auto
2024. 02. 24. szombat

Bezárja a Shell a hidrogénes személyautók töltőállomásait Amerikában

A második legnagyobb szolgáltató vonul ki az amerikai (személyautós) hidrogéntöltés piacáról, de a többi üzemeltetőnek is problémái vannak.

A Shell 2022 októberében zárta be az összes brit kútját.

Körülmények

Az amerikai energiaügyi minisztérium adatbázisa szerint Észak-Amerikában jelenleg 65 hidrogéntöltő állomás üzemel – ezek közül hat darab található Kanadában, egy Hawaii szigetén, a maradék 58 pedig mind Kaliforniában van.

Az üzemeltetők köre is elég szűk, A legnagyobb szereplő a True Zero 35 töltőállomással, a második a Shell 10 hidrogénkúttal, a maradék 20 helyszínen pedig hét további vállalat, egy egyetem és egy állami hivatal osztozik.

A Shell bezárta az összes brit hidrogénkútját

A Shell most azt jelentette be, hogy mind a hét, személyautók számára fenntartott töltőállomását azonnali hatállyal bezárja – ezek mindegyike Kaliforniában üzemelt. Egyelőre úgy néz ki, a tehergépjárműveket kiszolgáló három állomás nyitva marad.

A Shell szűkszavú közleménye a hidrogén ellátási lánc problémáival és „egyéb külső piaci körülményekkel” indokolja a lépést. A Hydrogen Insight emlékeztet, hogy az olajvállalat kérdésükre már tavaly szeptemberben megerősítette, hogy visszavonták korábbi tervüket, és nem építik meg az előzőleg bejelentett további 48 kaliforniai állomást. Akkor azonban még csak öt állomásukat állították le átmenetileg.

Az amerikai Argonne Nemzeti Laboratórium adatai szerint az elmúlt tíz évben 18 ezer hidrogénes járművet adtak el az országban, miközben konnektorról tölthető autóból 2010 óta 4,7 millió állt forgalomba.

Hiány, vádak, és egy per

Az ellátási lánc problémái, azaz, hogy nincs elég hidrogén, 2023 szeptembere óta folyamatosan fennálnak Kaliforniában, a legnagyobb üzemeltető True Zero ekkor jelentette be, hogy emiatt 10 állomásukon alakult ki hiány.

Az üzemanyag hiánya mellett azonban, a hidrogén iparággal foglalkozó oldal szerint közrejátszhat a döntésben a töltőállomások megbízhatatlan működése is. Mint írják, a Shell a norvég Nel nevű beszállítótól vette ezek egy részét. Ez a vállalat szállította az Iwatani részére is a töltőállomások berendezéseit – a japán cég Kaliforniában is jelen van öt állomással.

Az ázsiai cég azt állítja, a norvég partner szándékosan félrevezette őket, valótlanságokat ígért, és csalást követett el a szerződéskötés során, így be is perelte őket. A vádak szerint a töltőállomásokat nem is tesztelték valós kereskedelmi körülmények között, a működés közben felmerült hibákat a beszállító eltitkolta, és a tudtuk nélkül kutatás-fejlesztési célokra használták az eladott oszlopokat.

A műszaki problémák egy fő területe a vezérlőszoftver, de komoly gondok vannak a szelepekkel (85 meghibásodás) és a kompresszorokkal is, amelyek az igért 1000 bar nyomás helyett, csak 500-on üzemelnek, és még így is folyamatosan meghibásodnak.

A Nel tagadja a vádakat.

Nyomás alatt

Bárki használhatja az első hazai hidrogénkutat

Ahogy arról nemrég beszámoltunk, lapunk nemrég ellátogatott az egyetlen magyar hidrogéntöltő állomásra, ahol a szakemberektől megtudtuk, a teherautók számára szükséges 350 bar esetén 550 bar, míg a személyautóknak biztosított 700 barhoz a telephely 1000 bar nyomáson tárolja a gázt. A töltés egészen addig lehetséges, amíg a tartályban a nyomás nem éri el a jármű által igényelt 350, vagy 700 bar értéket, ezután ismét szükség van a kompresszorra, hogy efölé sűrítse a hidrogént.

Ez utóbbi folyamat a magyar töltőállomáson 3-4 órát vesz igénybe, ami után két busz tölthető tele fél-fél óra alatt. Így a kompresszorok meghibásodása jelentős problémát jelenthet a Nel oszlopok esetében is, ugyanis a nyomás lecsökkenése után a kút használhatatlanná válik.

Információink szerint hidrogéntöltő állomások telepítési költsége hazánkban 1-2 milliárd forint közé esik.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.