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
auto

Hidrogénnel tisztul a bányászat energiaellátása

energia
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS92YXNhcmxhcy9hamFubGF0b2svZXYtMjAyNC8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWxlYWRiYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPXZpbGxhbnlhdXRvc29rMjAyNSZ1dG1faWQ9dmlsbGFueWF1dG9zb2syMDI1JnV0bV9jb250ZW50PWFsbGFtaXRhbW9nYXRhcyIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS92YXNhcmxhcy9hamFubGF0b2svZXYtMjAyNC8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWxlYWRiYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPXZpbGxhbnlhdXRvc29rMjAyNSZ1dG1faWQ9dmlsbGFueWF1dG9zb2syMDI1JnV0bV9jb250ZW50PWFsbGFtaXRhbW9nYXRhcycsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDYva2lhLWV2LXJhbmdlLTYwMHg1MDAtMDYxOC5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA2L2tpYS1ldi1yYW5nZS0xMzAweDYwMC0wNjE4LnBuZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDYva2lhLWV2LXJhbmdlLTEzMDB4NjAwLTA2MTgucG5nIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=

Európa után immár Ausztráliában is megkezdődött a Toyota EODev GEH2 telepített tüzelőanyag-cellás generátorok gyártása és forgalmazása. Az első berendezést a Thiess, a világ egyik legnagyobb bányavállalata, a Toyota legrégebbi helyi partnere vásárolta meg.

Fotó: Toyota

A Toyota ausztráliai hidrogéntechnológiai központjában, a Victoria állambeli Altonában legyártották és átadták annak az EODev GEH2 hidrogén tüzelőanyag-cellás áramfejlesztő berendezésnek az első példányát, amely új fejezetet nyithat az ausztrál és új-zélandi gazdaság dekarbonizációjában.

A francia Energy Observer Developments (EODev) és a Toyota által közösen fejlesztett technológia az elmúlt három évben több európai, észak-amerikai és közel-keleti ügyfélnél már bizonyított, most pedig új piacra lép, miközben 3,27 millió ausztrál dolláros (780 millió Ft) beruházással új gyártóbázis is megvalósul.

A Toyota hidrogén tüzelőanyag-cellás generrátorával táplált elektromosautó-töltők

A Toyota a tervek szerint a következő három évben mintegy 100 tüzelőanyag-cellás generátort épít ausztráliai központjában, amelyekből huszonnyolc még idén elkészülhet.

A Toyota Mirai tüzelőanyag-cellás személyautóból ismert technológia hidrogénből és a légköri oxigénből állít elő elektromos energiát, a folyamat egyetlen mellékterméke a vízpára.

Az emissziómentes működés különösen alkalmassá teszi a 110 kVA teljesítményű berendezést arra, hogy olyan iparágakban, illetve helyszíneken alkalmazzák, ahol a hagyományos, belső égésű motorral hajtott áramfejlesztők csak különös óvintézkedések mellett használhatók.

Nem véletlen, hogy a berendezés első megrendelője egy bányaipari cégóriás, a Thiess volt. Az idén kilencvenéves Thiess eleve szoros szálakkal kötődik az autógyártóhoz, hiszen 1958-ban ők voltak az elsők, akik saját használatra Toyota Land Cruisereket importáltak a kontinensnyi országba, később pedig ennek nyomán éveken át ők látták el az autógyártó ausztráliai képviseletét, így kulcsszerepet játszottak a márka meghonosításában.

A bányaiparon kívül az építőiparból, valamint a rendezvényszervező szektorból is sokan érdeklődnek az emissziómentes áramfejlesztő technológia iránt, amely tiszta üzemével optimális megoldást kínálhat irodaházak, kórházak és hasonló intézmények vészhelyzeti áramellátására.

A Toyota és az EODev együttműködése 2017-ig vezethető vissza, amikor az autógyártó biztosította az Energy Observer katamarán hidrogén tüzelőanyag-cellás rendszerét. A kísérleti prototípus nem egyszerűen emissziómentesen üzemelt, hanem megújuló energiaforrások (szél, nap, hullámzás) segítségével, tengervízből állította elő a hajtásához szükséges hidrogént, azaz teljes mértékben energiafüggetlen volt. 2021-ben a Toyota Motor Europe tulajdonrészt vásárolt az EODev vállalatban, hogy közös erővel felgyorsíthassák a tüzelőanyag-cellás technológia autóiparon kívüli alkalmazási lehetőségeinek kutatását és fejlesztését.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.
Összehasonlítás