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
auto
2024. 10. 30. szerda

A vidékiek dízelfüstje nem szennyez Budapesten?

zöld rendszám
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

A 24.hu híradása szerint a Fővárosi Önkormányzat arra készül, hogy megvonja a zöld rendszámos járművek parkolási kedvezményét, amennyiben azok üzembentartója nem budapesti.

Állítólag megfelelő felkészülési időt hagynak majd a módosításra.

Jobb, ha pöfékel?

A hírportál úgy tudja, Karácsony Gergely javaslata megvonná az ingyenes parkolást azoktól a zöld rendszámos járművektől, amelyek üzembentartója nem budapesti.

Ez elsősorban az agglomerációkból ingázókat érintheti kellemetlenül – no meg a város lakóit, akik a mocskos levegőt tüdőzhetik le, ha többen választanak olcsóbb, hagyományos meghajtású autót egy olyan helyett, amelynek nincs helyi kibocsátása.

A főpolgármester már februárban kikelt a parkolási kedvezmény ellen egy Facebook posztjában, ám akkor még leginkább a „kamu” zöld rendszámos autókról beszélt. Noha ekkor nem definiálta, hogy ezalatt mit ért, valószínűleg azokra a plug-in hibridekre gondolt, amelyek belső égésű motorral is rendelkeznek, így semmi nem garantálja, hogy a városban tényleg elektromos üzemmódban futnak.

Már biztos: szeptembertől nem kapnak zöld rendszámot a hibridek

Csakhogy a fenti, egyébként valahol jogos felvetés tulajdonképpen okafogyottá vált, miután a kormányzat úgy döntött, hogy idén szeptembertől már csak a tisztán elektromos meghajtású járművek kaphatnak zöld rendszámot, két év múlva, 2026 novemberében pedig az utolsó plug-in hibridről is leveszik ezt a megkülönböztető jelölést.

Hogy környezetvédelmi, a légminőség, a városlakók egészsége szempontjából miért jobb, ha az agglomerációban lakó munkavállaló benzinessel, vagy dízellel megy be a belvárosba, azt nem tudjuk. Gondolhatnánk, hogy a főváros azt preferálná, ha az agglomerációból ingázók úgy általában inkább tömegközlekedésre ülnének valamelyik városszéli P+R parkolóban, de a tervezett változás kifejezetten és kizárólag a zöld rendszámos autók tulajdonosait bünteti, a hagyományos járművek forgalmára nem lesz hatással.

Már 2021-ben is a szennyező autók kitiltását és a fenntarthatóbb, tisztább közlekedés támogatását kérték a főpolgármestertől.

Kérdéseinket a tervezettel kapcsolatban megküldtük a Fővárosi Önkormányzatnak – amennyiben érkezik válasz, azt természetesen közzétesszük.

A legfrissebb, szeptember végi adatok szerint Magyarország négymilliós járműállományából nagyjából 110 ezer visel zöld rendszámot, ami 2,6 százaléknak felel meg. Ez az arány minden bizonnyal felül van reprezentálva Budapesten és az agglomerációban, ám a Belügyminisztérium legfrissebb statisztikája szerint még így is az összes zöld rendszámos autó 39 százaléka budapesti. (Ez az adat természetesen a rendszámok kiadásának helyéből indul ki, így bizonyosan nem egyezik meg pontosan az üzembentartók tényleges székhelyével).

Hibridek nélkül is fogynak a zöld rendszámok

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.