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 Az Európai Unió CEF2-es programjának keretében összesen 257 nagy teljesítményű töltőcsatlakozót helyeznek üzembe hazánkban – a Mobilitihez most érkeztek meg az első oszlopok. Egy a villanyautósok által jól ismert helyszín bővült tovább. Törökbálint, a csomópont A törökbálinti Auchan, illetve a környező áruházak már jól ismert töltőközpont a villanyautósok körében. A helyszínen eddig is volt a Teslának egy nagy, 12 állásos állomása, a Mobiliti is rakott le itt már korábban 50 kilowattos oszlopot, sőt a szomszédos Aldinál, szintén EU-s támogatással az E.ON telepített 300 kilowattos töltőket. Most a francia áruházlánc parkolója lett a Mobiliti új, CEF2-es töltőinek első helyszíne, és rögtön két darab 300 kilowattos oszlopot telepítettek, összesen négy CCS csatlakozóval. (Ha ez valakinek segít a tájékozódásban, a Tesla Supercharger állomás közvetlen szomszédja az új Mobiliti páros). Deme Krisztián Szabolcs, az MVM Zrt. ügyfélkapcsolativezérigazgató-helyettese, Széll Hajnalka, az Auchan országos marketing és vásárlói kapcsolatok igazgatója és Balogh Szabolcs, az MVM Mobiliti Kft. ügyvezetője adták át a töltőt. A hardver ugyanaz az Alpitronic, amelyet már az E.ON-Aldi páros első CEF2-es, székesfehérvári projektjénél láttunk. Információink szerint egy ilyen oszlop egy jó 30 millió forintos tétel. 300 kilowattos töltőket adott át az E.ON és az Aldi Székesfehérváron Akkor rákérdeztünk, és a szolgáltató emberei nagyon meg voltak elégedve a típussal, egész Európába ilyeneket rendelnek. Most hasonlóan nyilatkoztak a Mobiliti képviselői is. Balogh Szabolcs, az MVM Mobiliti Kft. ügyvezetője A jó ár-érték arány mellett töltőoszlopok rugalmassága is szerepet játszhat ebben, ugyanis 75 kilowattos blokkokból épül fel a 300-as töltő, így ezeket különböző konfigurációkba kapcsolva tud kiszolgálni egyszerre két autót is. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ha egy autó tölt ott, mondjuk egy 800 voltos rendszerű Audi vagy Hyundai, akkor akár 300 kilowattot is felvehet a kábelen, de ha ketten osztoznak a teljesítményen, akkor 75-225 vagy 150-150 kW kombináció is lehetséges. Az oszlopok beépített kábelmendzsmentet is kaptak, így senki nem fog átesni a földön heverő vezetékeken, ráadásul a 400 amper folyamatos teljesítményre tervezett, nem-folyadékhűtéses kábelek 10-15 percig tudnak ennél nagyobb, 500 amperes teljesítményt is leadni. Ez még jó ideig nem lesz szűk keresztmetszet, mert nincs nagyon olyan autó, amely ennél hosszabb ideig kérne ekkora áramerősséget. A most telepített új oszlopok már fel vannak készítve a Plug & Charge szolgáltatásra is, ám ez jelenleg még nem aktív. Ennek egyelőre informatikai okai vannak, de jövő év elejére elkészül az a fejlesztés, amely a technikai akadályokat elhárítja – innentől kezdve már csak üzleti döntés a szolgáltatás aktiválása. A szolgáltató szakemberei azt is elmondták, hogy műszakilag az országban több régi oszlopuk, például egyes Tritiumok is alkalmasak a P&C szolgáltatásra, úgyhogy 2025 elején akár ezeken is be tudják majd kapcsolni a funkciót, ha a cég úgy dönt. Az új oszlopok egyébként vizuálisan is megújítják a Mobiliti töltőit, amelyeken sokkal kevesebb információ, matrica van felragasztva, ami letisztultabb külsőt eredményez. A lényegi információk a kijelzőre költöztek, de a felhasználók visszajelzései alapján a legfontosabb információ, az oszlop száma, amelynek segítségével kiválaszthatjuk a mobil alkalmazásban, felkerült a töltő tetejére, ahol jó nagy számokkal írták ki, így nem kell keresgetni. Az új oszlopok az új Uniós előírásoknak megfelelően kártyaolvasó terminállal (POS) is rendelkeznek, akinek ÁFÁ-s számla kell, az pedig ezt az applikáció használatával indított töltéssel tudja igényelni. Játékra fel! A Mobiliti július 15-től kezdve 30 napon át a normál 250 helyett 150 forintért adja az áramot ezen a két oszlopon, és még a percdíjaktól is eltekint. Ennek célja, a promóción túl, a tapasztalatgyűjtés a különböző töltő típusokkal. Az akció alatt egy nyereményjátékot is indítanak: kíváncsiak rá, ki tud a leggyorsabban tölteni a 300 kilowattos oszlopokon. A játékhoz nem kell mást tenni, mint feldugni az autónkat a töltőre és a Mobiliti alkalmazással indítani a töltést – a márkakártyákat ne használja, aki játszani akar, mert akkor a szolgáltató nem látja közvetlenül az összes adatot ahhoz, hogy be tudják vonni a játékba. A győztes az lesz, aki egy adott 10 perces intervallumon belül a legnagyobb minimum értéket produkálja – ezzel akarják kiszűrni azokat, akik egy hatalmas, de csak rövid ideig tartó töltési teljesítménnyel próbálnának az első helyre kerülni. A 400 voltos autók tulajdonosainak rossz hír, hogy az oszlop 500 amperes felső korlátja a gyakorlatban 200 kW körül maximalizálja autójuk töltési teljesítményét, így nagyobb eséllyel indulnak a versenyen a 800 voltos versenyzők. Felkészül Miskolc A menetrend szerint ezt a helyszínt miskolci Auchan követi, ahol már állnak is az oszlopok, és pár héten belül megtörténik a beüzemelés. Friss fotó a Mobiliti készülő miskolci töltőjéről. (A képet köszönjük olvasónknak.) Ezután a budakalászi, csömöri, dunakeszi, fóti, kecskeméti, maglódi, székesfehérvári és szolnoki Auchan áruházak parkolói következnek majd, mégpedig 2025.01.31-ig bezárólag, mert ez a projekt tervezett vége. Így hat hónapon belül 10 helyszínen lesz 20 darab nagy teljesítményű, 300 kilowattos töltőoszlop, amely egyszerre akár 40 autót is ki tud majd szolgálni. 257 új, nagy teljesítményű villámtöltő épül Magyarországon 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!