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
auto
2024. 09. 10. kedd

Sós-cseresznye: megvan ki használja majd először a CATL új nátriumos aksiját

A világelsőségről már lemaradtak, azt elorozta a JAC Sehol E10X és a viszonylag ismeretlen Hina Battery, de a világ legnagyobb akkugyártója egyből a második generációval debütál, amitől lényegesen jobb energiasűrűséget várunk.

Egy kis terepjáró lehet a nyertes.

Akár 400 kilométer

A CATL 2021 júliusában jelentette először be, hogy elkészült a nátriumion akkumulátorok első generációjával, amely 160 Wh/kg energiasűrűséggel rendelkezik. Ez némileg elmaradt az akkori LFP akisktól, de a technológia jobb teljesítményt ígért hidegben és állítólag magasabb töltési teljesítményt is el tud viselni, mint a vasfoszfátos megoldások.

Az akkugyártó később már 2023-ra ígérte a sorozatgyártást is, mégpedig a második generációval amit 200 Wh/kg körülire jósoltak – ez pedig abszolút korrekt érték. Igaz, az LFP kémiák is fejlődtek az eltelt két évben, de a nátriumos cellák egyik előnye lehet, a még könnyebben és olcsóbban hozzáférhető alapanyagok listája, és, ha a gyártás felfut, az ára. Persze a csúcsaksikhoz képest szerényebb energiasűrűség kisebb hatótávokat ígér, de ez tökéletes megoldás lehet az olcsó akkumulátoros kisautókhoz.

A CATL közben már olyan megoldást is felvázolt, ahol egy akkupakkon belül vegyesen vannak nátriumion és LFP cellák, a két kémia erősségeit kihasználva. Az akkugyártó ezzel már 500 kilométeres hatótávot is elképzelhetőnek tart – persze itt érdemes hozzátenni, hogy ezek a 400 és 500 kilométerek nem az európai WLTP, hanem valószínűleg valamelyik kínai szabvány szerint értendőek, tehát reálisan a megadott érték kétharmadával számolhatunk a mindennapokban. De a megfelelő árért és a megfelelő modellekben ez is teljesen rendben van.

Cher(r)y

A Chery kínai autómárka itthon kevéssé ismert, legnépszerűbb Tiggo 8 Plus – SUV – modellje nagyjából 6 millió forintnak megfelelő kínai valutánál kezdődik, de van nekik egy LFP akkus miniautójuk is, a Chery QQ Ice Cream, ami átszámolva 1,5 millió forintba kerül.

iCAR 03. Forrás: qq.com

A CATL most a Sanghaji Autókiállítás nyitónapja előtt azt jelentette be, hogy a Chery fogja elsőként sorozatgyártásba küldeni a vállalat nátriumion akkumulátorát. Az autógyártó azt is elárulta, hogy útjára indítja új, iCAR márkáját és ennek modelljei lesznek az elsők, amelyek megkapják az új cellákat.

Az aksikat a két vállalat egy új ENER-Q márkanév alatt is forgalmazza majd, és állítólag az első ezekkel szerelt autó az iCAR 03 SUV lesz majd.

Megérkezett az első nátrium-akkus autó

 

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.