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
auto

Megosztott járműveknek hozott létre e-mobilitási pontokat a főváros

Négy forgalmas közlekedési csomópontban hozott létre elektromos töltőkkel ellátott úgynevezett e-Mobilitási pontokat Budapest Főváros Önkormányzata, ahol külön útburkolati festéssel jelölt parkolóhelyek állnak rendelkezésre a megosztott elektromos autók számára.

Az Európai Unió által finanszírozott USER-CHI kutatás- fejlesztési- és innovációs projekt célja Budapest környezetbarát közlekedési stratégiájának támogatása, és az egyes közösségi közlekedési módok, valamint a megosztott közösségi közlekedés kombinációjának elősegítése.

A fejlesztési helyszínek kiválasztásánál fontos szempont volt, hogy a lehető legtöbb közösségi- és megosztott közlekedési mód álljon rendelkezésre. Az e-Mobilitási pontok ezért olyan forgalmas közlekedési csomópontokban épültek ki, ahol a mikromobilitási szolgáltatások, vagyis a megosztott rollerek és a MOL Bubi kerékpárok már  elérhetőek voltak. Mindezek alapján a fejlesztés helyszínei az Oktogon, a Jászai Mari tér, a Széna tér és az Etele tér lettek.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cucGV0cmFueWlhdXRvLmh1L2pva2VyLTIwMjUvP3V0bV9zb3VyY2U9am9rZXImdXRtX21lZGl1bT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fY2FtcGFpZ249bGVhZCUyMCUyMCUyMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly93d3cucGV0cmFueWlhdXRvLmh1L2pva2VyLTIwMjUvP3V0bV9zb3VyY2U9am9rZXImdXRtX21lZGl1bT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fY2FtcGFpZ249bGVhZCUyMCUyMCUyMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDUvcGVhLTI3LTI1LWtpYS1hamFuZGVra2FydHlhLXByb21vLWpva2VyLTEyMDAteC0xNjAwLTA1LTE1LTE2LnBuZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDUvcGVhLTI3LTI1LWtpYS1hamFuZGVra2FydHlhLXByb21vLWpva2VyLTEyMDAteC0xNjAwLTA1LTE1LTE2LnBuZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+

Minden e-Mobilitási ponton két elektromos töltőoszlop található, amelyből az egyik beépített töltőkábellel is rendelkezik a kényelmes töltés érdekében.

A töltőhelyek az INCAR applikációban találhatók meg, melyen keresztül a felhasználók visszajelzést is adhatnak a szolgáltatás további fejlesztése érdekében, illetve a villanyautók töltése is az applikáción keresztül indítható el.

Az Etele téri fejlesztés különlegessége, hogy az agglomerációból vonattal érkezők számára ún. K+R, vagyis Kiss and Ride parkolóhely áll rendelkezésre, továbbá a megosztott elektromos autók számára 10 darab dedikált parkolóhely.

A városi mobilitási csomópontok kialakítása 2020-ban kezdődött Budapest első mobilitási pont hálózatának létrehozásával a XI. kerületben, egy Európai Uniós kutatási és fejlesztési projekt keretében. Az alapkoncepció a megosztott mobilitási szolgáltatások és a közösségi közlekedés közötti váltás megkönnyítése volt a környezetbarát közlekedési módok előnyben részesítésével.

Az EU Horizont 2020 programja keretében indított mostani USER-CHI projektben Budapest Önkormányzata hat másik európai nagyvárossal, valamint különböző kutatóközpontokkal, technológiai vállalatokkal és ipari partnerekkel működik együtt. A kutatás- fejlesztési- és innovációs projekt célja, hogy felmérje a felhasználók tapasztalatait és tesztelje a kialakított infrastruktúrát, annak érdekében, hogy a jövőben mind inkább szolgáltatás központú közlekedési megoldásokat alakíthasson ki a Főváros.

A további fejlesztési lehetőségek magukban foglalják az e-taxi állomásokat, csomagautomaták, kerékpárjavító állomások, városi logisztikai csomópontok sőt, még rekreációs területek létrehozását is, amellyel a jövőben az e-Mobilitási pontok következő, magasabb szintű változatai a Mobilitási állomások koncepciója valósulhat meg.

A július 31-ig tartó tesztidőszakot a tapasztalatok kiértékelése, illetve a további fejlesztési irányok meghatározása követi. A tesztidőszak után a szolgáltató határozza majd meg a töltési díjakat.

Bár a fejlesztéssel elsősorban a megosztott autók használatát, a megosztott és a közösségi közlekedési eszközök közötti kapcsolatot szeretnék elősegíteni, a töltőpontok saját tulajdonú járművekkel is használhatók.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cubW9iaWxpdGkuaHUvZW1vYmlsaXRhcy9oaXJlay8yMDI1LzAzLTI1IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy5tb2JpbGl0aS5odS9lbW9iaWxpdGFzL2hpcmVrLzIwMjUvMDMtMjUnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzAxL21vYmlsaXRpLXZpcC1zcHJpbmctaHUtNjUweDMwMDJ4LmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDEvbW9iaWxpdGktdmlwLXNwcmluZy1odS02NTB4MzAwMnguanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9eklEck9Ud2FyQ1U1Nm9MYXRzZjB4OVVLWHRHTkg2OERHeGNRZEw0UjBKei5hNy9mYXN0aWQ9bWZueXFtY2R3YmNranZhYWF0andic29hdGRqeC9zdHBhcmFtPWtobmhnbXFrd3UvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgLz4NCjxJTUcgU1JDPSJodHRwczovL2dkZWh1LmhpdC5nZW1pdXMucGwvX1tUSU1FU1RBTVBdL3JlZG90LmdpZj9pZD16SURyT1R3YXJDVTU2b0xhdHNmMHg5VUtYdEdOSDY4REd4Y1FkTDRSMEp6LmE3L2Zhc3RpZD1lYnpycHBmY296Ymd3bml1ZXVidGx0eWJ0c21yL3N0cGFyYW09dGVpZW11c21tZi9uYz0wL2dkcHI9MC9nZHByX2NvbnNlbnQ9IiAvPg==

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.