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
auto
2024. 05. 02. csütörtök

Európai szintű villanyautó-támogatást kezdeményez a magyar kormány

elektromos autó piac

Európai szintű elektromosautó-vásárlásösztönző támogatást kell indítani, mert a zöld átálláshoz ez nélkülözhetetlen – mondta Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter pénteken a Hungarian Business Leaders Forum (HBLF) 24. pénzügyi csúcstalálkozóján Budapesten – írja az MTI.

A támogatást állítólag kezdeményezni is fogja a kormány.

Versenyhátrány

A miniszter beszédében emlékeztetett rá, hogy miközben 2023-ban már közel 14 millió elektromos autót adtak el a világon, ezek 58 százaléka Kínában talált gazdára. Az ázsiai országban az adatai szerint az új autók 30 százaléka már elektromos volt 2022-ben, míg Európában ez az arány csak 21, Amerikában pedig 8 százalék volt.

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

Olvasóink emlékezhetnek rá, hogy a múlt héten, megírtuk a 2023-as globális és európai villanyautó-eladások adatait. Ezek a számok némileg eltérnek, a Nagy Márton adataitól, de nem tudjuk, hogy a minisztérium pontosan milyen járműkategóriákat sorolt ide – a mi forrásunk számai a tehergépjárműveket, buszokat például nem tartalmazták.A miniszter a nyugati világ lemaradásával kapcsolatban úgy fogalmazott, hogy

az általános ösztönzőprogramok ideje lejárt, helyette specifikus programok kellenek – hangsúlyozta, hozzátéve: mivel 2035 után elektromos vagy hidrogénhajtású autót lehet majd eladni, az átállást támogatni kell.

Számításaik szerint az állami támogatások összege világviszonylatban elérheti a 100 milliárd dollárt is.

Elkészült a lista: ezek voltak a világ legnépszerűbb elektromos autói 2023-ban

A miniszter utalt az Egyesült Államok IRA nevű programjára is, amely jelentős összegekkel támogatja a hazai villanyautó- és akkugyártást.

Európában az elektromos autók elterjedését több tényező hátráltatja a magas vételár mellett, ezek közé sorolta a gyors értékvesztést, drága biztosítást, vagy a magas javítási költségeket. A német autóipar elektromos átállását egyszerre veszélyezteti a globális verseny, a bürokrácia, a magas energiaárak és a pénzügyi nehézségek – mondta, hozzátéve: a német autóipar egyre kevesebb embert foglalkoztat, miközben az Egyesült Államok növeli az autóipari munkahelyek számát – mondta a miniszter.

Nagy Márton hozzátette, hogy a németek elektromos átállásának problémái kihatással lehetnek hazánk gazdaságára is. Mint, az MTI összefoglalója szerint elmondta, már a tavalyi utolsó negyedévben lassult a magyar közúti járműgyártás és akkumulátorgyártás exportértékesítése a német elektromos autóipar visszaesése miatt.

Emlékeztető: a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) összesítése szerint a világ kormányai 2022-ben mintegy 1000 milliárd dollárral, hazánk kilenc évnyi költségvetésével megegyező összeggel támogatták a fosszilis energia ipart.

A miniszter beszéde végén megismételte, hogy európai szintű elektromosautó-vásárlásösztönző programot kell indítani, amely versenyelőnyt adna az európai gyártású elektromos autóknak. Nagy Márton ígéretet tett arra is, hogy a júliusban kezdődő magyar EU elnökség alatt a kormány kezdeményezni is fogja ennek a támogatásnak a beindítását.

Több, mint kétmillió tisztán elektromos autót adtak el Európában

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.