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
auto

Hatalmas összegű egészségügyi kiadásokat okoz a hagyományos meghajtású közlekedés

A brit kutatók ismételten megvillantották tudásukat, és csakúgy, mint az általunk is bemutatott múltkori vizsgálatukban – amikor azt a kicsit sem meglepő jelenséget sikerült feltárniuk és tudományosan bizonyítaniuk, hogy a villanyautókat vezetők sokkal nyugodtabbak és jobban képesek koncentrálni a kevesebb zavaró tényező, például a motorzaj miatt, mint a benzines autók volánja mögött ülők – most arról számoltak be, hogy a hagyományos közlekedéssel járó légszennyezés milyen elképesztő mértékű egészségügyi költségeket jelent a britek számára. Az Oxfordi Egyetem kutatása szerint a személygépjárművekből kibocsátott mérgező gázok több mint 10 000 korai elhalálozásért felelősek évente, és összességében minden évben körülbelül 40 000 ember hal meg idő előtt a légszennyezés valamely formája miatt Nagy-Britanniában. A rossz levegőminőségnek azonban pénzügyi vonzatai is vannak: a személygépkocsikhoz és kisteherautókhoz köthető kibocsátás évente nem kevesebb mint 6 milliárd fontnyi egészségügyi költségként jelenik meg, aminek majdnem 90 %-a a dízeles meghajtás bűne.

Forrás: Daily Mail

Ennek ellenére a kutatók elsősorban nem az elektromos autózásra buzdítják a lakosokat, így azt sem állíthatjuk, hogy a vizsgálat elfogult lenne a villanymeghajtás iránt, sokkal inkább az életmód megváltoztatását és a kevesebb utazást hangsúlyozzák. Az oxfordi professzorok azt tanácsolják például az embereknek, hogy a bevásárlásokat gyakrabban végezzék online, az autótól való függésük csökkentése érdekében pedig sétáljanak vagy biciklizzenek, hiszen ha minden negyedik autóút helyett inkább az atletikusabb módját választják a közlekedésnek, azzal már 1,1 milliárd fontnyi egészségügyi kártól mentik meg az államot. Ha pedig nem találnak a benzines és dízeles autóknál tisztább megoldást, akkor maradjanak otthon, és élvezzék a távmunka, távszocializálódás előnyeit. Ez utóbbit olyannyira komolyan gondolják, hogy szerintük a személyes baráti találkozókat gyakrabban kellene felváltania az online beszélgetéseknek, amivel azért elég sokat lehetne vitatkozni, ám ezzel együtt az is nyilvánvaló – és a kutatók is hangsúlyozzák – hogy az elektromos autózás sokat segítene a légszennyezésből származó egészségügyi problémákon.

Távmunkára nincs mindenkinek lehetősége, így marad a séta, bicikli, vagy a villanyautó

,,Ha egymillió dízeles autót elektromosra cserélnénk, azzal évi több mint 360 millió fontot takaríthatnánk meg az egészségügyi kiadásokban a helyi légszennyezés következtében” – mondta el a kutatás egyik résztvevője. A szakértők szerint a dízeles járművek okozta negatív egészségügyi hatás ötször nagyobb, mint a benzineseké, és legalább húszszor nagyobb, mint a tisztán villanyosoké.
Egyértelmű, hogy amíg az áramtermelésben a fosszilis üzemanyagokat égető erőművek is részt vesznek, a villanyautósok pedig ezt az áramot használják töltésre, addig a kibocsátásmentes autók sem lesznek annyira kibocsátásmentesek, mint a biciklizés, vagy sétálás. A legideálisabb megoldás az lenne, ha az áramtermelés és a villanyautók töltése kizárólag megújuló energiaforrásokból történne, amire már látunk számtalan törekvést. Amíg pedig ez nem teljesül maradéktalanul, addig se felejtsük el, hogy a kibocsátás helye igenis számít: ahogyan az oxfordi tanulmány is rávilágított, a közlekedésből fakadó légszennyezéssel járó egészségügyi költségek a városokban a legnagyobbak – többszörösei a vidéken tapasztaltaknak – a népességkoncentráció miatt.
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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.