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
auto

Hatalmas összegű egészségügyi kiadásokat okoz a hagyományos meghajtású közlekedés

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

A brit kutatók ismételten megvillantották tudásukat, és csakúgy, mint az általunk is bemutatott múltkori vizsgálatukban – amikor azt a kicsit sem meglepő jelenséget sikerült feltárniuk és tudományosan bizonyítaniuk, hogy a villanyautókat vezetők sokkal nyugodtabbak és jobban képesek koncentrálni a kevesebb zavaró tényező, például a motorzaj miatt, mint a benzines autók volánja mögött ülők – most arról számoltak be, hogy a hagyományos közlekedéssel járó légszennyezés milyen elképesztő mértékű egészségügyi költségeket jelent a britek számára. Az Oxfordi Egyetem kutatása szerint a személygépjárművekből kibocsátott mérgező gázok több mint 10 000 korai elhalálozásért felelősek évente, és összességében minden évben körülbelül 40 000 ember hal meg idő előtt a légszennyezés valamely formája miatt Nagy-Britanniában. A rossz levegőminőségnek azonban pénzügyi vonzatai is vannak: a személygépkocsikhoz és kisteherautókhoz köthető kibocsátás évente nem kevesebb mint 6 milliárd fontnyi egészségügyi költségként jelenik meg, aminek majdnem 90 %-a a dízeles meghajtás bűne.

Forrás: Daily Mail

Ennek ellenére a kutatók elsősorban nem az elektromos autózásra buzdítják a lakosokat, így azt sem állíthatjuk, hogy a vizsgálat elfogult lenne a villanymeghajtás iránt, sokkal inkább az életmód megváltoztatását és a kevesebb utazást hangsúlyozzák. Az oxfordi professzorok azt tanácsolják például az embereknek, hogy a bevásárlásokat gyakrabban végezzék online, az autótól való függésük csökkentése érdekében pedig sétáljanak vagy biciklizzenek, hiszen ha minden negyedik autóút helyett inkább az atletikusabb módját választják a közlekedésnek, azzal már 1,1 milliárd fontnyi egészségügyi kártól mentik meg az államot. Ha pedig nem találnak a benzines és dízeles autóknál tisztább megoldást, akkor maradjanak otthon, és élvezzék a távmunka, távszocializálódás előnyeit. Ez utóbbit olyannyira komolyan gondolják, hogy szerintük a személyes baráti találkozókat gyakrabban kellene felváltania az online beszélgetéseknek, amivel azért elég sokat lehetne vitatkozni, ám ezzel együtt az is nyilvánvaló – és a kutatók is hangsúlyozzák – hogy az elektromos autózás sokat segítene a légszennyezésből származó egészségügyi problémákon.

Távmunkára nincs mindenkinek lehetősége, így marad a séta, bicikli, vagy a villanyautó

,,Ha egymillió dízeles autót elektromosra cserélnénk, azzal évi több mint 360 millió fontot takaríthatnánk meg az egészségügyi kiadásokban a helyi légszennyezés következtében” – mondta el a kutatás egyik résztvevője. A szakértők szerint a dízeles járművek okozta negatív egészségügyi hatás ötször nagyobb, mint a benzineseké, és legalább húszszor nagyobb, mint a tisztán villanyosoké.
Egyértelmű, hogy amíg az áramtermelésben a fosszilis üzemanyagokat égető erőművek is részt vesznek, a villanyautósok pedig ezt az áramot használják töltésre, addig a kibocsátásmentes autók sem lesznek annyira kibocsátásmentesek, mint a biciklizés, vagy sétálás. A legideálisabb megoldás az lenne, ha az áramtermelés és a villanyautók töltése kizárólag megújuló energiaforrásokból történne, amire már látunk számtalan törekvést. Amíg pedig ez nem teljesül maradéktalanul, addig se felejtsük el, hogy a kibocsátás helye igenis számít: ahogyan az oxfordi tanulmány is rávilágított, a közlekedésből fakadó légszennyezéssel járó egészségügyi költségek a városokban a legnagyobbak – többszörösei a vidéken tapasztaltaknak – a népességkoncentráció miatt.
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzAyL2VsZWt0cm9tb3MtYXV0by0xLTA2aG8uanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wMi9lbGVrdHJvbW9zLWF1dG8tMS0wNmhvLmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.
Összehasonlítás