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
auto

Elkészült a Tesla száraz elektródás akkumulátora

elektromosautó-akkumulátor
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

Elon Musk március 20-án utalt először arra, hogy sikerült a cégnek megoldania a katódgyártás problémáját, de akkor még nem nevezte nevén az áttörést.

Most Michael Guilfoy, a Tesla akkugyártásának vezetője erősítette meg a hírt egy LinkedIn bejegyzésben.

Szárazon

A Tesla száraz elektródás akkumulátorait még a 2020-as Akku Napon jelentették be, ám tavaly év végéig csak félig sikerült megoldania a vállalatnak a nagy mennyiségű sorozatgyártás technikai nehézségeit.

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

Az anód oldalán már 2022 áprilisa óta működött a technológia, a Cybertruck megjelenéséig gyártottak is ilyen új, 4680-as cellákkal szerelt Model Y-t Texasban, majd a pickup már ezzel a második generációval indult útra 2023 végén. De a katód kemény összetevői rendre tönkretették a gyártósorokat, túl alacsony volt a kihozatal és költséges volt a gyártás. A fejlesztési problémák állítólag közrejátszottak abban, hogy Drew Baglinónak, a cég hajtásláncokért és akkumulátorokért felelős alelnökének távoznia kellett tavaly.

A korábbi hírek szerint Musk 2024 végéig adott haladékot a csapatnak, hogy találja meg a megoldást, és Baglino távozása után a mérnökök egy olyan új irányba indultak el, amelyért már korábban is lobbiztak házon belül. Úgy néz ki, bejött a számításuk.

A texasi üzem egyik cellagyártó sora.

Michael Guilfoy nemrég egy LinkedIn bejegyzésben erősítette meg, hogy elérték a kitűzött célt, és most már a saját 4680-as akkucellájuk a legolcsóbb cella a Tesla portfóliójában, azaz kevesebbe kerül a gyártása, mint amennyiért a hagyományos aksikat veszik a beszállítóiktól. Gyanítjuk, hogy itt az NMC kémiás cellákra gondol, hiszen 4680-asból – egyelőre – LFP nem készül.

Guilfoy azt is hozzátette, hogy több jelentős mérföldkőre számít még idén köszönhetően a száraz elektródával készülő cellájuk tömegtermelésének és tovább faragnak még a költségekből is.

A bejegyzés érdekessége, hogy Baglino is gratulált a csapatnak egy kommentben és a beszélgetésből úgy tűnik, a felek között nincs harag, elismerték és méltatták egymás érdemeit.

A száraz elektródás technológia előnye, hogy nincs szükség mérgező NMP oldószerre, illetve egy nagyságrenddel kevesebb a gyártás hely-, energia- és vízigénye, mint a hagyományos akkucelláknál. Főleg ezek miatt, az ilyen technológiával készülő akkumulátorok gyártása potenciálisan jelentősen olcsóbb is.

A Tesla akkugyártási terveiről szivárgó pletykákról tavaly novemberben írtunk:

Új akkumulátorokkal készül a Tesla

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.