Bemutatkozott a harmadik generációs Formula E versenyautó
Monacóban mutatta be a FIA a Formula E harmadik generációs versenyautóját, amely a valaha épített leggyorsabb, legkönnyebb, legerősebb és leghatékonyabb elektromos versenyautó.
Az E-Prix előtt a Monacói Yacht Clubban rántották le a leplet az ABB FIA Formula E világbajnoki versenysorozat új autójáról, amely immár a harmadik generációjához érkezett. A Gen3 a világ első versenyautója, amelyet kifejezetten utcai versenyekre terveztek és optimalizáltak. Az új kocsi az ABB FIA Formula E világbajnokság 9. szezonjában debütál majd, ahol a világ legnagyobb gyártói versenyeznek ikonikus világvárosok utcáin.
Az FIA és a Formula E mérnökei és fenntarthatósági szakértői által kifejlesztett Gen3 a nagy teljesítmény, a hatékonyság és a fenntarthatóság csúcsa. A Gen3 célja, hogy megmutassa a világnak, hogy a nagy teljesítmény és a fenntarthatóság hatékonyan, kompromisszumok nélkül létezhet együtt. Míg az aerodinamikai fejlesztési programok évtizedek óta központi szerepet játszanak a motorsport fokozatos fejlődésében, a Gen3 piacra dobása a szoftverfejlesztést teszi a motorsport innovációjának és versenyének új csataterévé. A Gen3 teljesítményfrissítései szoftverfrissítésként kerülnek be közvetlenül az autóba, az abba épített fejlett operációs rendszernek köszönhetően.
- Az eddigi leggyorsabb Formula E autó, végsebessége 322 km/h-n is túlmutat (a Gen2 maximális sebessége 280 km/óra volt).
- A valaha volt leghatékonyabb formula versenyautó, amely a verseny során felhasznált energia több mint 40%-át regeneratív fékezéssel állítja elő (a Gen2 esetében 25% volt a verseny során visszanyert mozgási energia).
- Hozzávetőlegesen 95%-os energiahatékonyságú (a belsőégésű motorok körülbelül 40%-os hatékonyságúak), akár 350 kW (470 LE) teljesítményű villanymotor mozgatja az autót (a Gen2 motorjai 250 kW-osak voltak).
- Az első formula-autó, amely első és hátsó hajtáslánccal is rendelkezik. Az új első hajtáslánc 250 kW-os, míg a hátsó 350 kW teljesítményű, együtt több mint kétszeresére, összesen 600 kW-ra növelik a jelenlegi Gen2 rekuperációs képességét (a Gen2 maximális regenerációs képessége 250 kW volt).
- Ultra-nagy sebességű, 600 kW-os töltési teljesítmény a verseny közbeni töltéshez, ez majdnem kétszer akkora teljesítmény, mint amit a világ legfejlettebb kereskedelmi töltői kínálnak.
- Az első formula-autó, amely nem rendelkezik hidraulikus hátsó fékekkel.
- A Gen3 autók 60 kg-mal könnyebbek elődeiknél, így fogyasztásuk is alacsonyabb.
A Gen3 gyártásának minden aspektusát újragondolták és újratervezték, hogy az autó a nagy teljesítményű, fenntartható, ugyanakkor kompromisszumok nélküli versenyzés etalonja legyen. Természetes anyagokat vezettek be például a gumiabroncsoknál, valamint hosszabb életciklusú akkumulátorokat alkalmaztak.
Fenntarthatóság:
- A Gen3 akkumulátorai a valaha készült legfejlettebb, legfenntarthatóbb akkumulátorok közé tartoznak, amelyek fenntartható forrásból származó anyagokból állnak, az akkumulátorcellákat az élettartam végén újrahasznosítják.
