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 Az elmúlt években igyekeztünk rendszeresen nyomon követni a nátriumion-akkumulátorokkal kapcsolatos fejleményeket, hiszen egy olyan technológiáról van szó, amely nagyban megkönnyíti a zöld átállás megvalósulását. Az időjárásfüggő megújuló energia elterjedése elképzelhetetlen nagy volumenű energiatárolás nélkül, de az elektromobilitás számára is hasznos lenne egy kedvezőbb árú akkukémia. A nátrium pedig pont abban jó, hogy nagy mennyiségben áll rendelkezésre, éppen ezért olcsó és kitermelése mentes a geopolitikai kockázatoktól. Bár időnként meg-megjelennek olyan híradások, amelyek azt sejtetik, hogy most már tényleg megindult a tömeggyártás, gyakran kiderül azonban, hogy a valóságban azért ez nem egészen így van. Mindez persze nem jelenti azt, hogy ne történtek volna fontos előrelépések a technológia piacra juttatásában. Érdemes azt is megemlítenünk, hogy időközben a lítiumion-akkumulátorok ára is sokat esett, ami megnehezíti az alternatív technológiák felzárkózását, a kínai akkumulátoripar nagyágyúit azonban ez sem tántorítja el attól, hogy aktívan fejlesszék saját nátriumos termékeiket.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 A CATL november 18-án jelentette be második generációs nátrium akkumulátorának érkezését. Wu Kai, a vállalat vezető kutatója a World Young Scientists Summit-on tartott beszédében elmondta, hogy az új akkumulátor jövőre kerül piacra – négy évvel a CATL első nátriumion-akkumulátorának 2021-es bemutatása után. Az új termék tömeggyártása azonban 2027 előtt nem várható. Az első generáció energiasűrűsége 160 Wh/kg volt, hogy a következő generáció mekkora energiasűrűséggel rendelkezik, arról nem közöltek adatot, de azt tudjuk, hogy a vállalat 200 Wh/kg-ot célzott meg fejlesztési terveiben. A CATL még 2023-ban jelentette be, hogy a kínai Chery autógyártó lesz az első, amely az ő nátriumionos akkumulátorait használja majd. A múlt hónapban mutatta be Freevoy hibrid akkumulátorcsomagját, amely nátriumion- és lítiumion-akkumulátorokat kombinál, és amelyet kifejezetten plug-in hibridekhez terveztek, több mint 400 kilométeres hatótávolsággal és 4C-s gyorstöltéssel. Az új konstrukció kihasználja a nátriumnak azt a tulajdonságát, hogy hidegben is nagy teljesítményre képes, így akár -40 Celsius-fokos extrém hidegben is használható, és -30 Celsius-fokig képes a töltésre. A CATL 2023 végén a PV Magazine-nak azt is elmondta, hogy létrehozta a nátriumion-akkumulátorok ellátási láncát és megteremtette a tömegtermelés feltételeit. A gyártás mennyisége az ügyfeleik igényeitől függ majd, mondta a CATL, hozzátéve, hogy a nátriumion-akkumulátorok nagyüzemi léptékű felhasználásának piaci feltételei még hiányoznak. Egy nemrégiben adott interjúban azonban a vállalat elnöke, Robin Zeng sokkal merészebb várakozásoknak adott hangot, mondván, hogy a nátriumion-akkumulátorok potenciálisan akár 50%-ban is helyettesíthetik a lítium-vasfoszfát akkumulátorok piacát, amelyet jelenleg a CATL ural. Így válthatja le az akkumulátorokban a nátrium a lítiumot Eközben a piacvezető nagy riválisa, a BYD arról beszél, hogy jelentős előrelépést értek el a nátriumion-akkumulátoraik költségének csökkentésében és jó úton haladnak, hogy jövőre árparitást érjenek el a lítium-vasfoszfát akkumulátorokkal, hosszú távon pedig akár 70%-kal is alacsonyabb költségeket várnak. A kínai akkumulátorgyártó az év elején egy 30 GWh kapacitású, nátriumion-akkumulátorok számára dedikált gyár építését kezdte meg. A jelek szerint az első nátriumalapú „Megapack” fejlesztése és tervezése is előrehaladott fázisban van már. A vállalat egyik képviselője által a LinkedIn-en néhány hete megosztott (és azóta már törölt) bejegyzés az MC Cube SIB ESS nevű terméket mutatta be, melynek teljesítménye 1155 kW, tárolókapacitása pedig 2,3 MWh. Ez feleakkora energiasűrűség, mint amivel egy szabványos, 20 láb hosszúság konténerben elhelyezett lítiumionos akkumulátor rendelkezik, cserébe viszont jobban viseli az alacsony hőmérsékletet, hosszabb az élettartama és biztonságosabb. Egy vállalati forrás az ESS Newsnak elmondta, hogy ezt a terméket 2025 harmadik negyedévében kezdik el kiszállítani Kínában, és a lítium-vasfoszfát akkumulátorokéhoz hasonló kilowattóránkénti árral fog rendelkezni – ami egybevág a BYD korábbi előrejelzéseivel és cáfolja azokat az általános várakozásokat, hogy a nátrium költségelőnye csak akkor érhető el, ha a gyártásának léptéke eléri a lítiumét. Ezt az alapanyagok könnyebb elérhetősége, illetve az alacsony kitermelési és finomítási költségek teszi lehetővé. A Kínából érkező hírek meglehetősen jól egybevágnak egy 2023 márciusában megjelent cikkemben foglaltakkal: „…úgy becsülöm, hogy a 2023-as és a 2024-es év alapvetően a gyártási kapacitások fejlesztéséről, a gyártástechnológia finomhangolásáról, a demonstrációs projektekről, a prototípusok teszteléséről, és a minősítési eljárásokról fog szólni, a komolyabb nátrium-akkus termékek pedig leghamarabb csak 2025 táján lesznek elérhetőek a nagyközönség számára, és akkor is csak erősen limitált mennyiségben. … Ha figyelembe vesszük a gyártási kapacitások kiépítésének, a szükséges minősítések megszerzésének, és a termelés felfuttatásának időigényét, akkor véleményem szerint a nátriumion-akkumulátorok leghamarabb az évtized végére válhatnak majd tényezővé az elektromobilitás és az energiatárolás piacán.” A másfél évvel ezelőtt íródott, és még azóta is aktuális „prognózisom” az alábbi linken olvasható: Mikor jönnek a nátriumos akkumulátorok, és mit várhatunk tőlük? 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 dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!