerre átfordítva – 2,6 ezrelékes véralkohol szintet mértek, amely az államban megengedett szint háromszorosa.

Az autó adatrögzítői megsemmisültek a tűzben, az autógyártó pedig a környéken tapasztalható gyenge térerő miatt nem kapott a felhőn keresztül sem adatokat a kocsitól. A helyszínelő rendőrök szerint a féket nem használták.

Mennyi az annyi? A Webbeteg.hu orvos-szerzője által készített felosztása szerint 2,5 ezrelék felett már alkoholmérgezésről beszélünk. „2,5-3,5 ezrelék véralkoholszintnél a tudat fokozatosan elvész, a mérgezett egyre aluszékonyabb, kifejezett zavartság mellett egyre nehezebben ébreszthető” – írja az oldal.

A történetnek itt vége is lehetne, egy újabb szomorú, halálos balesettel végződő ittas vezetésről lenne szó, ám az amerikai lap írása szerint az eset egyetlen szemtanúja, az autó utasa szerint Ohain Model 3-a a Tesla FSD Beta szoftverét, a fejlesztés alatt álló önvezető rendszerét használta a baleset pillanatában. Mint a férfi elmondta, barátja előszeretettel használta a szoftvert, de azon a szakaszon az odafelé vezető úton többször be kellett avatkoznia, mert az autó nem találta a megfelelő ívet a kanyargós úton.

A balesetet követő vizsgálat nem tudta megállapítani, hogy aktív volt-e bármelyik vezetéstámogató és a később bekapcsolódó NHTSA sem tudott többet mondani az ügyben. A hírre reagáló Elon Musk szerint az ő rendszereik azt mutatják, hogy az FSD szoftver le sem volt töltve a kocsira.

Ennek ellentmond nemcsak az utas, de az özvegy állítása is. A lapnak nyilatkozó Nora Bass szerint férje és ő is tudták, hogy a szoftver még fejlesztés alatt áll, és kiforratlan. Úgy gondolták azonban, hogy a technológiának tanulnia kell az emberektől és részt akartak venni a programban, és bár ő nem szerette használni, mert nem bízott benne, Ohain, amikor csak tehette, használta.

Az ügyben további vizsgálat nem folyik, az özvegy pedig azt mondta, hogy bár szerinte a Tesla is felelős a balesetért, mert azt az érzetet keltette, hogy autói okosabbak, mint az emberi sofőrök, nem tudott ügyvédet találni, aki elvállalta volna az ügyét, mivel férje a baleset pillanatában jogilag ittasnak számított.

Tényleg nagy ugrásnak tűnik az FSD v12, a Tesla legfrissebb önvezető szoftvere

A Tesla FSD Beta szoftverét jelenleg 400.000 autó használja Észak-Amerikában, de hivatalosan is a szoftvert felelőssé tévő halálos balesetről egyelőre nem tudunk.

A Tesla másik, kevésbé fejlett, régebbi, főleg autópályákra tervezett Autopilot rendszere kapcsán korábban több vizsgálat is volt már, de az NHTSA legutóbbi, több éves nyomozása után mindössze arra kötelezte a gyártót, hogy a szoftver még szigorúbban ellenőrizze a sofőr éberségét. Ez a frissítés azóta már Amerikában és Európában is kiment az autókra.

Az összes amerikai Teslában szigorítják a vezetéstámogató használatát

Címlapkép: égő Tesla Model S a Gladwyne tűzoltóság fotóján.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.