Benzinkúton vásárolhatunk feloldozást a bűneinkért
Az egyik magyar benzinkút hálózat érdekes módját választotta a karbonsemlegességnek. A náluk tankoló autósok 6 Ft/liter felárért (amit egy egy hónapos akció keretében a hűségkártyával rendelkezőknek elengednek) feloldozást vásárolhatnak a rákkeltő füstök kibocsátásért. A cég vállalja, hogy az üzemanyag értékesítésen felül befolyt összegből fákat ültet, melyek majd semlegesítik az üzemanyag elégetése által eredményezett széndioxid kibocsátást.
Bár a globális felmelegedés elleni küzdelmet valóban CO2-ben szokás mérni, a nagyvárosok levegőszennyezése azonban semmit sem csökken az erdős területek növekedése (inkább hajszálnyit lassuló csökkenése) esetén sem. Az autósokban viszont könnyen az a kép alakulhat ki, hogy ők mindent megtettek, hiszen megváltást vásároltak a kibocsátott szennyező anyagokért. A külön megvásárolható karbon-kompenzáció helyett akár az üzemanyag árát is emelhették volna, de az egyrészt versenyhátrányt teremtene, másrészt a fogyasztókban kevésbé ébresztené a hamis környezetvédő képét.

A vállalat az ügyes húzással a vásárlókra háríthatja a marketing költsége egy részét, hiszen minden bizonnyal széles körben hirdeti majd, hogy rengeteg facsemete ültetését támogatták. Akkor majd senki sem arra figyel, hogy ezt a pénzt valójában a vásárlók dobták össze, nem a cég fordította erre saját profitjának egy részét. Ráadásul a cég ezzel a megoldással azt is elismerte, hogy pontosan tudják mennyire káros hatással van a környezetre az általuk értékesített üzemanyag.
Egy benzinkút-hálózat ennél sokkal többet is tehetne a tisztább levegőért, például azzal, ha országszerte elektromos autó töltőket telepítenének a töltőállomásokra. Akkor nem csak utólag, fák telepítésével próbálhatnák semlegesíteni a benzin elégetéséből származó széndioxid-kibocsátást, hanem közvetlenül hozzájárulhatnának a CO2-kibocsátás csökkentéséhez, sőt, még a városi levegő tisztábbá, tételéhez a városlakók egészségéhez is. A zöld imidzs mellett a villanyautó töltőoszlopok üzemeltetésével még extra bevételre is szert tehetne a vállalat, ha egyelőre az elektromos autók alacsony száma miatt nem is közvetlenül a töltési díjból, de a töltés miatt hosszabb időre megálló autósok shop fogyasztásának árréséből mindenképpen.
Címlapkép: Harrison Haines from Pexels