Kövesd élőben 1000 kilométeres utunkat egy Hyundai Ioniq 5-tel

Ahogy tegnapi beharangozónkból már megtudtátok, olvasónk Margetán Zsombor ma kora reggel 1000 kilométernél is hosszabb útra indult családjával. Sokan csak dízellel vállalnának ilyen utazást, pedig egy modern villanyautóval sem jelent különösebb kihívást, főleg a remek nyugat-európai autópályás töltőhálózattal.

Az alábbiakban élőben követhetitek a család utazását Glympse térképen és rendszeres bejelentkezésekkel a töltésekről, megállókról, esetleges nehézségekről.

5:00 – indulás Győrből

100%-ra töltött autóval sikerült a tervezett időpontban útra kelni Győrből. Az első tervezett töltésre 6:48-as érkezési időt tippel a navigáció. Bécs környékén máris felmerült egy dilemma, az IG-L korlátozások miatt, amely elektromos autóra nem vonatkozik, de a magyar rendszámra valószínűleg kiküldi a rendszer a büntetést. Mivel nem saját autóról van szó, inkább maradunk a hagyományos autók számára megengedett sebességnél.

6:36 – Altlengbach, az első töltés

A navigáció által tippeltnél 12 perccel rövidebb idő alatt, 1 óra 36 perc alatt sikerült megtenni az első, 165 km hosszú szakaszt, így az átlagsebesség 103 km/h volt. 46%-os töltöttséggel érkeztünk az Ionity oszlophoz, amely egy kicsit sok, a 230 kW körüli töltési teljesítményt épp ez alatt tudná az autó, feltéve, hogy elég meleg (legalább 25°C) az akku hőmérséklete. Az első etapon 37 kWh energia fogyott el, ami 23 kWh/100 km fogyasztásnak felel meg.

A töltést csak 4 perccel az érkezést követően, 6:40-kor sikerült elindítani. Ennyi idő alatt egy dízel már – legalábbis a beszámolók szerint – tele tankkal, a pénztárnál a sort kiállva, a tankolást kifizetve újra az úton robogna.

Az Ionity hálózat sajnos nem remekelt. Az első oszlopon nem indult el a töltés, a másodikon csak 49 kW-tal indult a töltés és a harmadikon sem lett gyorsabb. Az akkumulátor hőmérő szondái 14-21 fok közötti hőmérsékleteket mutatnak. Tegnap délután egy próba töltésnél 144 kW-tal tudtunk tölteni hasonló töltöttségi szintnél, sajnos akkor nem ellenőriztük az akku hőmérsékletét.

10 perc lassú töltés hatására a leghidegebb hőmérő szonda elérte a 15 fokot, a töltés abban a pillanatban 90 kW-ra gyorsult, valószínűleg itt is 5, 15 és 25°C lehet a határ, mint a távoli rokon Kia e-Niro esetében. Talán a második töltésre már eléri a 25 fokot az akku leghidegebb része is és maximális töltési teljesítményt kapunk.

Az idei modellfrissítéssel a Hyundai Ioniq 5 nem csak 5 kWh-val nagyobb akkut kap, de egy olyan funkciót is, amely előmelegíti az akkut, ha a navigációban egy töltőpontot adunk meg célpontként. (feltéve persze, ha az extra listán megrendeljük az akkumulátor fűtést). Ahogy a fenti példa is rámutat, hosszabb utakon nagyon is indokolt extra lesz ez.

6:57 – indulás Altlengbach-ból

66%-os töltöttségi szintnél úgy döntöttünk nem várunk tovább. A hideg akku miatt 17 perc alatt csak +20%-ot kaptunk (+14 kWh), de ezzel már kényelmesen elérjük a következő tervezett töltési pontot. A lassú töltés miatt elvesztettük az első szakaszon megspórolt 10 percet.

7:58 – St. Valentin, második töltés

Kerek egy óra alatt sikerült megtenni a második, 119 km hosszú szakaszt. Érkezéskor az akku 28%-on. Tulajdonképpen az első töltés kihagyható lett volna, de egy nem ismert autóval és családdal a legtöbb ember nem szívesen kockáztat. Ezen a szakaszon 26,6 kWh energia fogyott az akkuból, az átlagfogyasztás 22,4 kWh/100 km, azaz egy hajszálnyit javult.

Ezúttal nem volt gond a töltővel sem, az érkezéstől 1 percen belül már el is indult. Menet közben sajnos nemhogy melegedett volna, de még vissza is hűlt az akku. Szerencsére épp 15 fok felett maradt a leghidegebb szonda, így 110 kW teljesítménnyel indult a töltés.

8:25 – indulás St. Valentinből

A következő útba eső Ionity állomások 130,  200 illetve 300 kilométerre vannak. Tulajdonképp mindegyik elérhető lenne, az elsőhöz bő 60%-ra, a másodikhoz 80%-ra, a harmadikhoz tele kellene tölteni. Hosszú úton a teletöltés nem racionális stratégia, kivéve, ha egyéb okból (például ebédszünet) egyébként is hosszabb ideig parkolna az autó.

Ezt sajnos nem a mi autónk, hanem a mellettünk töltő Porsche Taycan produkálta.

A 28%-os akku töltése tehát 110 kW-tal indult, majd ahogy a pakk feszültsége emelkedett, úgy növekedett a teljesítmény is, 60% környékén már 120 kW-tal töltött. Töltés közben az akku lassan de biztosan melegedett is, sajnos mire elérte a kritikus 25 fokos hőmérsékletet, már túlságosan magas volt a töltöttségi szint a 230 kW-os álomhatárhoz. Pedig a töltő tudta volna, ezt a mellettünk álló Porsche Taycan bizonyította.

