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
auto
2024. 11. 24. vasárnap

Új központi számítógépet kap a Tesla Model S

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

A DAErik Youtube csatorna információi szerint a Tesla lecserélte a Tesla Model S központi számítógépének processzorát. Igen, így múltidőben, mert az első pár autó már kiszállításra is került.

Mielőtt belemennénk a hír taglalásába, egy szót a forrásról, mert lássuk be, az információ csak annyit ér mint a forrás megbízhatósága. A téma iránt érdeklődők biztosan ismerik Erik Strait, azaz DAErik csatornáját – a coloradoi fiatalember az egyik legismertebb Teslával foglalkozó youtuber és egy a raktárkészleten található Teslák levadászását segítő weboldalt (teslainventory.com) is üzemeltet. Természetesen van egy Model S-e és egy Roadster foglalása is.

Bár Erik ezernyi szállal kötődik a kaliforniai Tesla közösségbe, ez még nem azt jelenti, hogy minden pletyka amit hall az igaz is, de most nem is valami állítólagos Tesla alkalmazott állítólagos információiról van szó, hanem friss autótulajdonosok írtak neki, miszerint látványosan gyorsabb a vadi új Model S-ük központi képernyője, mint azt várták. Ki is rakott erről egy videót, majd hamarosan jelezte a kommenteknél, hogy megerősítették neki, gyártásban is vannak már az új alkatrészek.

Időközben a TMC-n, a legnagyobb Teslás fórumon is elindult az információk gyűjtése, sőt már egy videó is felkerült az állítólagos új hardver sebességéről. (Érdemes összehasonlítani Erik fenti videójával, ahol 2 perc környékén a képernyő jobb oldalán a régi hardver sebessége látszik).

Ez logikus, Mr. Spock

Persze ez sem jelent 100% bizonyosságot, de több ráutaló jel is erősíteni látszik a hírt.

Mi is írtunk róla már tavaly év végén, hogy nagyon érik minimum az S, de akár az X komolyabb frissítése is, főleg ami az autók belsejét illeti. Most már több mint egy éve, hogy levadászták a Volvo egyik veterán mérnökét aki a svéd márka belső dizájnjáért felelt, a Model S pedig megjelenése, azaz 2012 ősze óta nem kapott jelentősebb belső frissítést. Ugyanakkor, az is logikusnak tűnik, hogy amíg a Model 3 gyártása nem stabilizálódik valahol a heti 5000-es darabszám körül, nem kockáztathatja meg a cég, hogy fennakadás legyen egyetlen komoly autóipari bevételi forrása, az S és az X gyártásában.

Viszont amíg erre várunk, úgy látszik bizonyos lépéseket nem lehetett halogatni. Az első Model 3 tulajdonosok a jelenlegi teslások közül kerültek ki, és szinte minden vásárlói beszámolóban, videós vagy írott tesztben megjegyezték, mennyivel gyorsabb, gördülékenyebb az új jövevény érintőképernyője, pontosabban az azt hajtó hardver, mint a nagy Teslák esetén. Utóbbiaknál gyakori kritika volt, különösen a térképes, navigációs üzemben a számítógép sebessége.

A Tesla Model S belső tere még ma is megdöbbentően tud hatni. Forrás: Tesla

Logikus lett volna  a hardvert a várt nagy frissítéssel együtt cserélni, de úgy látszik ezt már most meglépik. Lehet, hogy egyszerűen lejárt a beszállítói szerződés a régi vasra, vagy csak el akarták kerülni a további panaszokat, mindenesetre a Tesla bevallottan heti 20 változtatást hajt végre autói gyártásában, hardverében, így, bár komoly lépésről beszélünk, nem hihetetlen a sztori.

Egyébként már csak azért is spekuláltunk egy készülő nagyobb frissítésről tavaly év végén, mert a Tesla mindent eladott ami nem volt lehegesztve, kisöpörték a raktárakat és rekord alacsonyra apasztották a készleteket. Ráadásul az év elején, a hagyományoknak megfelelően,  le is állt a gyár egy hétre, azóta pedig viszonylag lightos becsléseket kaptunk a januári és februári kiszállításokról, úgyhogy logikusnak tűnt, hogy valami készül.

Az utolsó közvetett bizonyítékunk az a hétfői Bloomberg hír, miszerint február 20-24 között állt a fremonti gyár. Eredetileg a  Model 3 gyártásának újabb finomhangolásáról szóltak a találgatások, de egy ilyen változtatásra is remek alkalom lehetett a pihenő.

