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
auto

A Mazda MX-5, avagy a sokak által Miata néven ismert kétajtós sportautó egy igazi kultuszmodell, mely jókora lojális rajongótábort tudhat magáénak világszerte. Az 1989-ben elindított sorozatgyártása óta több mint egymillió példány talált gazdára a jelenleg negyedik generációját élő roadsterből, s ezzel a világ legkelendőbb kétszemélyes személyautói közé tartozik. A következő nemzedék pedig fordulópont lesz az MX-5 történetében, ugyanis most először elektromosított hajtáslánccal is elérhető lesz az autó – noha az elektrifikáció mértékét egyelőre nem pontosította a japán autógyártó.

Ugyan erre az újdonságra még várni kell, egy brit csapatnak köszönhetően már bárkinek lehet tisztán elektromos Miatája.

A klasszikus autómodellek elektromos átalakítására szakosodott Electrogenic egy vadonatúj csomaggal állt elő a Mazda MX-5 legelső generációs példányaihoz. A cég elmondása szerint az új, elektromos hajtáslánc beszerelése mindössze egy hetet vesz igénybe, és minden, 1989 és 1997 között gyártott példányon elvégezhető. A hajtáslánc cseréjekor a Miata eredeti szerkezete teljesen épen marad, semmit nem vágnak vagy fúrnak, az átalakítás teljesen visszafordítható.

A 116 lóerős, 1,6 literes négyhengeres benzinmotor helyére 160 lóerős (120 kW) villanymotor kerül, aminek köszönhetően az autó sokkal fürgébben, 8,5 másodperc helyett körülbelül 6 szekundum alatt gyorsul nulláról száz km/h-ra. A 42 kWh-s akkumulátor közel 240 km hatótávolságra elég, s az új CCS csatlakozón keresztül egy óra alatt feltölthető. Az aksi csupán 100 kilóval dobta meg a Miata tömegét az eredeti járműhöz képest, és a tömegeloszlás is változatlan, 50:50 maradt, azaz az átalakítás nem befolyásolja az autó kezelhetőségét – teszi hozzá az Electrogenic.

Az akkumulátorból egyébként a motorháztető alá, és hátulra is került, de a mérnököknek sikerült úgy megoldani az elhelyezést, hogy a csomagtér kapacitása is változatlan maradjon.

Az átalakítás 2025 áprilisától lesz elérhető a csapat globális partnerhálózatán keresztül, az árát egyelőre nem árulták el.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.