Mivel a család még nem ért vissza, végül 85%-ig ment a töltés, 26 perc kb. 40 kWh energiát vételezve, így a következő töltési pont a 200 kilométerre lévő Ionity állomás. Remélhetőleg menet közben sikerül megőrizni a 25 fok feletti akku hőmérsékletet és végre maximális teljesítményen mehet majd a töltés.

9:20 – osztrák-német határátlépés

390 kilométerrel és 4 óra 20 perccel a győri indulás után átléptük az osztrák-német határt, de az út nagyobbik fele még hátra van. Az utasteret már sem fűteni, sem hűteni nem kell, szikrázó napsütésben, 10 fokban autózunk. Sajnos az akkumulátor menet közben folyamatosan hűl vissza, az előző töltés után 29-38 fok közötti értékeket mértek a hőmérő szondák, 110 kilométer megtétele után már csak 19-27 fokos az akku, így a következő töltésnél sem számíthatunk 200 kW feletti töltési teljesítményre. Az akku töltöttsége még 57%, szűken talán még a 300 kilométerre lévő Ionity is beleférne 85%-kal indulva?

10:10 – Bayerische Wald, harmadik töltés

Az utazás harmadik, Németország első Ionity töltőállomásához 26%-os töltöttséggel sikerült megérkezni, 191 kilométert 1 óra 43 perc alatt megtéve. A fogyasztás nagyon jól alakult (21,6 kWh/100 km) a 100 km/h-s sebességkorlátozásoknak köszönhetően, nem sok tartalék kellett volna, hogy a 300 kilométerre lévő töltőt is elérjük az imént betöltött 85%-kal. Így viszont nem kellett takarékoskodnunk, ezért a töltő előtt néhány kilométerrel egy sebességkorlátozás nélküli német autópályaszakaszra érkezve azt is megtudtuk, hogy az autó végsebessége 191 km/h.

Egy no-limit szakaszon a német autópályán.

A töltés ezúttal is problémamentesen és pillanatok alatt elindult, 181 kW-tal kezdett tölteni az Ioniq 5.

10:33 – indulás Bayerische Wald-ból

Ez a megálló 23 percesre sikerült, amelyből a töltés 20 perce alatt az autó 26%-ról 86%-ra töltődött, kb. 42 kWh energia került az akkuba. Ezúttal egy 234 kilométerre lévő töltőt célzunk meg, amelyhez az eddigi tapasztalatok alapján a 86%-os töltöttség biztonsági ráhagyással is elég lesz.

13:20 – Lehetne 60 kilométerrel több?

Ha valakinek a követők közül gyanús, hogy miért nem töltenek még Zsomborék, igaza van. Ezen a szakaszon annyira jól fogyasztott az autó, hogy nem álltak meg a 234 km után terveztt töltőnél, hanem továbbmentek egy következő Ionity állomásig, így 86%-os töltöttségről indulva 130-as tempóra törekedve 300 kilométer körüli szakaszt hagynak maguk mögött. Van bőven tartalék, így nincs hatótávpara.

13:30 Spessart nord, negyedik töltés

A tervezettnél egyel későbbi töltőre 9% maradék töltöttséggel sikerült befutni 2 óra 57 perc alatt 302 km megtétele után, ami 102 km/h átlagsebességet jelent. 54 kWh energia fogyott el ezen a szakaszon az akkuból, ami jobb mint 18 kWh/100 km átlagfogyasztást jelent. A 3 órás etap végére a lányok már nagyon szerettek volna kiszállni, ők jobban örültek volna egy korábbi töltésnek.

A töltés ezúttal 178 kW teljesítménnyel indult, de pillanatok alatt felpörgött 213 kW-ig, végre az akku sem fázik. A cél innen 253 km és a szálláshelyen elvileg van AC falitöltő, de a biztonság kedvéért a minimálisan szükségesnél többet, úgy 85%-ig töltenek.

14:08 indulás Spessart-ból

A család személyes szükségletei miatt ez a megálló lényegesen tovább tartott, mint amire az autónak szüksége lett volna. A 38 perces szünetből a töltés csak 33 percig ment, a végére így is 93%-ra töltődött az autó (+59 kWh), ami bőségesen elegendő a hátralévő 253 kilométerre, így töltés miatt már egész biztosan nem kell megállni. A waze 16:45-ös célbaérést tippel.

16:37 Wipperfürth, érkezés

A Waze által ígért érkezési időnél 8 perccel előbb, 16:37-kor sikerült célba érni, 28%-os töltöttséggel. Az utazás teljes ideje 11 óra 37 perc volt, amelyből a teljes állásidő 1 óra 52 perc, ebből a töltés 1 óra 37 percig ment. Az út teljes hossza 1019 kilométer volt, az átlagsebesség (állásidőkkel is számolva) 88 km/h. A mozgásban töltött időre (9:45) számított átlagsebesség 105 km/h.

Az átlagfogyasztás a teljes utazás alatt 20,1 kWh/100 km, és az akku oldalon 205,1 kWh energiát használtunk fel (a töltőn mért energia ennél több, az AC-DC konverzió miatt).

Az első töltés kihagyásával, amely 22 perces állásidőt jelentett, lehetett volna faragni jó 10 percet a teljes menetidőből, azonban egy kezdő villanyautós sem valószínű, hogy ennél jobban ki merte volna centizni, így ilyen szemszögből nem rossz referencia ez az út.

Hétfőn Zsombor egyedül teszi meg hazafelé ugyanezt az utat, pontosabban ennél valamivel hosszabbat. Wipperfürthből Dortmundba, onnan pedig nem is Győrig, egészen Budapestig hajt majd. Nem ígérjük, hogy arról is lesz élő közvetítés, de egy összefoglaló utólag egész biztosan. A cikk elején lévő Glympse térképen a hazaúton is követhető az autó mozgása.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.