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
auto
2024. 03. 28. csütörtök

Az idei év Magyarországon is az ingyenes villanyautó töltés végét jelenti számos szolgáltatónál, de míg itthon elsősorban a nagy teljesítményű DC villámtöltésre kezdik a szolgáltatók a díj bevezetését, külföldön egyre több helyen az AC töltés sem ingyenes már.

A szolgáltatók többsége idő alapon számlázza a töltést, ami a villámtöltőknél is komoly hátrányt jelent a lassan tölthető, általában régebbi és kisebb akkumulátorral szerelt autók tulajdonosainak.

Az AC töltés a legtöbb helyen nálunk egyelőre ingyenes, azonban a percdíjas rendszer majdani bevezetése itt még izgalmasabb kérdéseket vet fel, mert amíg a DC töltőknél az újabb autók már a maximális teljesítmény közelében tudnak tölteni, így előbb-utóbb az autópark fokozatos lecserélődésével egyre kevesebb autós kerül hátrányba, addig az AC töltőknél a legújabb modellek többsége is csak a töredékét képes kihasználni a 22 kW teljesítménynek, mert a legtöbb gyártó csak 1 fázisú fedélzeti töltőt szerel az autóba, az AC töltők pedig 3 fázison biztosítják a 22 kW teljesítményt.

A gond abból fakad, hogy sok töltő üzemeltetője a maximális elméleti teljesítmény alapján határozza meg az idő alapú díjat, azonban az autók java a rendelkezésre álló teljesítménynek csak harmadát vagy még kevesebbet tud felvenni, ezért számukra nagyon drága lesz ezeknek a töltőknek a használata. Ezt a problémát technikai oldalról a villanyautosok.hu korábban már alaposan kivesézte, akit érdekelnek a részletek kattintson.

Remek példa az ilyen túlárazásra Szlovákiában két töltő, melyeket a cseh Polyfazer cég üzemeltet. Ez a két töltő egy a magyar M3 autópályához hasonló töltősivatag közepén helyezkedik el Szlovákia délkeleti részén, egy-egy étterem parkolójában. Környékbeli villámtöltők hiányában egy kisebb akkus autós számára jó megoldás lehet egy AC töltő, egy ebéd vagy vacsora ideje alatt már lassú fedélzeti töltővel is kaphatunk annyi áramot, amivel elérjük a célunkat vagy a legközelebbi villámtöltőt.

Ezen az AC töltőn mindenki 6 Eurót fizet óránként, függetlenül attól, hogy 3 vagy 22 kWh áramot kap

Sajnos ennél a 22 kW Type2 aljzatos AC töltőnél elég borsos a töltési díj, 1,5 Euró 90 percenként + 8 cent percenként, azaz egy óra töltés ára körülbelül 6 Euró. Ez teljesen baráti egy Renault Zoe tulajdonos számára, aki egy óra alatt 22 kWh áramot kap. Azonban ugyanezt a díjat kénytelen fizetni egy Peugeot Ion tulajdonos is, aki csupán 3 kWh áramhoz jut 6 Euróért, azaz ő 650 Ft/kWh áron tölthet. Összehasonlításképp a szlovákiai villámtöltőkön szolgáltatótól és díjcsomagtól függően 19 és 45 cent között mozog egy kWh áram ára, pedig ott egy 10 millió Forintos villámtöltő beruházásról van szó, nem egy ennek töredékébe kerülő AC töltőről. Így a többségnek annyira drága itt a töltés, hogy inkább nem jönnek ide, hagyományos autót választanak, ha tudnak,  az étterem vezetése pedig csodálkozhat, hogy miért nem használja senki a töltőt és talán már meg is bánta a beruházást.

Szerencsére van olyan szolgáltató is, aki tisztában van azzal, hogy nem helyes a töltő maximális elméleti teljesítménye alapján árazni, ilyen a szlovén Gremo Na Elektriko, akik elsősorban Ljubjanában, de Szlovénia egyéb területein is üzemeltetnek AC töltőket.

A szlovén Gremo Na Elektriko szolgáltató figyelembe veszi a töltési díj meghatározásánál az autók közötti különbségeket

A szlovén szolgáltató a töltési díj meghatározásakor figyelembe veszi az autó maximális töltési teljesítményét is. Ez lehet a követendő példa minden AC töltést nyújtó szolgáltatónak, aki szeretné, hogy használják is a töltőit az autósok. Amiért külön dicséret jár az árazás kialakításakor, az a 3 óránál hosszabb töltés extra díjjal büntetése, ezzel elkerülhető, hogy egy szórakozott autós egész napra a töltőn felejtse az autóját.

AC töltési díjak Ljubjanában (Szlovénia) 2019.06.05-től a GREMO NA ELEKTRIKO hálózatában:

Legnagyobb töltési teljesítmény Töltési idő Percdíj
0-7,99 kW <180 perc 0,01 EUR
>180 perc 0,03 EUR
8-14,99 kW <180 perc 0,02 EUR
>180 perc 0,06 EUR
15-22,99 kW <180 perc 0,03 EUR
>180 perc 0,09 EUR
Töltés indítási díj: 1 EUR

 

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.