Befutottak a Datahouse 2024 decemberi adatai, így megvan az éves lista is. 2024-ben 48 százalékkal, 8565 darabra nőttek a tisztán elektromos személyautók eladásai hazánkban, miközben a tejes újautó-piac 13 százalékkal 121.611-re bővült. Tavaly a teljes piac 7 százaléka volt tisztán elektromos. Mutatjuk a legnépszerűbb villanyautó típusokat és márkákat.PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09Y3V0b3V0JnV0bV9jYW1wYWlnbj1iYW5uZXIiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LnZvbHRpZS5ldS8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWN1dG91dCZ1dG1fY2FtcGFpZ249YmFubmVyJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMi92aWxsYW55YXV0b3Nvay0xMjAweDE2MDAtMjAyNGRlY2VtYmVyLXYyLmdpZiIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTIvdmlsbGFueWF1dG9zb2stMTIwMHgxNjAwLTIwMjRkZWNlbWJlci12Mi5naWYiIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg== Típusok Az adatok bemutatását rendhagyó módon most az éves listával kezdjük, nem lesz külön decemberi adatsor, hiszen mindenkit az érdekel, mely modellek végeztek az élen. # Típus 2024. január-december Változás 1 TESLA MODEL Y 1163 39% 2 TESLA MODEL 3 808 113% 3 VOLVO EX30 673 – 4 BYD ATTO 3 569 – 5 NISSAN LEAF 377 158% 6 BYD SEAL 355 – 7 BYD DOLPHIN 314 – 8 HYUNDAI KONA 292 173% 9 BYD SEAL U 186 – 10 BMW IX3 177 -23% 11 BMW I4 162 -25% 12 SKODA ENYAQ 156 -4% 13 HYUNDAI IONIQ 5 150 131% 14 VOLKSWAGEN ID.3 149 -34% 15 HYUNDAI IONIQ 6 142 468% 16 MG MG4 117 13% 17 MERCEDES EQA 112 75% 18-20 AUDI Q4 111 -27% 18-20 BMW IX1 111 -7% 18-20 KIA NIRO EV 111 -54% Egyéb: 2330 – Összesen: 8565 +48% Az éves lista elején a Tesla két legnépszerűbb modellje, a Model Y és a Model 3 végeztek. Bár előbbi is 39 százalékkal növelte számait, a szedán testvér eladásain jól látszik, hogy mennyire bejött a magyar vásárlóknak a 2023 végi Highland frissítés, amely duplájára növelte a típus forgalmát. Vajon ekkorát szól majd a Model Y Juniper ráncfelvarrása is? Ahogy várható volt, a harmadik hely a Volvo EX30-é, ami jól mutatja, mennyire népszerű tud lenni egy jól árazott, kisebb méretű SUV. A lista többi helyéről csak pár érdekességet emelnénk ki. A BYD négy típussal szerepel a TOP 20-ban, erre egyetlen más márka sem volt képes. A Nissan LEAF hattyúdala az ötödik helyre volt elég, méltó búcsú ez a legendás modelltől. Vajon az év végére ígért, brit gyártású utód megismétli majd ezt a sikert? A Hyundai Kona 2023-as frissítése is jól sikerült, 173 százalékkal növekedtek az eladások, de ez az eredmény talán még jobban kiemeli a Volvo sikerét, hiszen az azonos méretkategóriában induló típusból több mint kétszer ennyi fogyott. Egyébként a Hyundai másik két elektromos modellje, az IONIQ 5 és 6 is szépen növelte magyar eladásait 2024-ben. A konszern egykori sztárja, a Kia Niro EV felett viszont eljárt az idő, épp jókor jött az EV3. A TOP 20-ban tavaly a BMW és a Volkswagen modelljei vesztették a legtöbb vásárlót. A könnyebb emészthetőség kedvéért felsorolásunkat általában a TOP 20-ra korlátozzuk, de mivel most lezártunk egy évet, a mostani