7 éves processzor a világ legmodernebb autójában

A Tesla Model S a mai napig frissnek, jövőbemutatónak tűnik, különösen ha a számítástechnikai megoldásait, a radikálisan új kezelőszervi dizájnt nézzük. Bár a kaliforniai szedán hatására egyre nagyobb és nagyobb képernyők kerültek a riválisokba is, a 17 hüvelykes központi kijelző és a folyamatosan, wifi-n frissülő központi számítógép a mai napig példátlan. (Talán a Jaguáér I-Pace kerül utóbbihoz közel majd az év második felében, nagyjából 6 évvel a Model S bemutatása után).

Bár elsőre meglehetősen a „first world problems”, azaz az elkényelmesedett nyugat problémáinak sorába illik azon keseregni, mennyire szaggat a Google Maps a Tesla hatalmas kijelzőjén, ha egy autó kezelőszerveinek 90%-a ezen a képernyőn van, akkor jogos a reklamálás.

A képernyő hátoldalán egy számítógép található. Forrás: IHS

Azonban a nagyobbik Teslák hardveres gondjain nem lehet meglepődni. A központi képernyő mögött meghúzódó számítógép szíve egy 2011-es Nvidia Tegra 3-as processzor – ha a Wikipédiának lehet hinni, akkor konkrétan a T30-as modell, a Cortex A9-es referencia dizájnon alapuló, 4db maximum 1,5 GHz-en ketyegő CPU-val és 520 MHz-es grafikus maggal. Elnézést kérek, ez most a köztünk lévő kockákon kívül senkinek nem mondott semmit, de talán valakinek volt Asus Transformer Prime tabletje, Lenovo Yoga 11-ese, vagy első generációs Microsoft Surface-e.

Ez lenne a régi Tegra 3, a memóriával és egyéb kiegészítő áramkörökkel. Forrás: IHS / Electrek

De ha egyiket sem ismeri, abban egyetérthetünk, hogy 7 év az informatikában egy örökkévalóság. Amikor ez a processzor megjelent, az Apple rajongók éppen a vadonatúj iPhone 4S-nek örültek, az RTL Klub-ot pedig már végre 16:9-ben lehetett nézni, igaz, még nem HD-ben, arra még 2 évet kellett várni.

Pedig eredetileg nagyon nagy szám volt a Tegra 3, mint azt ez a teszt is mutatja, de azóta már őskövületnek számít.

Vérfrissítés

Hogy most pontosan mi került a Model S-be azt még nem tudjuk, ahogyan azt sem, hogy az X is megkapta-e a frissítést. Mondjuk elég valószínű, hogy igen. Annyi viszont bizonyos, hogy a Model 3 központi képernyője mögé teljesen más architektúrájú, Intel gyártmányú processzor került. Logikus, hogy most a nagyobbik Teslák is ezt kapják meg. Ez természetesen magával vonja a teljes elektronika cseréjét (alaplap és kiegészítő chipek, új szabványú memória, új hűtés, stb.), tehát egy meglehetősen nagyszabású újratervezésről van szó, amihez minden bizonnyal módosított szoftver is társul.

Kíváncsian várjuk az első vásárlói visszajelzéseket.

A Model 3 központi egységének felépítése az Electrek rajzán.

FRISSÍTÉS:

A cikk megírása óta eltelt pár órában kikerült egy újabb videó és egy képernyőkép. Utóbbi azt bizonyítja, hogy a rendszerben egy AMD64 kompatibilis processzor fut – ez egyértelműen megerősíti, hogy nem a régi ARM rendszerű Tegra 3, hanem egy 64 bites x86 processzor dolgozik a Teslában. Nagyon leegyszerűsítve ez azt jelenti, hogy a mobilokban és tabletekben használt CPU-t egy erősebb, a laptopokban és asztali gépekben használtra cserélték.

Forrás: Reddit/MaxKW

A videó pedig közvetlenül hasonlítja össze a régi és az új hardver sebességét egy Model S-ben.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZpbGxhbnlhdG9zb2todS1ub3YtMTMwMHg2MDAtMy12ZXIyLWF1dG9tb2Rvc2l0b3R0LTIwMjQtMTEtMDguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS92aWxsYW55YXRvc29raHUtbm92LTEzMDB4NjAwLTMtdmVyMi1hdXRvbW9kb3NpdG90dC0yMDI0LTExLTA4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.