- Újrahasznosított szénszálat használnak fel a karosszéria építésében, amely a Gen2 autókból származó anyagokat tartalmaz, csökkentik a felhasznált új szénszálas kompozit anyagok mennyiségét. Ez több mint 10%-kal csökkenti a Gen3 karosszéria gyártásának karbonlábnyomát. Az összes hulladékszénszálat új alkalmazásokhoz használják fel a légiközlekedési ipar innovatív eljárásának átvételével.
- A természetes gumi és az újrahasznosított szálak teszik ki az új Gen3 abroncsok 26%-át, és minden abroncsot teljesen újrahasznosítanak a verseny után.
- A Gen3 karbonlábnyomát a tervezési fázistól kezdve mérik, hogy tájékozódjanak a környezeti hatások csökkentése érdekében tett összes csökkentési intézkedés hatékonyságáról, miközben a Formula E nettó nulla szén-dioxid-kibocsátási kötelezettségének részeként minden elkerülhetetlen kibocsátást ellensúlyoznak.
- Valamennyi Gen3 beszállító a legszigorúbb nemzetközi szabványoknak megfelelően működik a gyártás környezeti hatásainak csökkentése érdekében (ISO 14001), és megkapja az FIA Environmental Accreditation 3-Star minősítését.
Gen1 | Gen2 | Gen3 | |
---|---|---|---|
Hossz | 5320 mm | 5160 mm | 5016,2 mm |
Magasság | 1050 mm | 1050 mm | 1023,4 mm |
Szélesség | 1780 mm | 1770 mm | 1700 mm |
Tengelytáv | 3100 mm | 3100 mm | 2970,5 mm |
Tömeg (pilótával) | 920 kg (akku 450 kg) | 900 kg (akku 385 kg) | 840 kg |
Max. teljesítmény | 200 kW | 250 kW | 350 kW |
Max. rekuperáció | 100 kW | 250 kW | 600 kW |
Csúcssebesség | 224 km/h | 280 km/h | 322 km/h |
Meghajtás | hátsó | hátsó | első és hátsó |
Gumik | Michelin | Michelin | Hankook |
Mohammed Ben Sulayem, az FIA elnöke így nyilatkozott: „Mind technológiai, mind környezeti szempontból a Gen3 új mércét állít fel a sportban. Az FIA és a Formula E fejlesztőcsapata nagyszerű munkát végzett, és köszönöm nekik a projektben nyújtott kemény munkájukat. Örülök, hogy ennyi vezető gyártó jelentkezett a bajnokság következő korszakára, és nagy várakozással várják a Gen3 9. évadban való bemutatkozását.”
„Monaco a motorsport spirituális hazája, és nincs más hely, ami alkalmasabb lenne Gen3 versenyautónk bemutatására.” – mondta Jamie Reigle, a Formula E vezérigazgatója.
„Az FIA-val együtt büszkék vagyunk arra, hogy bemutathatjuk a Gen3-at a Formula E rajongóknak, és demonstrálhatjuk a szélesebb sportágnak azt, miként tud együtt jelen lenni az élsport, a nagy teljesítmény és a fenntarthatóság az ABB FIA Formula E világbajnokságon. Alig várjuk, hogy a saját szemünkkel lássuk, ahogy csapataink és pilótáink az autó korlátait feszegetik majd a 2023-as évadban.”
„A Gen3 a Formula E és az ABB FIA Formula E világbajnokság ambiciózus harmadik korszakát képviseli. A versenyautók minden generációjával tovább tágítjuk az elektromosautó-technológia lehetőségeinek határait, és a Gen3 az eddigi legambiciózusabb projektünk. A világ most a Monacói E-Prix-re figyel, így itt és most büszkén mutatjuk be azt az autót, amely két éve készül a motorsport történelmi otthonában. Köszönöm a Formula E és az FIA mögött álló nagyszerű csapat munkáit – az összes elektromos versenyzés fényes jövő előtt áll.” nyilatkozta Alejandro Agag, a Formula E alapítója és elnöke.