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
auto

Az Opel-gyár megelégelte a magas áramárakat, ezért nap- és szélerőműveket kezdett építeni

energia
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

A Stellantis zaragozai üzeme azok közé az autógyárak közé tartozik, amelyek a legnagyobb arányban használnak zöldenergiát, és nemcsak azért, mert a spanyol árammixben alig játszanak szerepet a fosszilis energiahordozók. A Corsa-e gyártósorainak otthont adó komplexum már jelenleg is tekintélyes méretű napelemes kapacitással rendelkezik, de az Opel España most arra készül, hogy éjjel-nappal képes legyen ellátni magát saját termelésű megújuló energiával.

Az energiaválság előtt a villamos energia és a földgáz a gyártási költségek 5%-át tette ki, ám az árak elszabadulását követően – egy rövid időre – az ötszörösére növekedett ez az arány, pedig 10 év alatt a hatékonysági intézkedéseknek köszönhetően sikerült a felére csökkenteni az energiafelhasználást, mondta el Manuel Munárriz gyárigazgató egy spanyol lapnak.

A dráguló rezsi nagy lökést adott a zöld átállásnak.

A gyár első, 8,64 MW-os naperőművét 2021-ben építették fel a telephely dél-keleti részén, ez a következő évben kiegészült egy 8,01 MW-os egységgel, így összesen már 16,65 megawattnyi termelőkapacitással rendelkeznek helyben, ami a fogyasztásuk körülbelül 30%-át képes fedezni.

Zaragozában megvan az az előnyünk, hogy a gyár mellett van hely, és az időjárási viszonyok előnyösek a megújuló energiát hasznosító erőművek építéséhez” – magyarázta Manuel Munárriz.

A napelemek azonban önmagukban nem elegendőek, ezért néhány hónapja megkezdődött az első szélturbina telepítése is. A németországi székhelyű Nordex által gyártott 6,9 MW-os berendezés az egyik legnagyobb teljesítményű, ami Spanyolországban működni fog. A későbbiekben még további 3 egység fog épülni, így összesen 27,6 megawattnyi szeles kapacitás csatlakozik a 30 MW-ra növelni tervezett napelemes kapacitás mellé, hogy lehetőség szerint éjjel-nappal rendelkezésre álljon a megújuló energia. A hibrid erőmű az autógyár villamosenergia-szükségletének 80%-át fedezi majd megújuló forrásokból.

A kivitelezést végző Prosolia Energy ügyvezető igazgatója szerint „ez az úttörő modell kihasználja a két megújuló energiaforrásban rejlő lehetőségeket, amelyek kiegészítik egymást az energiatermelés maximalizálása, valamint az ellátás stabilabbá és hatékonyabbá tétele érdekében.

Egy másik tényező, amely kiemeli e projekt jelentőségét az, hogy a fogyasztás ugyanazon a helyen történik, ahol az energiát megtermelik, feleslegessé téve szállítási infrastruktúrát, és nagyobb energiafüggetlenséget biztosítva a gyár számára.

A Stellantis zaragozai projektje az autógyártó és a Prosolia közötti globális megállapodás része, melynek keretében egy széleskörű, nemzetközi szintű „önellátási” portfóliót terveznek. A vállalat Vigóban működő üzemegységének területén 18,78 megawattnyi napelemes kapacitás épül ki, a Madridi telephelyén pedig már 2 éve működik egy 6,7 MW-os rendszer.

Mekkora mértékben fedezheti egy gyár az áramfogyasztását napelemekkel?

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.