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
auto
2024. 04. 28. vasárnap

Itt a vége, beadta a derekát a Stellantis is

Tavaly május végén indult meg az a folyamat, amely mindenkit váratlanul ért, és kevesebb mint egy év alatt teljesen átrajzolta az amerikai villanyautózás térképét.

Azért egy kis csavart a Stellantisnál beleraktak a történetbe.

Bejelentették

Február 12-én a Stellantis is bejelentette, hogy a Tesla NACS töltőszabványára váltanak autói a 2025-ös évtől kezdődően.

Pontosabban, az összes többi gyártóval ellentétben, kínosan ügyeltek rá, hogy sem a Tesla, sem az NACS szavak ne kerüljenek be a sajtóközleménybe, ők csak annak újdonsült SAE számát, a J3400-at említik.

A közlemény annyiban is eltér az eddigiektől, hogy hiányzik belőle a már jól megszokott sor, miszerint megállapodtak a Teslával, és megnyílik autósaik előtt 15.000 Supercharger is. Ezek szerint nem állapodtak meg.

A bejelentés ugyanakkor többször említi az IONNA névre keresztelt új szövetséget/hálózatot, amelyet a BMW, a GM, a Honda, a Hyundai, a Kia, a Mercedes-Benz, és a Stellantis jelentett be még tavaly júliusban, de amely márkanevet csak most kapott. Az ígéret szerint 2030-ra 30.000 töltőoszlop várja majd mind a CCS1, mind az NACS csatlakozós autókat, egy, az európai Ionity-hez hasonlóan létrehozott hálózaton.

Ismét összefognak a nagy autógyártók, 30 ezer új töltőpontot ígérnek

Utolsó

A Stellantis a nagy autógyártók közül utolsóként jelentette be a váltást, amely szinte borítékolható volt, de kicsit érthetetlenül váratott magára. Valószínűleg az IONNA márka indulására időzítették a sajtóközleményt.

Egészen tavaly májusig úgy nézett ki, hogy az amerikai villanyautós átállás legnagyobb kerékkötője továbbra is a töltőhálózat lesz. Az egyik oldalon ott voltak a Tesla NACS csatlakozós autói, amelyek 2400 helyszínen több mint 26 ezer olyan töltőoszlopot használhattak, amelyek 99 százalék feletti rendelkezésre állással működtek, velük szemben pedig a CCS1-et használó járművek sorakoztak a beszámolók szerint meglehetősen gyatra megbízhatóságú Electrify Amerika hálózaton, illetve kisebb társain.

Tavaly május 26-án azután a Ford volt az első, amely bejelentette, hogy 2025-re NACS-re vált, és autói hozzáférhetnek majd a Tesla töltőinek feléhez is.

Két héttel később a GM követte a példát, aztán újabb két hét múlva a Rivian következett, egy hétre rá, pedig a Volvo és a Polestar igazolt át.

Július elején a Mercedes-Benz, majd a Nissan és a Fisker csatlakoztak, ősszel pedig a Jaguar, a Hyundai, a Kia, a BMW álltak át.

A sort az év végén a Toyota, a Subaru, a Lucid, a Volkswagen csoport és a Mazda zárták.

Most a Stellantis bejelentésével viszont lezárult a folyamat, 262 nap alatt mindenki kiszállt a CCS1 vonatból.

A Ford állja a szavát

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.