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
auto
2024. 03. 28. csütörtök

Elektromossá alakítanád dízelautódat 1-2 millió forintért?

Egy francia start-up azt állítja, hogy megtalálta a módját villámgyorsan, és viszonylag olcsón tisztán elektromossá alakítani hagyományos meghajtású járműveket, ami azok számára lehet igazán vonzó alternatíva, akik nem szeretnének, vagy nem tudnak megszabadulni szennyező autójuktól. Az ilyesfajta átalakítások nagyon népszerűek manapság, ám hatalmas költségvonzatuk miatt eddig főleg az egyébként is méregdrága klasszikus autócsodák, vagy éppen a gyorsulási versenyekre tervezett izomautók születhettek újjá villanymotorral – a Transition One ellenben Európa legkelendőbb autómodelljei, a Citroën C1, a Peugeot 107, a Fiat 500, a Toyota Aygo, a Renault Twingo II, és a Volkswagen Polo számára kínál megtisztulást. Azok a tulajdonosok, akik ezen modellek valamelyikét elviszik a fiatal cég műhelyébe, már másnap egy nulla emissziós gépkocsival mehetnek haza, és még csak egy új autó vásárlásával sem terhelték a környezetet. Az átalakítást jelenleg 8500 euróért (2,72 millió forintért) kínálja a vállalat, ám egy kifejezetten erre a célra nyújtott francia támogatással 5000 euróra (1,6 millió forintra) csökkenthető az összeg.

A módszer hátránya, hogy az autóba beszerelt akkumulátorok mindössze 100 kilométeres hatótávot tesznek lehetővé – amiről valójában tudjuk, hogy a legtöbb embernek bőven elég lenne a napi ingázáshoz –, a végsebesség pedig 110 km/h-ra korlátozódik. Hatalmas előnye viszont, hogy a Transition One használt akkumulátorokkal dolgozik, így nem szárad az ügyfelek lelkén az akkugyártás során a légkörbe bocsátott szén-dioxid bűne, valamint az öreg füstös autó sem köt ki a használtautó-piacon, és szennyezi tovább a levegőt a keleti országokban, esetlegesen nálunk. A legnagyobb kritikája a cég munkásságának az ár-érték arány, hiszen az átalakítás költségéből és az eladott dízelautó árából már egy nagyobb tudású használt villanyautó is beszerezhető lenne. További problémát okoz a hatósági megfeleltetés is, aminek a kapcsán a Transition One azt ígéri, hogy a francia döntéshozókkal és az Európai Unióval közösen dolgozik a jogszabályi keretrendszer kialakításán, mely már az év végére megszülethet. Az elektromosítás árán pedig a jövőben tovább lehet majd faragni: a francia csapat 6 millió eurót próbál összegyűjteni egy gyár felépítéséhez, ahonnan évente akár 4000 átalakított autó is kigurulhat, és a modellválaszték is bővülhet. A kereslet előzetes felmérése szeptemberben indul. A cég első munkája egyébként egy 2009-es Renault Twingo volt júliusban, mely három használt Tesla akkumodult kapott, 180 kilométerre téve az autó hatótávját.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.