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
auto

Az elektromos vagy a hagyományos autó tűzveszélyesebb?

elektromos autó
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

A Totalcar idén is elkérte a Katasztrófavédelemtől a járműtüzekről vezetett statisztikát, így már három év adatainál tudjuk összevetni, hogy a teljes, illetve az elektromos autóállományra mennyi tűzeset jutott.

2024 év elejétől december elejéig 677 autótüzet regisztráltak, melyek közül 9 esetben volt elektromos autó érintett.

Utóbbi a tisztán elektromos személyautók november végi 63.695 példányt számláló flottához viszonyítva 0,014 százalékot tesz ki, amely kis mértékben alacsonyabb, mint a teljes autóállományt érintő korábbi évekre jellemző 0,015-0,016 százalékos arány.

A kis hazai darabszám miatt azonban jelentős az egyes évek közötti eltérés, így például 2023-ban mindössze 2 elektromos autó volt érintett tűzesetben amely a 45.342 darabos flottának csupán 0,0044 százaléka.

Összehasonlításképp érdemes megnézni az elektromos átállásban lényegesen előrébb járó Norvégia statisztikáit, ahol 2023-ban közel 700.000 elektromos autóra csupán 33 tűzeset jutott, amely 0,0047 százalékos arányt jelent.

Norvégia nemcsak az átállásban, de az aktuális aggodalmakban is legalább egy évtizeddel előttünk jár, legalábbis erre utalnak Rune Wiggo Johnsen, a Trøndelag-i Tűzoltó- és Mentőszolgálat katasztrófaelhárítási vezetőjének szavai, aki Norvégia egyik legjobb szakértője az elektromos autókkal kapcsolatos tűz- és mentési munkák területén.

Az elektromosautó-tüzektől aggódó brazil tűzoltóknak tartott előadásában Johnsen elmondta, hogy tíz éve még a norvég tűzoltók is aggódtak, hogy képesek lesznek-e kezelni egy esetlegesen bekövetkező elektromosautó-tüzet, de ma már úgy vélekednek, hogy az aggodalom alaptalan volt, a mobilitás a villanyautók terjedésével nem veszélyesebb, hanem biztonságosabb lett.

Lényegesen nagyobb a tűzveszély a fosszilis üzemanyaggal működő autókban, amennyiben egy ütközéskor megsérül a benzintartály, melynek következtében a gyúlékony folyadék literszámra szivárog ki.

A katasztrófavédelem a minap adott ki 2025. február 1-jétől érvényes tűzvédelmi tájékoztatókat az elektromos autóbuszok, tehergépkocsik és a mikromobilitási eszközök töltésénél, valamint a fix energiatárolók telepítésénél a tűzterjedés megelőzésével kapcsolatban. Az ajánlások részletei alábbi cikkünkben olvashatók.

Tűzmegelőzés töltés közben elektromos rollertől az autóbuszig

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.