összeállításban megosztjuk a teljes éves lista többi helyezettjét is: # Típus 2024 összesen 21 FORD MUSTANG 99 22 CUPRA BORN 97 23 HONDA E-NY1 96 24 MERCEDES EQE 95 25 BMW IX 89 26 MINI COUNTRYMAN 85 27 BMW I5 82 28 FORD EXPLORER 78 29 MG MG5 78 30 VOLKSWAGEN ID.7 76 31 MERCEDES EQB 75 32 VOLKSWAGEN ID.4 69 33 VOLVO XC40 67 34 MG ZS 64 35 NISSAN ARIYA 64 36 SSANGYONG TORRES EVX 55 37 TOYOTA BZ4X 55 38 MERCEDES EQE SUV 52 39 KIA EV9 48 40 BMW IX2 42 41 FIAT 500 40 42 OPEL MOKKA 39 43 VOLVO C40 39 44 RENAULT SCENIC E-TECH ELECTRIC 37 45 KIA EV6 33 46 MERCEDES EQS SUV 33 47 MINI COOPER 30 48 VOLKSWAGEN ID. BUZZ 29 49 LEXUS RZ 28 50 KIA EV3 26 51 MERCEDES EQV 26 52 PORSCHE MACAN 26 53 FIAT 600 24 54 DACIA SPRING 23 55 AUDI Q6 20 56 AUDI Q8 E-TRON 19 57 TESLA MODEL X 19 58 MERCEDES G-CLASS 18 59 OPEL ASTRA 17 60 TESLA MODEL S 17 61 JEEP AVENGER 16 62 MERCEDES EQS 16 63 TOYOTA PROACE CITY VERSO 16 64 OPEL COMBO LIFE 15 65 SMART FORTWO 15 66 VOLVO EX40 15 67 OPEL CORSA 12 68 BMW I7 11 69 MINI ACEMAN 11 70 PEUGEOT 208 11 71 PORSCHE TAYCAN 11 72 VOLKSWAGEN ID.5 11 73 VOLVO EX90 11 74 MERCEDES EQC 9 75 CITROEN C4 8 76 MERCEDES VITO 8 77 RENAULT MEGANE E-TECH ELECTRIC 8 78 VOLVO EC40 8 79 CITROEN C4 X 7 80 FORD CAPRI 7 81 PEUGEOT 2008 7 82 AUDI E-TRON GT 6 83 PEUGEOT 3008 6 84 CITROEN C3 4 85 CUPRA TAVASCAN 4 86 MODERN M5 4 87 NIO ET5 4 88 SUBARU SOLTERRA 4 89 TOYOTA PROACE 4 90 HONDA E 3 91 JAGUAR I-PACE 3 92 MAZDA MX-30 3 93 NISSAN TOWNSTAR 3 94 OPEL VIVARO 3 95 OPEL ZAFIRA LIFE 3 96 ALFA ROMEO JUNIOR 2 97 BYD HAN 2 98 CITROEN JUMPY 2 99 DS DS3 2 100 FORD TOURNEO CUSTOM 2 101 LYNK&CO 05 2 102 MERCEDES CITAN 2 103 NIO EL7 2 104 PEUGEOT TRAVELLER 2 105 AUDI A6 1 106 BYD TANG 1 107 CITROEN BERLINGO 1 108 JIAYUAN KOMI 1 109 KIA SOUL 1 110 MASERATI GRANTURISMO 1 111 MASERATI GRECALE 1 112 NIO EL6 1 113 NIO ET7 1 114 OMODA 5 1 115 PEUGEOT 5008 1 116 PEUGEOT RIFTER 1 117 RENAULT ZOE 1 118 ROLLS-ROYCE SPECTRE 1 119 VOLKSWAGEN UP! 1 120 XIAOMI SU7 1 Márkák A márkák sorrendje sem kell, hogy túl nagy meglepetést okozzon, de azért eldőlt pár csata, amelyeket az elmúlt hónapokban figyelemmel kísértünk. # Márka 2024. január-december Változás 1 TESLA 2007 53% 2 BYD 1427 – 3 VOLVO 813 278% 4 BMW 674 -18% 5 HYUNDAI 584 196% 6 MERCEDES 446 12% 7 NISSAN 444 166% 8 VOLKSWAGEN 335 -38% 9 MG 259 88% 10 KIA 219 -45% 11 FORD 186 35% 12 AUDI 157 -25% 13 SKODA 156 -4% 14 MINI 126 20% 15 CUPRA 101 55% 16 HONDA 99 267% 17 OPEL 89 -50% 18 TOYOTA 75 -11% 19 FIAT 64 14% 20 SSANGYONG 55 – Egyéb 249 – Összesen: 8565 +48% A Tesla végül több mint 2000 autót adott el hazánkban, amellyel megközelítettük a nálunk négyszer népesebb Lengyelország 2200 körülire várt éves eladási számait. Az első helyezett mögött jelentősen lemaradva, de nagyon erős belépőt mutatott fel a BYD. Technikailag már 2023-ban is átadtak pár autót a kínaiak Magyarországon, de akkor összesen 17 darab kocsiról beszéltünk, így a százalékos növekedést inkább hanyagoltuk, erősen félrevezető lenne a több ezer százalék. A Volvo ellenben tényleg hatalmasat