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
auto
2024. 09. 08. vasárnap

Megosztott járműveknek hozott létre e-mobilitási pontokat a főváros

Négy forgalmas közlekedési csomópontban hozott létre elektromos töltőkkel ellátott úgynevezett e-Mobilitási pontokat Budapest Főváros Önkormányzata, ahol külön útburkolati festéssel jelölt parkolóhelyek állnak rendelkezésre a megosztott elektromos autók számára.

Az Európai Unió által finanszírozott USER-CHI kutatás- fejlesztési- és innovációs projekt célja Budapest környezetbarát közlekedési stratégiájának támogatása, és az egyes közösségi közlekedési módok, valamint a megosztott közösségi közlekedés kombinációjának elősegítése.

A fejlesztési helyszínek kiválasztásánál fontos szempont volt, hogy a lehető legtöbb közösségi- és megosztott közlekedési mód álljon rendelkezésre. Az e-Mobilitási pontok ezért olyan forgalmas közlekedési csomópontokban épültek ki, ahol a mikromobilitási szolgáltatások, vagyis a megosztott rollerek és a MOL Bubi kerékpárok már  elérhetőek voltak. Mindezek alapján a fejlesztés helyszínei az Oktogon, a Jászai Mari tér, a Széna tér és az Etele tér lettek.

Minden e-Mobilitási ponton két elektromos töltőoszlop található, amelyből az egyik beépített töltőkábellel is rendelkezik a kényelmes töltés érdekében.

A töltőhelyek az INCAR applikációban találhatók meg, melyen keresztül a felhasználók visszajelzést is adhatnak a szolgáltatás további fejlesztése érdekében, illetve a villanyautók töltése is az applikáción keresztül indítható el.

Az Etele téri fejlesztés különlegessége, hogy az agglomerációból vonattal érkezők számára ún. K+R, vagyis Kiss and Ride parkolóhely áll rendelkezésre, továbbá a megosztott elektromos autók számára 10 darab dedikált parkolóhely.

A városi mobilitási csomópontok kialakítása 2020-ban kezdődött Budapest első mobilitási pont hálózatának létrehozásával a XI. kerületben, egy Európai Uniós kutatási és fejlesztési projekt keretében. Az alapkoncepció a megosztott mobilitási szolgáltatások és a közösségi közlekedés közötti váltás megkönnyítése volt a környezetbarát közlekedési módok előnyben részesítésével.

Az EU Horizont 2020 programja keretében indított mostani USER-CHI projektben Budapest Önkormányzata hat másik európai nagyvárossal, valamint különböző kutatóközpontokkal, technológiai vállalatokkal és ipari partnerekkel működik együtt. A kutatás- fejlesztési- és innovációs projekt célja, hogy felmérje a felhasználók tapasztalatait és tesztelje a kialakított infrastruktúrát, annak érdekében, hogy a jövőben mind inkább szolgáltatás központú közlekedési megoldásokat alakíthasson ki a Főváros.

A további fejlesztési lehetőségek magukban foglalják az e-taxi állomásokat, csomagautomaták, kerékpárjavító állomások, városi logisztikai csomópontok sőt, még rekreációs területek létrehozását is, amellyel a jövőben az e-Mobilitási pontok következő, magasabb szintű változatai a Mobilitási állomások koncepciója valósulhat meg.

A július 31-ig tartó tesztidőszakot a tapasztalatok kiértékelése, illetve a további fejlesztési irányok meghatározása követi. A tesztidőszak után a szolgáltató határozza majd meg a töltési díjakat.

Bár a fejlesztéssel elsősorban a megosztott autók használatát, a megosztott és a közösségi közlekedési eszközök közötti kapcsolatot szeretnék elősegíteni, a töltőpontok saját tulajdonú járművekkel is használhatók.

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.