ugrott az előző évhez képest – az EX30 elhozta a bronzérmet, nem is volt kérdés a márka harmadik helye. A Hyundai, a Nissan és a Honda mutatott még 200 százalék körüli növekedést tavaly, de a hármasból csak a koreaiak tudtak egy már eleve szemmel látható bázisról nagyot ugrani. A Nissan csak a kivezetett LEAF kiárusítása, a Honda pedig a rendkívül alacsony 2023-as adatok miatt néz ki ilyen jól. A legnagyobb csökkenést az Opel, a Kia, a Volkswagen, az Audi és a BMW hozták össze tavaly. A decemberi részeredmények helyett inkább itt is nézzük meg, hogyan szerepeltek a TOP 20 alatti helyezettek 2024-ben: # Márka 2024. január-december Változás 21 RENAULT 46 -41% 22 PORSCHE 37 -14% 23 PEUGEOT 28 -64% 24 LEXUS 28 75% 25 DACIA 23 -86% 26 CITROEN 22 -50% 27 JEEP 16 33% 28 SMART 15 -32% 29 NIO 8 -27% 30 SUBARU 4 – 31 MODERN 4 – 32 MAZDA 3 -96% 33 JAGUAR 3 – 34 DS 2 -50% 35 ALFA ROMEO 2 – 36 LYNK&CO 2 – 37 MASERATI 2 – 38 JIAYUAN 1 – 39 OMODA 1 – 40 ROLLS-ROYCE 1 – 41 XIAOMI 1 – Csoportok Konszern szinten csoportosítva az adatokat nincs változás az első három helyen, csak a Volvót már Geely-nek hívják a két darab beérkező Lynk & Co miatt. A Hyundai-Kia viszont együttesen kettő autóval beelőzte a BMW Csoportot és majdnem megszerezte a harmadik helyet is – ezek tényleg nagyon alacsony különbségek. A szép, két-három számjegyű növekedési adatok mellett olyan nagyágyúk szerepeltek rosszul tavaly a magyar piacon, mint a Stellantis, a Renault Csoport, a Volkswagen Csoport és a BMW Csoport. A visszaesés különösen akkor látványos, ha mellé tesszük a 48 százalékkal bővülő magyar villanyautó-piacot és az állami támogatást. # Cégcsoport 2024. január-december Változás 1 TESLA 2007 53% 2 BYD 1427 – 3 GEELY 815 279% 4 HYUNDAI-KIA 803 34% 5 BMW CSOPORT 801 -13% 6 VOLKSWAGEN CSOPORT 786 -23% 7 MERCEDES-BENZ 461 10% 8 NISSAN 444 166% 9 SAIC 259 88% 10 STELLANTIS 225 -39% 11 FORD 186 35% 12 TOYOTA 103 3% 13 HONDA 99 267% 14 RENAULT CSOPORT 69 -71% 15 KG MOBILITY 55 – 16 NIO 8 -27% 17 MODERN 4 – 18 SUBARU 4 0% 19 JLR 3 0% 20 MAZDA 3 -96% 21 CHERY 1 – 22 JIAYUAN 1 – 23 XIAOMI 1 – Egyéb 0 – Összesen: 8565 +48% 2025-ben viszont mindenkinek lesz lehetősége javítani. A Renault-nál a Dacia Spring ugyan nehéz helyzetbe kerülhet a hasonlóan árazott, ám vonzóbb paraméterekkel rendelkező olyan új modellek, mint a Hyundai Inster, de a Renault 4 és 5-ös modelleknek is minden adott a sikerhez. A Stellantis-nál teljes lett az elektromos paletta, és a Frontera, illetve a Grandland feltámaszthatják az Opel gyengélkedő számait. A BMW-nél a Neue Klasse, a Volkswagennél az ID.2 család fordíthat a trendeken, ha tudnak ezekből mennyiséget szállítani a negyedik negyedévben. De a versenytársak sem alszanak, a Tesla állítólag olcsóbb és frissített kínálattal készül, a BYD gőzhengere tovább halad és a Ford is jelen lesz már három elektromos modellel a piacon. 2025 lehet a villanyautók éve a magyar eladásokban? Tovább folyik a Tesla és a BYD harca a magyar villanyautó-piac trónjáért Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!